Black Star Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Som andre også har påpekt så har ikke de ansatte i en Elkjøp-butikk myndighet til å bestemme hva som dekkes av garanti eller reklamasjon, da det er verkstedet som tar disse avgjørelsene, og deres beslutning kan ikke overprøves av de i butikken. For å være helt ærlig, så kan den faktisk det, men de har ikke mulighet til å med sikkerhet anslå om oppstått feil er en følge av selvforskyldt skade eller ikke. Forhandleren kan velge å følge verkstedets avgjørelse (noe som normalt gjøres), men kan også velge å gi kunden ny vare eller reparere, og ta regningen selv. Dette kan for eksempel gjøres hvis kunden hevder reklamasjon, mens verkstedet hevder selvforskyldt skade, men ikke kan legge frem bildebevis. Går saken til FTU, og kunden får medhold, så er det forhandleren som må dekke utgiftene og eventuelt i etterkant gå videre med verkstedet, importør eller produsent for å forsøke å få dekket disse utgiftene. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Som andre også har påpekt så har ikke de ansatte i en Elkjøp-butikk myndighet til å bestemme hva som dekkes av garanti eller reklamasjon, da det er verkstedet som tar disse avgjørelsene, og deres beslutning kan ikke overprøves av de i butikken. For å være helt ærlig, så kan den faktisk det, men de har ikke mulighet til å med sikkerhet anslå om oppstått feil er en følge av selvforskyldt skade eller ikke. En butikkansatt kan ikke ta avgjørelse om en sak er garanti eller ikke. Det er det kun produsent (og deres representanter) som kan. Det er produsent som setter rammevilkårene for garanti. Men en butikkansatt kan ta avgjørelse om det er grunnlag for reklamasjon eller ikke, men vil som oftes la et verksted se på produktet først. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Jeg misforsto litt der. Ja, en ansatt kan ikke ta avgjørelsen på om det er en garanti eller reklamasjonssak, men kan allikevel velge at butikken tar regningen for reparasjon eller gi kunden ny vare, uavhengig av hva verkstedet sier og på den måten "overprøve" verkstedet i forhold til hva kunden opplever. Endret 5. juli 2011 av Marekatten Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg misforsto litt der. Ja, en ansatt kan ikke ta avgjørelsen på om det er en garanti eller reklamasjonssak, men kan allikevel velge at butikken tar regningen for reparasjon eller gi kunden ny vare, uavhengig av hva verkstedet sier og på den måten "overprøve" verkstedet i forhold til hva kunden opplever. Det jeg mente var at det da ikke vil bli en reklamasjonssak, men heller en sak hvor en forhandler velger å yte det lille ekstra for en kunde. Men du har selvfølgelig helt rett i at butikken kan velge å gjøre dette. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Jøss, det var da flott av butikken å ordne dette for deg selv om mobilen ble skadet slik? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Ja, jeg er seriøs. Men hvis det skjer en uforutsett hendelse som skyldes været så er det ikke alltid like lett å oppbevare telefonen forsvarlig. Hvor skulle jeg ha gjort av den? Hvordna skulle jeg håndert situasjonen for at det skal anses som forsvarlig? "Jeg var ute på sjøen, det kom en stor bølge og båten kantret. Den var uforutsett, så det bør dekkes? Uforutsette lynnedslag som tar TVer bør dekkes? Da har jeg vært hos elkjøp Fikk akkurat beskjed om at det gikk på garanti. Du fikk svar om garanti/ikke garanti fra verkstedet på 5 timer etter innlevering? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Han skrev ikke at han nettopp hadde levert inn telefonen, kl 09:31 om morgenen. Tviler på at en eneste Elkjøpbutikk i landet åpner før kl 10 uansett. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Kanskje sant, men 4. var en mandag, så selv om det er før helgen, er det fortsatt kort varsel å få svar på mandag formiddag Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Riktig... man får ikke svar på om det går på garanti/reklamasjon eller ikke i løpet av en eller to virkedager. Det må først sendes til verkstedet, der det ligger i kø i noen dager før noen ser på saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå