Januar333 Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Angrer som en hund på at jeg kjøpte et av de første 6950 kortene. Det er OK ytelse men driverne er så latterlig dårlige og det bråker som bare det. Skulle nok heller gått for 570 Direct CU II. serr? hører omtrent ikke mine 6950er, h70 er jo en dragster i forhold og under 100% load holder viftene seg under 40% av makshastighet. er jo ikke så grådig dyerer å kjøpe 2 slike enn en gtx580 og den blir grusa for å si det mildt. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Jeg tror han er litt bitter over at Radeon HD 6-serien er så og si det samme som 5-serien. F.eks 5770 = 6770 (samme brikke, samme prosessnode, samme klokkehastigheter, samme TDP osv). Andre GPUer i 6-serien er bare en utvidelse av 5-serien med litt flere shadere, oppjusterte klokkehastigheter og fint lite annet. Tja, Cayman fikk en ny shader arkitektur med VLIW4, selv om shader ytelsen med færre SP'er kontra Cypress ikke ble så mye bedre. Men Cayman forbedrer kraftig på svakhetene til Cypress. - Raster operasjoner med mer enn 8bit farge kanaler (2-4x forbedring) - Tessellation (2x flere enhter og bedre buffering, opptil 3x bedre tessellation ytelse) - Triangle setup (2x flere enheter) Så Cayman gjør det en del bedre der Cypress gjør det dårlig. http://www.anandtech.com/show/4061/amds-radeon-hd-6970-radeon-hd-6950/19 Men om det er verdt å oppgradere fra Cypress til Cayman for disse få spillene og effektene er en annen sak. Med det samme vi er inne på produkt"generasjoner", er det ikke ganske kort tid til AMDs 7-serie og Nvidias 6-serie kommer med 28 nm prosessnode? TSMC er vel allerede en måned etter planen så da kan det vel ikke være mange måneder igjen før de sedvanlige forsinkelsene er over? Ny prosessnode vil vel åpne for et hopp i ytelse/Watt? Vi vil kanskje se noen mindre GPU'er på 28nm slutten av året eller tidlig neste år, men 28nm for high-end GPU'er ser dessverre ut til å drøye et stykke ut i 2012. Her er et roadmap for AMD sine laptop GPU'er: Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Vi vil kanskje se noen mindre GPU'er på 28nm slutten av året eller tidlig neste år, men 28nm for high-end GPU'er ser dessverre ut til å drøye et stykke ut i 2012. Her er et roadmap for AMD sine laptop GPU'er: Sukk :-( Ser ut som det blir lenge til neste oppgradering her ja, får vurdere et stillegående 68xx kort etter hvert da :-( Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Angrer som en hund på at jeg kjøpte et av de første 6950 kortene. Det er OK ytelse men driverne er så latterlig dårlige og det bråker som bare det. Skulle nok heller gått for 570 Direct CU II. Referanse 6950 er til dags dato en av de beste kortene du kan få, spesielt hvis låser opp ekstra shaders og deretter overklokker den til 6970 klokker. Driverne er ikke dårlige, sånn generelt har AMD kortene fått langt mer ytelse enn sine Nvidia konkurenter. Hvis vifta bråker så er ikke det drivernes skyld. Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Føler at hele lista begynner å bli preget av at den er gammel, snart på tide med nye kort.Ser fram til neste generasjon med skjermkort som dukker opp, kan være jeg får oppgradert mitt utdaterte 4870 med noe som er langt mer effektgjerrig og yter bedre. Tuller du?Det har jo kommet to nye generasjoner bare de siste to årene! Vi er allerede på andre DX11-generasjon, uten at det er særlig mange spill som tar utbytte av det. For å si det sånn så bør 6870 yte betraktelig bedre enn 4870, og gi mer ytelse pr watt om ikke annet. Og til dere som har to GTX580 (eller 6870 for den saks skyld). Hva er vitsen? Er det virkelig spill som klarer å ta utbytte av det i dag? Jeg tror han er litt bitter over at Radeon HD 6-serien er så og si det samme som 5-serien. F.eks 5770 = 6770 (samme brikke, samme prosessnode, samme klokkehastigheter, samme TDP osv). Andre GPUer i 6-serien er bare en utvidelse av 5-serien med litt flere shadere, oppjusterte klokkehastigheter og fint lite annet. Jeg har sluttet å irritere meg over produktnumerering. Skulle jeg irritert meg over numereringa til AMD, Intel og Nvidia hver gang så ville jeg blitt gal. Det er bedre å ta en virtuell valium og ignorere villedende nummerering. Det finnes nok av viktigere ting å bruke sin irritasjonskvote på. Dette må være noe av det dummeste jeg har hørt. Cayman sin arkitektur er bedre enn sin forgjenger på alle mulige måter, både når det kommer til ytelse og teknologi. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Med det samme vi er inne på produkt"generasjoner", er det ikke ganske kort tid til AMDs 7-serie og Nvidias 6-serie kommer med 28 nm prosessnode? TSMC er vel allerede en måned etter planen så da kan det vel ikke være mange måneder igjen før de sedvanlige forsinkelsene er over? Ny prosessnode vil vel åpne for et hopp i ytelse/Watt? Ser nok ganske mørt ut før noe volum av high-end kort på 28nm node i år... Det gjelder nok dessverre begge produsenter. Jeg tipper slutten av første eller andre kvartal 2012... Dette må være noe av det dummeste jeg har hørt. Cayman sin arkitektur er bedre enn sin forgjenger på alle mulige måter, både når det kommer til ytelse og teknologi. Jepp, de har klart å gjøre arkitekturen litt mer effektiv, men AMD sin nåværende VLIW-arkitektur synger på siste verset. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Dette må være noe av det dummeste jeg har hørt. Cayman sin arkitektur er bedre enn sin forgjenger på alle mulige måter, både når det kommer til ytelse og teknologi. Det kan godt være, men personlig er jeg langtifra imponert med tanke på tdp og støy fra både Nvidia og Amd sine toppkort. For standard brukeren så sitter man igjen med 6850 kortene som ikke akkurat er å hoppe i taket over i forhold til 5X generasjonen. For meg er det stadig viktigere med et skjermkort som støyer lite og som har lav effektforbruk både under desktop bruk og ved belastning , noe jeg personlig ikke føler dagens toppkort helt innfrir der. Teknologisk så har selvsagt Cayman kommet med endringer , men for oss som ikke ønsker å kjøpe de dyreste entusiast kortene så får vi ikke alle disse endringene og må vente til neste generasjon. Uansett så har ikke Cayman kommet med helt de store endringene ytelsemessig (forskjellen fra 5970 serien var vel 12.5 -15 % i ytelseøkning mener jeg å huske mellom et 6970 og et 5970 kort) , kjekt dog med de ekstra finessene om de blir tatt i bruk (double precision point etc). Sånn sett så blir nok den beste investeringen å vente enda et år når flere billige skjermkort er tilgjengelig som gir et markant hopp i ytelse og tdp kontra pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå