Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

MR eller CT-scan

screenman

Anbefalte innlegg

Jeg kan begynne forfra:

Siden April har jeg nå hatt en jævlig kvalme. Jeg har omtrent hele denne tiden vært kvalm 24/7 og har i snart 1 måned nå gått til legen for å finne grunnen.

Jeg husket endelig på igår å komme innom for å ta en blodprøve :D

Tingen er at denne kvalmen hadde jeg også ifjor. Den kom da på akkurat samme tidspunkt i fjor, og varte helt til jeg fikk stemetil (sterkt kvalmestillende), men som sluttet å virke etter en måned, og fikk igjen kvalmen i Juli/August, som fortsatte å vare helt til begynnelsen av vinteren, om jeg ikke husker feil :(

Derfor tviler jeg på at blodprøven jeg tok i går vil vise noen resultater, siden de ikke viste resultater ifjor.

Ifjor tok jeg også en røntgen undersøkelse av magen og lungene, om jeg ikke feil. Dette var ikke MR eller CT-undersøkelser, men vanlig røntgen undersøkelser (I think), og ga ingen resultater.

Når jeg skal til legen igjen nå på Onsdag, så forventer jeg å få høre at blodprøvene var helt greie, og vil be om henvisning til en MR eller CT-undersøkelse siden disse er etter så vidt jeg vet, den beste formen for undersøkelse som finnes nå i moderne tid.

Å ha vært kvalm 24/7 og vært mye sengeliggende i flere måneder nå, og uten å vite årsak til kvalmen, det burde jo være langt med god nok grunn til å få henvisning til MR/CT-undersøkelse.

Når det gjelder Gastroskopi undersøkelse så er det HELT UAKTUELT.

Det jeg lurer på da er om noen av dere vet hva som er best av MR og CT-undersøkelse ved undersøkelse av magen,tarmen,leveren, nyren og eventuelt hjernen dersom problemet skulle ligge der, selv om det er ganske usannsynlig :)

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gastroskopi er ubehaglig men de finner årsaker til en del viktige ting,du burde absolutt vurdere en Gastroskopi for å utelukke noe alvorlig. Noen opplever ikke ubehag ved Gastroskopi i det hele tatt å undersøkelsen er fort over.

Jeg har emetofobi (angst for å kaste opp) så nei, det kommer nok ikke til å skje, utenom visst de kan tilby meg psykose og garantere at jeg ikke vil brekke meg under undersøkelsen.

Noe som veldig sjeldent skjer at de tilbyr, så vidt jeg vet.

Og av alle erfaringer fra folk jeg har lest på diverse forum så har jeg ikke funnet en eneste erfaring der hvor personen ikke brakk seg, og over 90% av alle jeg har lest om sier at det var deres mest forferdelige øyeblikk i deres liv og aldri vil gjøre det igjen.

Så nei. Aktiv dødshjelp ligger lengre fremme i køen enn gastroskopi.

Endret av screenman
Lenke til kommentar

Gastroskopi er ubehaglig men de finner årsaker til en del viktige ting,du burde absolutt vurdere en Gastroskopi for å utelukke noe alvorlig. Noen opplever ikke ubehag ved Gastroskopi i det hele tatt å undersøkelsen er fort over.

Jeg har emetofobi (angst for å kaste opp) så nei, det kommer nok ikke til å skje, utenom visst de kan tilby meg psykose og garantere at jeg ikke vil brekke meg under undersøkelsen.

Hmm... ja, det blir nok en ubehagelig gastroskopi. Det er sjelden de tilbyr pasienter psykose. Et år tilbake i tid skulle jeg opereres, og da spurte jeg om psykose. Men de sa nei. Jævler.

Endret av Magnus_L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm... ja, det blir nok en ubehagelig gastroskopi. Det er sjelden de tilbyr pasienter psykose. Et år tilbake i tid skulle jeg opereres, og da spurte jeg om psykose. Men de sa nei. Jævler.

Nettopp.

Vil tro MR eller CT-scan vil være godt nok.

Det er tross alt 2011, og da sier det jo seg selv at en undersøkelse i Norge, som jo er Verdens beste land å bo i, ikke skal være ubehagelig eller vond når det finnes en måte å unngå det...

Lenke til kommentar

Gastroskopi var etter min mening verre en koloskopi men helt håndterlig med en flink gastroskop(Noe min ikke var).Du får en spray i svelget som omtrent lammer følelsene dine.

Hva er en koloskopi?

Dette med spray i svelget har jeg hørt at alle får ja, men denne hjelper ikke noe når det kommer til brekninger, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Det du bør be om er en henvisning til psykolog.

Jobb med emetofobien din. Det kan hende at det er så enkelt som at kvalmen er et psykosomatisk symptom som følge av den.

Lær deg også forskjellen på psykose og narkose. Det er sistnevnte du tror du vil ha.

Hvorfor tror du at du kan ha nytte av MR/CT-skanning? Det er åpenbart at du bør begynne å jobbe med det psykiske, slik du beskriver din egen hverdag.

Postet av anonym: 5f8ce0b2ab58c894df8a91338e70d096

Lenke til kommentar

Nja, I og med kvalme også kan være forårsaket direkte av forandringer direkte i hjernen så anbefaler jeg at du vurderer faktisk CT / MR av hjernen : http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/nevrokirurgi/hjernesvulst-symptomer-og-tegn-10192.html

Greit å få det sjekket i alle fall , jeg hadde faktisk noen av symptomene over tid som nevnt ovenfor og fant ut takket være en MR at jeg hadde en svulst på hjernen. Operert og i god form i dag uten noen langtidsproblemer.

Lenke til kommentar

Nja, I og med kvalme også kan være forårsaket direkte av forandringer direkte i hjernen så anbefaler jeg at du vurderer faktisk CT / MR av hjernen : http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/nevrokirurgi/hjernesvulst-symptomer-og-tegn-10192.html

Greit å få det sjekket i alle fall , jeg hadde faktisk noen av symptomene over tid som nevnt ovenfor og fant ut takket være en MR at jeg hadde en svulst på hjernen. Operert og i god form i dag uten noen langtidsproblemer.

Takker for tipset :D

Etter å ha lest symptomene på hjernesvulst så gjenkjente jeg faktisk igjen noen av de. Blant annet: Balanseproblemer, hodepine og selvsagt kvalme :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...