Gunfreak Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Dette er delvis hobby delvis historie studie. Wargamming er spill/simulering av kamper og slag fra historiske og moderie kriger. Det finnes ingen periode fra menneskets historie som ikke er mulig å drive med wargaming, du har alt fra 10 000 fks. til Irak krigen. Selv små ektremt obskure kriger og kamper vil du finne figurer du kan male. Men noen perioder er større enn andre, du har det som kalles ancient, dette er ikke en periode, men noe som dekker alt fra 3000 fks, til ca. 300 e.ks, dette er med div greske og gresk inspirete hærer, dette er de europeiske barbariske hærene, dette er så klart romere, denne perioden finnes i alt fra 2mm til 54 mm figurer, andre veldig poplulære perioder er amerikanske borgerkrigen og første verdenskrig, men de helt klart to største er WW2 og Napoleons krigene. Dette er ikke minst fordi det er få andre perioder i historien det finnes flere bøker om, begge disse krigene får hundevis av nye bøker om seg hvert år. Historisk wargaming er den ultimate måten for hobby historikere å lære om en periode, da hver periode man maler soldater for vil naturlig følge med masse bøker om perioden, man finner at man altid har en bok om perioden å lese, de som har holdt på med en periode i noen tiår, har et biliotek på mange mange hundre bøker, kanskje tusenvis, dette kan være bøker som tar for seg hele perioden i ett, eller ektremt snevre bøker som et enkelt våpen, eller utstyr, det er ikke umulig at mange som holder på med WW2 har en 400siders bok om Tiger Tanks. Så dette høres bra ut, en fin og grei hobby som gjør at man lærer histoire, men det er ren galskap, fordi jo mer du lærer om en periode jo mer anal blir du. Det er nemmelig ikke så enkelt som å bare kjøpe noen figurer og male dem, du trenger minst 10 bøker for å vise deg hvordan rustinger eller uniformer skal males, og du må velge en eller flere størrelser på figurene, alt fra 2mm til 54mm, jo større figurene er jo dyrere er dem, mye pga. metalet de fleste figurer er laget av. Og som om ikke det var nok, hver periode har ofte masse du må lære, det er feks ikke bare å kjøpe en hær fra napoleons krigene, fordi fra perioden 1792-1815 byttet ALLE uniform minst en gang, feks, byttet Franskmenne(og du må male dem siden de er dem eneste som slåss mot alle) 3 ganger, først en uniform fra 1792-1803, så en fra 1805-1807(mednoen unike unifomer bare i 1807) Så en uniform fra 1807-1812(egenltig 1814) i 1812 kom bardin uniformen, men pga. problemer med å utstyre hæren, var det først i 1815 denne uniformen dukket opp, så du har 4 forskjellige uniformer på denne perioden, og de fleste vil ikke godta at Franskmenn i 1805 uniform slåss mot Prøysere fra 1815, det er bare ikke gjort, det er tabu. Og det er ikke bare Napoleons krigene dette skjedde i, Romerne byttet rusting og skjold 3 ganger over en 500 års periode, selv under WW2, med sine kjedelig brune og grå uniformer, bytter amerikansk infanteri uniform en gang, og det samme gjør airborne. Og det er ikke bare hjernen dette går utover, men lommeboken, en figur koster fra 50øre til 50kr, og når man da trenger fra 250 til 3000 figurer blir det penger, for å ikke snakke om maling som også koster tusenlapper, og hvor skal man gjøre av alt dette, ikke bare trenger du plass til figurene og malingen, men du trenger et stort bord til å spille på(har selv et lite på 120x210) ikke bare det, men du må ha terring for å simulere slagmarken, og dette kan igjen koste tusenlapper, selv brukte jeg 4500kr på terring plater, og har senere bygget på dette. Summene blir svimlende høye, så rådet mitt er wargaming er den perfekte måten å lære historie på, men du vil ende opp i et galehus og ikke eie skjorta på ryggen en gang. 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Her er et eksempel på galskapen Dette er en battalion fra 2dre Reserve infanteri i den prøysiske hæren. Og her er det gale, dette reigmentet er utstyrt med britiske uniformer, farget blått, og dette regimentet var bare utstyrt med denne uniformen i et par måneder, og selv innen for disse månendene ble selve uniformen forandret(visse dekorative ting fjernet) I løpet av 2 år forandret dette regimentet uniform 5 ganger(fra 1813 til 1815) Og ikke bare det men dette reigmentet besto av 3 battaljoner, heldigvis for meg som skal male det, var alle 3 battaljoner i samme uniform, men de andre reserve regimentene, som 1 og 3de osv, hadde forskjellige uniformer i de 3 battaljonenen sine. Dette er bare et eksempel. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Det er ikke bare historie som har wargaming, men også litteratur, film, fantasy og sci-fi. Du kan skaffe et enormt antall modeller av romskip, fremtidens soldater og roboter, eller alt fra Ringenes Herre til Star Wars. Det jeg er mest interessert i her, ettersom jeg er godt kjent med miniatyrer, er reglene. Hvilke regler brukre du for å spille? Hvem lager reglene? Hvilke mekanismer brukes? Terninger for tilfeldighet? Måler du avstand? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Vel Jeg bruker mange forskjellige regler utifra periode og skala. For en av 6mm projsektene mine, bruker jeg noen regler som heter Grande Armee, alle regler jeg bruker bruker terniger, for disse reglene blir teringer brukt både for random antal inches en enhet kan bevege seg, får skyting, for mele kamp osv. For et annet 6mm prosjekt, bruker jeg Lasalle reglene, her brukes terniger for skyting, og mele, samt så kalte "saves" hvor du kan bringe enheter tilbake til full styrke Begge disse reglene er laget av Sam Mustafa, Grand armee lar deg spille fulle slag, som Waterloo og Austerliz osv. Lasalle lar deg spille med rundt en division eller to. Jeg bruker også Lasalle til 15mmm figurene mine, til 28mm figurer bruker jeg General De Brigade og Republic to empire, begge reglene er mer reaslitiske og mer kompliserte enn lasalle, igjen brukes teringer til skyting og mele, teringer brukes også til å teste om enheter greier å angripe i nærkamp, du kaster teringer basert på enhetens kvalitet og hvor skadet dem er, og ser om de har moralen til å komme i nærkamp, kanskje angiperne ikke tørr å angripe, kanskje forsvarene rømmer før det blir kontakt. Republic to empire er laget av Barry Hilton Til den amerikanske revolusjonen bruker jeg regler British Grenadiers, BG er basert på General De Brigade reglene og har en del av de samme teknikkene, men det er også en del nye ting, blant annet DP or destruption points, alle enheter begynner med 3, og ved skyting og mele må du fjerne alle 3 av dem før en enhetet begynner å miste Soldater/figurer, men jo bedre en enhet er, jo lettere får de tilbake disse DP, en elite enhet, kan få tilbake to DP hver runde bare ved å stå stille de kan til og med få tilbade DPs selv når de blir skutt på, enete gangen de ikke får DPs tilbake er når de er i mele, mens milita kan bare få tilbake DPs når en general kommer å hjelper dem, dette gjør et Elite untis can skyte i stykker milita kjempe lett og du trenge 3-4 milita units for å stoppe en enkelt elite unit, dette simulerer kampene under den krigen hvor godt trente britiske soldater gjorde kort prosses av skvettene amerikansk milits. Reglene bruker også AvD avrage dice, disse brukers til random bevegelse. Både BG og GdB er skrevet av en kar som kaller seg Eclairuer Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Er disse reglene til salgs i bokform, på nett eller er de gratis? Kjenner du mange å spille med, eller er det et lite miljø? Har reglene du bruker generelle "stats" for ulike typer units? Eller har reglene spesifikke stats og regler for ulike soldater? Slik du forklarer med DP så virker det som dette er et generelt system som du selv kan velge utifra hva du selv mener er riktig for de ulike type soldater. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Disse kommer i bokform, Lasalle er utsolgt i bokform og finnes bare på PDF form, til en ikke alt for dyr penge, Grand Armee fåes her http://www.scalecreep.com/catalog/product_info.php?products_id=20414 Samme med General De Brigade http://www.scalecreep.com/catalog/product_info.php?products_id=38423 BG fåes her http://www.caliverbooks.com/Partizan%20Press/partizan_BG.shtml Det er 3 måter å bestemme stats, Lasalle har det de kaller amry builder, hvor du har en liste fra hvet land i forskjellige perioder under Napoleoins krigene, I listen står det kvaliteten og typen enhet, Kan være " valiant, Experienced" Valiant er moralen, experioenced er treninga, Noen er også garde så de er Valiant, Experianced, Guard. Kavaleri har også enten Pursuit eller Shock, så de kan være Reliable, experienced, Shock, osv. BG og General De brigade og Republic to empire, finnes det to måter å gjøre det på. Du kan bruke et Senario, det er et slag, andre har laget, både BdB og BG selger senario bøker som gir en liste med ferdlig slag du kan spille, da får du oppgit kvaliteten på enhetene med i slaget. Det andre er å lage egene slag, og prøve å finne ut stats fra historiske kilder, feks. er 42nd highlanders kjent for å være gode og ektremt gode soldater gjennom over 100 år, vel faktisk 160 år. andre enheter er variable, 23rd regiment of foot feks, er kjent for å være gode under 7 års krigen og amerikanske borgerkrigen, men bare ok under Napoleons krigene. Så har du enheter som i den amerikanske revolusjonen bare fantes for et slag, og da må du basere statsene utifra hva hvordan de oppførte seg i det slaget. Mens Grande Armee og Lasalle bruker standar enheter, der nesten alle enheter er like store, altså like mange figurer. Mens GdB, BG, og Republic to empire bruker 1:20 scale, det betyr at for hver 20ende soldat som var i slaget i virkligheten har du en figur, så viss en battalion har 720 soldater i virkligheten har enheten 36 figurer, har enheten 480 soldter har du 24 figurer. Naturlig nok, vil en større enhet tåle tap av flere soldater enn en liten en. Napoleons krigene hadde større enheter enn amerikasnke revolusjonen, Normal størrelse under Napoleons krigene 24-40 figurer, men noen enheter er nedei 16 andre opp i 54, ofte viss du har to enheter under 24, sammler man dem til en enhet på 32 osv, så de tåler mer juling, det ble gjort i virkligheten også. Under Amerikanske revolusjonen, er det ofte man har enheter ned i 12 figurer, og mesteparten er fra 12 til 18 kanskje 24, alså en enhet på 18 figurer vil være et regiment på 360 soldater og det er faktisk STORT i den perioden, mange var godt under 300. Republic to empire får du også her http://www.scalecreep.com/catalog/product_info.php?products_id=27674 Når det kommer til spillere, ser det noe lysere ut nå, enn før, i mange år var jeg den eneste som holdt på med dette, alle andre spillte bare warhammer, men nå vet jeg om i hvertfall 2 spillere, og det er vist flere som gjemmer seg, rundt om, da det er en butikk i oslo som selger 28mm Napoleons kriger figurer, samt Romere og 30års krigs figurer. samt ww2 og krimkrigen og de selger dem tydligvis så noen må være der ute. I grande armee er det noe anderledes, hver enhet er en enketl base på 3x3 inches, altså 7.5x7.5cm, du kan bruke akurrat de figurene du vil du kan ha 1 eller 10 eller 12 28mm figurer, 24 15mm figurer, eller som meg ha ca. 80 6mm figurer, antal figurer spiller ingen rolle, "styrken" en enheten er basert på hvor sterk den var i det virklige slaget altså antall soldater som var fysist i enheten, hver enhetet representerr en brigade, som kan være alt fra 2500 til nesten 5000 soldater, dette sammen med kvaliteten på soldatene gir en "styrke", dette skrives i SP, en enhet kan være på 4 til 12 sp, hver gang et enhet blir skadet truffe eller noe slikt mister den en SP. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Det er foresten en annen regel bok du kan tenke på om du bare har tenkt til å bruke penger på en bok http://www.warlordgames.co.uk/home/black-powder/ Denne boka skal i teorien la deg spille en hvilken som helst krig fra 1700 til 1898 Det er veldig lette regler, eneste problemet er at de er veldig generiske, i de krigene jeg liker, finnes det allerde som nevnt mange regler som jeg liker bedre enn black powder. Men disse reglene er mest ment som en basis, så skal du legge til ting du selv liker, og det krever at du kjener perioden du skal spille en del for å lage disse egene reglene. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 http://apartmentofwar.blogspot.com/2010/10/game.html Her kan du lese en AAR om et test spill jeg hadde med British Grenadier, bør vise hvordan det spilles. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Fin battle report. Det forklarer det meste. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Du sier hele veien "jeg bruker regler"...spiller du mot deg selv? Er det mange andre med masse malte armeer rundt omkring? Vet bare om Warhammer-folk, jeg. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Ja så lenge har jeg bare spillt mot meg selv, har funnet et par folk nå, med samme interesse så jeg håper det blir et par spill med andre folk. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Ja så lenge har jeg bare spillt mot meg selv, har funnet et par folk nå, med samme interesse så jeg håper det blir et par spill med andre folk. Det er jo forskrekkelig! Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Hei igjen, kan nå si at jeg har funnet folk å spille med, og har hatt et par spill, tapte begge gangene. Men må har jeg begynt på Romere og her forsetter galskapen, fordi en romer er ikke en romer. Skal du male romere, har du på stor skala 4 perioder og velge mellom. Forskjellene er ganske store. Du har Republican, Late republican eller martian republicans, imperial, og lete imperial. Si at du vil slåss mot carthagions, da kan du ikke bruke imperial legionaries, de er egentlig bare brukbare til å slåss mot gallere og germanere osv. Dette er de "typiske" romerne, de vi ser i filmer som Gladiator, de som bruker den unike rustingen mange automatisk tenker på er romersk. Men viss du vil ta over carthago, må du bruke republican romans. Dette er de som bruker 3 level systemet. I første linje har du Hastati, dette er unge romere, men enkelt utstyr, noen har rusting andre har det ikke, men alle har skjold, en hjelm 2 pilum og et sverd. I andre linje har du Principes eldre veteraner, nesten alle brukte rusting av noe form, disse ble brukt viss Hastati ikke kunne gjøre jobben. Og til slutt har du Triarii de rikeste og eldste soldatene, bare brukt viss ting virklig går til helvete, de kunne faktisk slåss til siste mann. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Her er siste ekspemel in t he flesh Dette er de ærketypiske romerne Røde firkanta skjold, den unike rustingen. Dette var sånn romerne så ut når caesar ledet dem. Men dette er hvordan romerne så ut når de slåss mot Hannibal 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Altså..spiller man et eller annet spill med disse figurene? Eller bare kjøper man masse og maler dem? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Du spiller dem, den beste forklaringa er en veldig komplisert form for risk, Forskjellen er at i stede for noen røde og blåe plastisk figurer, maler du dem i deltaljer og bruker masse figurer, du spiller ikke på en papp plate med et verdens kart, men et bord med trær, elver, hus, gjerder, bakker osv. Det finnes hundrevis om ikke tusenvis av forkjellige regel bøker, noen er vedlig simple, noen er en mellom ting og noen er vedlig kompliserte. I hver periode har du ofte dusinvis eller hundrevis med forekjellige regler å velge mellom. Noen regler er veldig populære for visse perioder. Feks. er Ancients altså romere, grekere, israliter, cartagere, egyptere osv, og Medievals som 100 års krigen, vikinger, mongolere osv, dominert DBM reglene, (DE BELLIS MULTITUDINIS) Dette er ektremt enkle regler, krever veldig få figurer og er veldig kompetetiv, vedlig mange spiller turneringer og slikt. Enheter har ofte bare 8-16 figrer, og du har ofte bare 10 enheter, så du har en hel hær med bare 80-160 fiugrer, dette ville tilsvare under en måned med maling for meg. De fleste regler som tar for seg romer tiden, kan også enkelt brukes til middelalderen, konseptet er det samme, buer, hester og sverd. De reglene jeg bruker for romeren mine, er noe mer kompliserte enn DBM, men fremdeles ikke veldig kompliserte, enhetene jeg bruker er fra 12 figurer for kavlaeri, og 20-40 figurer for infanteri, romerne mine er 20, cargaerne er 30 og greske phalanx er 40. Jeg vil også ha langt over 10 enheter, en legion for meg er 7 enheter, og jeg skal ha minst 2 legioner, kanskje 3, pluss kavaleri, så 18-26 enheter bare for den romeske siden, med 20 figurer for infantri, blir det 420 infanteri og 72 kavlaeri, og minst like mange på andre siden, så da er vi oppe i nesten tusen figurer. Selve spillet er simpelt, du setter opp enhetene dine så best som mulig, Romerne hadde sine faste måter å plasre enheter på, når begge sider har satt opp, kaster hver side en terning, han som slår høyeste tering, veldig om han vil gåførst eller som andre mann. Når det er valgt, tar han som går først og gir ordere, kan han gi ordere til enkelt enheter eller "divisjoner" for å gi en ordre kaster man en tering, en general har 4-10 i command rating, 10 er best, 4 er helt uburklig, de fleste har 8, målet er å slå lavere enn command rating, så har man 8 og slår 7 har orderen gått gjennom, jo lavere du slår jo bedre er det, har du en command rating på 8 og slår 2 kan du gi 3 ordere, altså flytte soldatene dine 3 ganger. Hver type enhet har et viss antall inches de kan flytte, for infanteri er det 6 inches, så får du 3 ordere kan enheter flytte opp til 18 inches. lett kavaleri kan flytte opp til 36 inches, noe som er veldig mye. Etter du har gitt ordere og flyttet soldater, kommer skyting, dette er med artilleri, buer, slings, og kaste spyd, buer har en rekkevidde på 18 inches, spyd har rekkevidde på 6 inches. Etter skytinga har skjedd kommer nærkamp, hver enhet har viss stats, du har clash, sustained, long range, short range, moral og stamina. Clash er hvor mange teringer du kan kaste første gang angriper noen, sistained er hvor mange teringer du bruker når kampen holder på videre, long range er for buer og slikt, short range er for kaste spyd, moral er hvor mange teringer du bruker når du tar moral tester, og stamina er hvor mange "treff" du tåler. Så la oss si du har en romersk legion som den øveste av bildene, de har clash 7 sustained 7, ikkke noe long range, har 3 på short range, 4+ moral og 6 stamina, det betyr at i nærkamp kaster de 7 terniger. Si at dene enhetern slåss mot noen grekere og grekeren får inn 3 treff, da tar romerne og kaste 3 teringer, hver gang de får 4 eller høyere på teringen altså moral raten deres, redder de et treff, så si at de kaster da 3 teringer og får 1 2 og 5, da redder de en treff. Så da mister de 2 i stamia og går fra 6 til 4 på stamina, når staminan kommer til 0, fjerner man enheten fra bordet. Så veldig gode enheter, altså grade og elite enheter, har kanskje moral på 3+, da redder de treff på 3,4,5 og 6. De vil tåle MYE juling og vikrlig kan holde fienden i sjakk lenge. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Det er utrolig hvor fort man lærer om de spesifike periodene med wargaming og det er derfor jeg anbefaler alle historie interserte med litt penger til overs til å begynnt med dette. Siden jeg begynte med romere for 2 uker siden har jeg lært mye. Faktisk kan du lære burkbart bare med å lese et par gode regelbøker de har ofte små info eller fakta rubrikker. Jeg har lært om oppbygina av en romesk legion gjennom tidene fra kongeriket roma, gjennom republicen, til empiret og sen empiret. Jeg har lært om romeske taktikker og standar deployment av en legion, jeg har lært at cartagerne IKKE Brukte phalanx, noe ikke en gang rome total realsim greide å få riktig, og det faktum at i mange mange år trodde man at de brukte phalanx nå tydligvis stammer fra en dårlig oversettelse. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Men, finnes det andre å faktisk spille med? Eller trenger man bare å kjøpe regelbøkene for å lære om historie, som du sier hele tiden? Da er det vel bedre å kjøpe noen ordentlige historiebøker Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Så klart finnes det folk å spille med, if you build it they will come. Og det er jo ikke bare regelbøker man leser, jeg har et 20talls regel bøker, men jeg har over 40 skikkelige historie bøker. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Konklusjonen må bli: Det må ha vært en sabla god butikk å produsere uniformer før i tiden. Kong Salamon har ingen ting å si på Jørgen hattemaker ... (eller omvendt) Endret 30. desember 2011 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå