Anathema Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Hei, Vi har vel alle hørt at når du kjører en ny bil ut fra forhandler har du allerede tapt 20,000,- kr. Men hvor realistisk er egentelig dette? Jeg har for eksempel ønske om å kjøpe en Mitusbishi ASX (Fra. 257,000,-). Hvor mye har feks en slik bil tapt seg verdi på 5 år hvis den har gått 100,000 km tror dere? Hvor mye har den tapt seg etter 1 år? eg lurer også på hvordan kulturen er i forhold til pruting på ny-bilkjøp. Noen med erfariner her? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Morro Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Vel, bare omreg koster 17.400 så glem å komme unna med et tap på så lite som 20.000. 5 år, restverdi 45-50% 2 Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 24. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2011 Kan legge til at jeg aldri har kjøpt ny bil før så er helt fersk på hva som faktisk følger av utgifter. Veldig bra at du nevner dette! Vil legge til et spørsmål: Totalt sett (Økonomisk) - Hvor håpløst er det å kjøpe nytt kontra brukt? Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Jeg har kjøpt tre nye biler til nå. Grunnen er primært driftssikkerhet. Skruing er ikke noe for meg. Bilen min skal kjøres eller være hjemme, ikke på verksted. Når du kjøper nybil er registrering med i totalsummen. Min erfaring er at det er relativt lite å gå på på pruting på de mest populære merkene. Men jeg føler at jeg er ganske dårlig på pruting på slike store ting. Ofte sies det at man kan prute mest på ekstrautstyret, men det stemte ikke for meg hos Møller i hvertfall. Der var det null å hente på ekstrautstyret. Det var en artikkel i Dine Penger for noen år siden om økonomien i kjøp av ny bil fremfor brukt. De konkluderte med at det lønte seg å kjøpe nytt pga reparasjonskostnad. Dette var under forutsetning av at man solgte på rett tid, før 120.000km og ved 6-7års alder tror jeg. Man må kjøre mer enn 10.000km per år for at det skal lønne seg. I tillegg bør det være rett bil (kurant, populært merke, og en fornuftig priset modell som selger godt til private) med rett utstyr. Bilen bør være billigst mulig å kjøpe, selvsagt. Lettsolgte biler som VW Passat stasjonsvogn med turbodiesel er kanskje tingen? En liten familie-SUV som du nevner er nok også bra, men om Mitsubishi holder prisen best vet jeg ikke... Toyota RAV4 er kanskje den folke-suven flest ønsker? Edit: fant en artikkel om det: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598897 Endret 24. juni 2011 av Per69 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Jeg kjøpt flere nye biler, og hovedgrunnen er selvsagt driftssikkerhet og driftsøkonomi. Dersom du kjøper en bil i en moderat prisklasse med "riktig" farge og riktig utstyr, slik at den er lettsolgt som brukt, begrenser du verditapet. Når det gjelder rabatter/pruting på nybil, varierer dette med hvor populært bilmerke du skal ha (de tungsolgte gir mer rabatt, men er ofte mer tungsolgte som brukt også), og hva som er tilgjengelig av pakker etc. Det er lettere å få gode avslag på ekstrautstyr enn rabatt på en "naken" bil. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Ofte er ca 1 år gamle biler glimrende kjøp, men vanskelig å få tak i. Eventuelle barnesykdommer er ofte luket vekk, garantien er fremdeles gjeldende og levetid vil bli omtrent som for en ny bil. Jeg sparte omtrent 35 000 på å kjøpe en et år gammel A3 kjørt ca 17 000 km (dvs ferdig innkjørt). Ellers har årlig kjørelengde og hvor lenge man har bilen stor betydning for hva som lønner seg av brukt kontra ny. Samt at enkelt bilmerker faller fortere i pris enn andre, og således er bedre bruktkjøp. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Her var det mange gode svar, og flere har blitt belønnet med plusser! Vårt mål er å kjøpe en bil som vi skal ha i mange år. Dvs 5 år i alle fall. Driftsikkerhet er jo som dere sier, det viktigste. Da smaker det også godt med garanti i 5 år. Mitusbishi ASX har jo nettopp kommet til Norge, og foreløpig ser det ut som det er en meget populær modell. (Litt alà Nissan Quasquai) Den store fordelen her er jo at det er en veldig rimelig Suv-lite. Spørsmålet er om 2-hjulsdrift på denne modellen vil være værre å selge. Selv ser jeg for meg at dette ikke skulle bli noe hinder grunnet den relativt lave prisen i utgangspunktet. Det kan også nevnte at vi sitter på en egenkapital på ca 160,000,- og vil antagelig ville kunne cashe inn hele kjøpesummen om et år på en ny bil. Tar gjerne i mot flere erfaringer på pruting og slikt! Flott med mange erfaringer! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Skal du kjøpe en slik bil og ønsker at verditapet skal være lavest mulig må du har følgende 3 ting: - diesel - 4hjulsdrift - automatgir Dette er det som folk ser spesielt etter når bruktbiler skal kjøpes, og dermed presser det prisen litt opp på de som har disse. Spesielt kombinasjonen diesel og automatgir er noe som foreløpig vil selge bra på bruktmarkedet. Skal du kjøpe bil for å ha i 5 år, så må du forsøke å unngå å tenke på verditapet det første året. Dette året er det du vil ha aller meste av verditapet, deretter er det bare småpenger i forhold, så etter det 5. året vil du sitte igjen med en bil som er verdt noe, og du har sikkert betalt ned lånet også, noe som betyr at du sitter igjen med mer penger enn du hadde i utgangspunktet, med mindre du misbruker bilen, eller kjører veldig mye. Forøvrig, den største fordel slik jeg ser det med å kjøpe en helt ny bil er at du får velge farge og utstyr, samt at du får den 100% ripe og bulkefri, og med godt vedlikehold kan du klare å holde den slik også. Alle bulker og riper trekker ned ved sagt, så å holde den fri for slikt er en veldig fordel. Endret 25. juni 2011 av gxi 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Du bør fokusere på serie. Den gamle serien passat også den med face lift fra 97-05 holder seg dårlig på senere år, sammenlignet med en "ny" 06. Det kan være lavt verditap om du satser på første året på en helt ny serie, ikke bare face lift. Du selger den igjen når det kommer ny serie neste gang og er igjen på første året. Du bør ha diesel. Jeg tror også stasjonsvogn holder seg bedre. Og det kan lønne seg å satse på et påkostet interiør med skinn eller del-skinn. Det kan gi lavere service kostnader med en bil som har registerkjede. Normalt sett bør du da kunne kjøre 150 tusen kilometer over en 5 års periode uten reparasjoner utover bremseklosser, filter, vindusviskere, dekk og olje. Toyota har i praksis de beste garantiene. VAG har den dårligste servicen. Mercedes minst problemer om du kjører langt. Hvis du skal prute er det nok lettere hvis du ikke prøvekjører bilen eller snakker med noen selgere hos den forhandleren du ønsker å handle, da slipper du nemlig å betale for det i form av provisjon. Så kan du sende mail eller fax til flere ulike forhandlere i samme merke, eller også flere ulike merker, gjerne langt utenfor der du bor, slik at de skjønner at du er en illojal kunde som shopper etter tilbud på tvers av både merker og forhandlere. Husk at du står helt fritt til å sende skriftlige tilbud, under hva det er realistisk at de vil selge for, som garantert vil få de til å kontakte deg (unngå at de kontakter deg på telefon) med det laveste tilbudet de har uten noen form for provisjon. Kjøper du en bruktbil fra forhandler og forhandler om ting som dekk og spesielt vinterdekk, må du alltid spesifisere akkurat hva slags dekk du vil ha (merke og modell), ellers vil de trolig spekulere i å spare penger på å snyte deg for ordentlige dekk. Endret 25. juni 2011 av festen Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Det med økonomi i forhold hold til det med nyere biler er vannskelig og forutsjå, bilen taper verdi fordi den mister "ny" stempelet den dager du kjører dei første 100 meterane, du kan rekne med at du taper 20.000 bare der, det er heilt korrekt, i tilegg kommer alt papirarbeidet, no tenker eg på det bilen primært koster. Omregistreringa er jo og kaste penger i dass egentlig, 17.000 kr for at biltilsynet skal skrive ut en lapp der det står at du eiger bilen og den er blå. Så har du faktorane rundt direkte verditap kontra kilometerstand, en bil koster roughly 5.50kr og kjøre per kilometer (ikkje heng dåkke for masse opp i det er rougly)Det er inkludert forsikring og tar ikkje utgangspunktet i at det er akkurat din bil, men en generell faktor for alle Norkse biler, så då blir det jo et enkeltreknestykke Totalpris på bilen - Kilometerstand - Generelt Verditap - Bulker/dårlig vedlikeholdsfeil Så er det jo såklart alt etter bilmerke og "ryet" til den spesielle bil modellen. Men du kan rekne med at på 5-6 år kommer bilen til og synke i fra 275 til drøye 100. 1 Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Utrolig vanskelig dette her. Spessielt siden prioritet nummer 1 er å bygge bolig, og dermed ha minst mulig utgifter og høyst mulig forutsigbarhet på bilen og utgiftene der. Min gamle far på sin side, som også har kjøpt en god del ny bil, mener at en pent brukt 2 åring med lite km på klokka er tingen. Men i følge grafen til VG er det lite å spare... Hmmm... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Grafen til VG viser også at desto mindre du kjører, desto mer er det å spare på å kjøpe brukt. Kjører du mer enn 15 000 km i året vil ofte nytt være det beste. Ellers har som oftest en 2 år gammel bil med lite på klokka, dvs under 30 000 km også relativt forutsigbare utgifter. Men akkurat når det gjelder Mitsubishi så gir 5 års garantien uten tvil 5 år med mer eller mindre kjente utgifter, dvs drivstoff, faste servicer og dekkskifte, når man kjøper ny bil. Garantiordningene er også slik at de følger med ved eierskifte. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Utrolig vanskelig dette her. Spessielt siden prioritet nummer 1 er å bygge bolig, og dermed ha minst mulig utgifter og høyst mulig forutsigbarhet på bilen og utgiftene der. Min gamle far på sin side, som også har kjøpt en god del ny bil, mener at en pent brukt 2 åring med lite km på klokka er tingen. Men i følge grafen til VG er det lite å spare... Hmmm... 2åringer med lav KM er virkelig å anbefale. Kjøpte akkurat en Mondeo som er 2år gammel, ny kostet den godt over 400000, kjøpte den til godt under 300000 fra forhandler med garanti. Så man får mye mere bil for pengene ved å kjøpe brukt. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Hvor mye har denne gått da? Det er jo vensentelig. Men ser jo 100,000 kroner. Absolutt ikke småpenger. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Det er helt utenkelig at du om 5 år får tilbake de kronene 4-hjulstrekket koster. Kanskje de med 4-hjulstrekk vil beholde en prosent mer av verdien, det kommer an på markedet om 5 år. De fleste av oss lever av kronene, ikke prosenter. Over halvparten av alt du betaler er borte på mindre enn 5 år, jo mindre du betaler, desto bedre okonomisk utgangspunkt. Bil er ikke investering sånn jeg ser det, det er forbruk/underholdning. Selgerne er veldig opptatt av "riktig utstyr" når du kjøper nybil, bare ikke forvent at du blir belønnet med skryt og topp-oppgjør om såpass mye som 5 år, de klarer nok å snakke deg ned da, det er nye tider med andre krav tenker jeg..... Jeg har vurdert å selge en 3 år gammel bil, prisene er det de er, utstyr for 100.000 gjør ikke store forskjellen. Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Etter å ha studert prisene på bruktmarkedet, tror jeg det lureste er å kjøpe en 15 år gammel BMW 7-serie av en privatperson som ikke lenger har råd til å vedlikeholde pengesluket, og dermed trenger pengene raskt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Det forutsetter at du kan å skru selv. For en som ikke kan å skru lønner det seg helt sikkert å kjøpe en bil som ikke har en oppsamling av ting som burde vært reparert. Det med servicer er en ganske stor kostnad. På de siste 10 årene har jeg ihvertfall spart 60 tusen på å aldri ha bilen min på service og verksteder. Det er dessuten mulig å tenke forebyggende og planlegge å skifte ting som vil ryke i god tid når en ønsker å ha en bil lenge. Hvis en bil har dårlig med servicer, men ser ut til å ha overlevd bra, er på en måte verditapet med det tatt, over en bil sitt liv er verditapet med å unngå servicer mye mindre sammenlignet med kostnaden for å ta servicer. Det er dessuten slik at diverse produsenter prøver å utvide intervallene på en måte som holder innenfor det som leveres av garantier, men som er veldig dårlig på sikt. Det hjelper lite med komplett servicehefte på en bil om den er et rustvrak eller eieren har kjørt bilen tom for olje, termostaten har feilet, den kjørt med defekt radiator (ved automatgir) eller lignende:) Endret 26. juni 2011 av festen Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hvor mye har denne gått da? Det er jo vensentelig. Men ser jo 100,000 kroner. Absolutt ikke småpenger. Den hadde gått 50000km, tatt storservice rett før kjøp. Fordelen med å kjøpe via forhandler er reklamasjon og garantibestemmelser, man kan være ganske så sikker på å få en god bil om man kjøper via forhandler. Sjekket nypris på min bil i dag med det utstyret som følger med, den havnet rettunder 500000,- og den er nå 2år gammel, kjøpte den for 280000,- Lenke til kommentar
Morro Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hvor mye har denne gått da? Det er jo vensentelig. Men ser jo 100,000 kroner. Absolutt ikke småpenger. Den hadde gått 50000km, tatt storservice rett før kjøp. Fordelen med å kjøpe via forhandler er reklamasjon og garantibestemmelser, man kan være ganske så sikker på å få en god bil om man kjøper via forhandler. Sjekket nypris på min bil i dag med det utstyret som følger med, den havnet rettunder 500000,- og den er nå 2år gammel, kjøpte den for 280000,- Ny mondeo koster fra 288.000, så god illustrasjon på hvor lønnsomt det var å gå opp på "riktig" utsyr ++ til 500.000. De som solgte må jo ha tapt over 250.000 på to år. Nybilgarantien gjelder x antall år uavhengig av hvem du kjøper av. Bruktbilgaranti fra forhandler kan være et poeng på eldre biler. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hvor mye har denne gått da? Det er jo vensentelig. Men ser jo 100,000 kroner. Absolutt ikke småpenger. Den hadde gått 50000km, tatt storservice rett før kjøp. Fordelen med å kjøpe via forhandler er reklamasjon og garantibestemmelser, man kan være ganske så sikker på å få en god bil om man kjøper via forhandler. Sjekket nypris på min bil i dag med det utstyret som følger med, den havnet rettunder 500000,- og den er nå 2år gammel, kjøpte den for 280000,- Ny mondeo koster fra 288.000, så god illustrasjon på hvor lønnsomt det var å gå opp på "riktig" utsyr ++ til 500.000. De som solgte må jo ha tapt over 250.000 på to år. Nybilgarantien gjelder x antall år uavhengig av hvem du kjøper av. Bruktbilgaranti fra forhandler kan være et poeng på eldre biler. Handler ikke bare om utstyr, handler også om hvilken motor som står i bilen og "nødvendig" utstyr. En mondeo i dag til 288.000 er på langt nær lik bilen jeg har i dag. Det er en Titanium X utgave, 140 dieselhester, hengerfeste og stasjonsvogn. Her har du en bil du fort kan prute en 10-15000,- på (typpisk omregistrering osv), prutet en del på min bil og sparte en del 10000,- på det. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29037920 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå