Gå til innhold

Forsikringen eller elkjøp?


Anbefalte innlegg

Som andre også har påpekt så har ikke de ansatte i en Elkjøp-butikk myndighet til å bestemme hva som dekkes av garanti eller reklamasjon, da det er verkstedet som tar disse avgjørelsene, og deres beslutning kan ikke overprøves av de i butikken.

For å være helt ærlig, så kan den faktisk det, men de har ikke mulighet til å med sikkerhet anslå om oppstått feil er en følge av selvforskyldt skade eller ikke.

 

Forhandleren kan velge å følge verkstedets avgjørelse (noe som normalt gjøres), men kan også velge å gi kunden ny vare eller reparere, og ta regningen selv. Dette kan for eksempel gjøres hvis kunden hevder reklamasjon, mens verkstedet hevder selvforskyldt skade, men ikke kan legge frem bildebevis. Går saken til FTU, og kunden får medhold, så er det forhandleren som må dekke utgiftene og eventuelt i etterkant gå videre med verkstedet, importør eller produsent for å forsøke å få dekket disse utgiftene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som andre også har påpekt så har ikke de ansatte i en Elkjøp-butikk myndighet til å bestemme hva som dekkes av garanti eller reklamasjon, da det er verkstedet som tar disse avgjørelsene, og deres beslutning kan ikke overprøves av de i butikken.

For å være helt ærlig, så kan den faktisk det, men de har ikke mulighet til å med sikkerhet anslå om oppstått feil er en følge av selvforskyldt skade eller ikke.

En butikkansatt kan ikke ta avgjørelse om en sak er garanti eller ikke. Det er det kun produsent (og deres representanter) som kan. Det er produsent som setter rammevilkårene for garanti. Men en butikkansatt kan ta avgjørelse om det er grunnlag for reklamasjon eller ikke, men vil som oftes la et verksted se på produktet først.

Lenke til kommentar

Jeg misforsto litt der. Ja, en ansatt kan ikke ta avgjørelsen på om det er en garanti eller reklamasjonssak, men kan allikevel velge at butikken tar regningen for reparasjon eller gi kunden ny vare, uavhengig av hva verkstedet sier og på den måten "overprøve" verkstedet i forhold til hva kunden opplever.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Jeg misforsto litt der. Ja, en ansatt kan ikke ta avgjørelsen på om det er en garanti eller reklamasjonssak, men kan allikevel velge at butikken tar regningen for reparasjon eller gi kunden ny vare, uavhengig av hva verkstedet sier og på den måten "overprøve" verkstedet i forhold til hva kunden opplever.

 

Det jeg mente var at det da ikke vil bli en reklamasjonssak, men heller en sak hvor en forhandler velger å yte det lille ekstra for en kunde. Men du har selvfølgelig helt rett i at butikken kan velge å gjøre dette. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg er seriøs. Men hvis det skjer en uforutsett hendelse som skyldes været så er det ikke alltid like lett å oppbevare telefonen forsvarlig. Hvor skulle jeg ha gjort av den? Hvordna skulle jeg håndert situasjonen for at det skal anses som forsvarlig?

 

"Jeg var ute på sjøen, det kom en stor bølge og båten kantret. Den var uforutsett, så det bør dekkes? Uforutsette lynnedslag som tar TVer bør dekkes?

 

Da har jeg vært hos elkjøp

Fikk akkurat beskjed om at det gikk på garanti.

 

Du fikk svar om garanti/ikke garanti fra verkstedet på 5 timer etter innlevering? :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...