Gå til innhold

Forsikringen eller elkjøp?

Anbefalte innlegg

I dag sluttet mobilen min å virke. En HTC Desire S kjøpt for mindre enn en måned siden. Grunnen er at den lå i min jakkelomme da det høljet ned i Oslo. Jeg ble gjennomvåt. Jeg hadde på meg regntøy, men ikke paraply. Visste ikke at det plutselig skulle komme et så sinnsykt regnskur. Skjermen på mobilen ble svart, den fungerer ikke lenger. Når jeg prøver å skru mobilen på, kjenner jeg den vibrere, men utenom det er det ikke noe liv i den.

Kan jeg ikke forvente mer av mobilen? Skal den ikke tåle å være ute når det regner? Den lå jo tross alt i lommen. Kan jeg klage til elkjøp med bakgrunn i at jeg skal kunne ha mobilen i lommen når det regner? Hadde jeg hatt paraply så kunne jeg blitt våt til tross for det, regn kan jo komme " på siden også" ikke bare rett opp ned... (logisk?)

Jeg har reiseforsikring hos trygvesta og vil de hjelpe meg i denne situasjonen?

Hjelp meg! Er så fortvilet..

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hverken angrerett, åpnet kjøp eller forbrukerkjøpslov vil hjelpe deg.

Mht forsikring er det avhengig av vilkår. Ute i kraftig regn. Ditt ansvar - ikke plutselig skade.

Men hvordan blir det mitt ansvar? skal jeg kunne forutse så kraftig regn? Det er meldt regn hele uken, jeg har gått med den samme jakken og mobilen i samme lomme- ikke noe problem. Hvordan skal jeg kunne forutsi at det vil regne kraftigere en dag? Er det virkerlig ikke noe håp?

Tips til neste gang:

De gangene jeg blir overrasket av uventet regnvær så stikker jeg innom fruktdisken til nærmeste matvarebutikk og henter meg en pose som jeg putter mobiltelefonen i.

Takk :)

Lenke til kommentar

Men hvordan blir det mitt ansvar? skal jeg kunne forutse så kraftig regn? Det er meldt regn hele uken, jeg har gått med den samme jakken og mobilen i samme lomme- ikke noe problem. Hvordan skal jeg kunne forutsi at det vil regne kraftigere en dag? Er det virkerlig ikke noe håp?

Er du seriøs nå?

Det er ditt ansvar å hele tiden påse at du oppbevarer telefonen på en forsvarlig måte. Og det er ditt ansvar å sørge for at du har med deg nødvendig utstyr for å oppbevare den på en forsvarlig måte, selv om det skulle begynne å regne. Hvem andre skulle hatt ansvaret for det? Produsenten kan ikke ringe deg med en personlig advarsel hver dag det er forventet regn der du bor, og be deg om å ta med noe vanntett å ha telefonen i. Det får være måte på hvor mye enkelte kunder bør forvente.

Du argumenterer med "Skal den ikke tåle å være ute når det regner? Den lå jo tross alt i lommen." Men samtidig innrømmer du at du ble "gjennomvåt". En "gjennomvåt" telefon kan du virkelig ikke påstå at skal fikses på garanti eller reklamasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du seriøs nå?

Det er ditt ansvar å hele tiden påse at du oppbevarer telefonen på en forsvarlig måte. Og det er ditt ansvar å sørge for at du har med deg nødvendig utstyr for å oppbevare den på en forsvarlig måte, selv om det skulle begynne å regne. Hvem andre skulle hatt ansvaret for det? Produsenten kan ikke ringe deg med en personlig advarsel hver dag det er forventet regn der du bor, og be deg om å ta med noe vanntett å ha telefonen i. Det får være måte på hvor mye enkelte kunder bør forvente.

Du argumenterer med "Skal den ikke tåle å være ute når det regner? Den lå jo tross alt i lommen." Men samtidig innrømmer du at du ble "gjennomvåt". En "gjennomvåt" telefon kan du virkelig ikke påstå at skal fikses på garanti eller reklamasjon.

Ja, jeg er seriøs. Men hvis det skjer en uforutsett hendelse som skyldes været så er det ikke alltid like lett å oppbevare telefonen forsvarlig. Hvor skulle jeg ha gjort av den? Hvordna skulle jeg håndert situasjonen for at det skal anses som forsvarlig? Det er ikke produsenten jeg sikter til, men forsikringselskapet. Jeg har jo forståelse for at produsenten ikke ka klandres for at det regner. Jeg tror det er vanlig å drasse rundt på noe vanntett å legge alle tingene man har i vesken sin i..

Er klar over at det er motsigelser, men prøver å finne en måte å få ny mobil og derfor hos utsalgsstedet eller forsikringsselskapet. Men selv om jeg ble gjennomvåt, ble tydeligvis ikke mobilen det når den fremdeles vibrerer.

Lenke til kommentar

Regnvær utendørs er ikke en uforutsett hendelse. Hadde det dannet seg en regnsky over stuebordet ditt, derimot ..

Du kan nok høre med forsikringsselskapet, men om det vil lønne seg å gå den veien er en annen sak.

nei - men regnværet i Oslo var meget spesielt, selv metrologer ble tatt på sengen over mengden vann som kom i perioder på dagen. Rundt Skøyen ble det store dammer m.m. i løpet av få minutter pga nedfallet og det var veldig få forutsetninger for å se den mengden komme - jeg kom fra vær som var vekselsvis overskyet/skyfritt, da i nabokommunen til område i Oslo som på 1 minutt snudde fra regn til så mye regn at det var meget begrenset sikt for en god stund.

Dette var da i går - men i forhold til reiseforsikring, så dekker disse som regel skader voldt med forsett e.l. - ikke uvær, men en kan jo prøve seg med den forklaringen.

Når det er sagt - en har ikke forsikring og tror en er dekket mot absolutt alt, da i egenskap av å være forsikret, en må sikre seg at det en trenger sikring mot også er hva en betaler for. Noen vil ikke ha dekning for alt, og kan betale noe selv, andre vil overforsikre seg.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er seriøs. Men hvis det skjer en uforutsett hendelse som skyldes været så er det ikke alltid like lett å oppbevare telefonen forsvarlig. Hvor skulle jeg ha gjort av den? Hvordna skulle jeg håndert situasjonen for at det skal anses som forsvarlig? Det er ikke produsenten jeg sikter til, men forsikringselskapet. Jeg har jo forståelse for at produsenten ikke ka klandres for at det regner. Jeg tror det er vanlig å drasse rundt på noe vanntett å legge alle tingene man har i vesken sin i..

Mitt svar var myntet på din påstand om at det ikke var ditt ansvar at telefonen ikke var beskyttet mot regnvær.

Det kan være at forsikringen dekker dette. Det avhenger av vilkår. Jeg vet at slike tabbe/uhellsforsikringer du kjøper sammen med produktet dekker fukt/vannskade uansett hvordan det har oppstått, men at reise og innboforsikringer sjelden dekker det om de mener du har oppbevart telefonen uforsvarlig, noe de fort kan påstå i dette tilfellet. Anbefaler å ringe de for å høre.

Lenke til kommentar

Det er ikke forhandlers ansvar at det regnet, eller at du ble gjennomvåt.

Forbrukerkjøpslovens §15 sier bl.a. at "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen (...) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". Du har i utgangspunktet ingen grunn til å forvente at telefonen skal tåle å dynkes i vann, men samme paragraf sier samtidig at "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen (...) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering".

Hvis du på forhånd har sagt ifra at du trenger en mobil som tåler å ligge i lommen i kraftig regnvær med sannsynlighet for at du blir gjennomvåt, og selger har sagt at telefonen skal tåle det, har du en sak. Imidlertid tviler jeg på at dette er tilfelle.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært hos elkjøp og fikk beskjed om at mobilen skal tåle å ligge i lommen min selv når den blir våt ved regn. Dersom den ikke er i direkte kontakt med vann er det en garantisak fikk jeg beskjed om.

Jeg forstår fremdeles ikke hvordan jeg har tabbet meg ut når jeg ikke kan forutse så store mengder regn?

• Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

Jeg forstår fremdeles ikke hvordan jeg har tabbet meg ut når jeg ikke kan forutse så store mengder regn?

I alle dager...

Hadde du i det hele tatt laget en sak av dette hvis du "tilfeldigvis" hadde falt i vannet også? Sikkert like vanskelig å forutse, men allikevel et hendelig uhell, akkurat som mye regn er...

Hvis man merker at man blir så våt så får man vel for pokker ta konsekvensene av dette da! Finne et sted under tak for så å lagre telefonen på en annen måte.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært hos elkjøp og fikk beskjed om at mobilen skal tåle å ligge i lommen min selv når den blir våt ved regn. Dersom den ikke er i direkte kontakt med vann er det en garantisak fikk jeg beskjed om.

Bare så det er sagt, så kan aldri en ansatt i en butikk med sikkerhet si om en gjenstand vil repareres på garanti eller reklamasjon, så akkurat den uttalelsen er ugyldig. Det er det verkstedet som avgjør da de har teknikere med den riktige kompetansen til å avgjøre dette.

Jeg kan ikke tenke meg at verkstedet godtar å ta denne telefonen som en garanti eller reklamasjonssak om de finner ut at den er væskeskadet. Hvis vann derimot ikke har trengt inn i telefonen, eller det ikke kan bevises at væske er åsaken til feilen, så vil telefonen repareres uten kostnad for deg.

Og når det gjelder å forutse store mengder regn, så er det snakk om å vite at det kan begynne å regne og ta følgene av det. Gjør du ikke det, har du ikke oppbevart telefonen forsvarlig. Dette er ditt, og kun ditt ansvar. Om regnværet var kraftigere enn normalt, har ikke noe som helst å si.

Vi bor i Norge, og som jeg trodde de fleste nordmenn visste, så kan været skifte kraftig på bare få minutter, fra strålende sol til kraftig regn. Ca en gang hver eneste sommer får vi et så kraftig regnskyll at gatene i Oslo oversvømmes, så det går ann å tenke seg til at det kan skje hvilken som helst dag.

EDIT: Om noen andre enn deg er skyld i dette, så er det i såfall produsenten av regntøyet ditt om telefonen lå på innsiden av denne og allikevel ble våt.

Endret av Marekatten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk akkurat beskjed om at det gikk på garanti. Mobilen skal tåle å ligge i lommen selv når lommen blir våt fikk jeg beskjed om. Så lenge mobilen ikke detter i vann eller at vann kommer i direkte kontakt med åpningene i mobilen så er det garantisak fikk jeg beskjed om fra elkjøp.

Det er IKKE direkte kontakt når vann kommer gjennom lommen min srbz.

Man kan vel ikke klage på regntøyet når mobilen skal tåle såpass. Det er så rart at ingen av dere synes at jeg har noe sjans, når alle andre jeg har snakket med mener at det ikke er tvil i saken. De fleste oppbevarer mobilen i lommen, da skal vel mobiler produseres så de kan tåle det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk akkurat beskjed om at det gikk på garanti. Mobilen skal tåle å ligge i lommen selv når lommen blir våt fikk jeg beskjed om. Så lenge mobilen ikke detter i vann eller at vann kommer i direkte kontakt med åpningene i mobilen så er det garantisak fikk jeg beskjed om fra elkjøp.

Dette mener jeg er tullball, spør om å få se faktura for reparasjon, så skal du se hvem som egentlig betalte ? Tipper elkjøp betalte for å kvitte seg med problemet ja

Lenke til kommentar

Hvis lommene dine blir våte så er telefonen i direkte kontakt med vann. Riktignok ikke i direkte kontakt med regn (for regn er fallende vann), men likevel direkte kontakt med vann. De fleste telefoner er IKKE laget for å tåle dette. Det er kun representanter for produsent (les verksted) som kan ta en avgjørelse på om dette er garanti eller ikke da det er produsent som setter rammevilkårene for garanti. Reklamasjon deriomt er noe helt annet. Men som Srbz sier så kan du ikke forvente at telefonen skal tåle å dynkes i vann, ergo så bortfaller grunnlag for reklamasjon etter Forbrukerkjøpsloven §15.

Lenke til kommentar

Når vannet treffer et tøystykke på den ene siden, og kommer ut på den andre siden, så er det fortsatt vann. Når det da ligger en mobiltelefon på den andre siden av tøystykket (f.eks. en lomme), så vil den komme i direkte kontakt med dette vannet. Det er så elementært og banalt enkelt at det ikke er noe å diskutere.

Det du vil diskutere er om en mobiltelefon skal tåle dette eller ikke. Du mener ja, men nå er det en gang slik at elektronikk og vann ikke er gode venner. De tåler ikke å komme i kontakt med hverandre, for da "vinner" vann.

Når telefonen blir ødelagt av slikt vann, som blir overført til klærne dine når det kommer fallende fra himmelen, så er det ikke en reklamasjonssak mot mobiltelefonprodusenten, men i beste fall en forsikringssak. Unntaket er naturligvis om mobiltelefon ikke er behandlet eller oppbevart i henhold til forsikringens retningslinjer, men dette kan forsikringsselskapet ditt svare på.

Som andre også har påpekt så har ikke de ansatte i en Elkjøp-butikk myndighet til å bestemme hva som dekkes av garanti eller reklamasjon, da det er verkstedet som tar disse avgjørelsene, og deres beslutning kan ikke overprøves av de i butikken.

Endret av azetlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...