Gå til innhold

Hjelp til bærbar: Sandy Bridge, ~13 tommer og grei vekt. (Spm om Toshiba R830)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe ny bærbar, og har gjort en del research. Jeg har også lest en del her inne, men ingen har diskutert den spesifikke maskinen jeg har inntrykk av at passer mine krav best og gir meg best profit for pengene, så tenkte det var greit å starte en ny tråd. Jeg tenkte også at det var fint at andre ble klar over Toshibaen som er linket til nedenfor, som jeg syns virker som en veldig god maskin (si ifra om jeg har feil!)

Jeg vil gjerne ha en bærbar rundt 13 tommer (14 tommer går). Jeg tenker at det er klart mest hensiktsmessig å gå for en med Sandy Bridge, og gjerne i5 (hvis noen vet; hvor stor er forskjellen på i3 og i5? Evt i3) Minst 4GB RAM, gjerne en åpen slot for evt utbygging i fremtiden (vanskelig å finne ut om det er det på nettet; noen som har tips til hvordan man finner det ut?) og gjerne rundt 1,5 kg, maks 2 kg. Gjerne tynn og fin.

Prismessig ligger jeg vel maks opp mot 8000 (er vel under der man får mest utbytte for pengene sine), men gjerne lavere!

Hva gjelder grafikk er jeg litt usikker; vil et dedikert grafikk-kort gjøre stor forskjell (om jeg skal spille litt, f.eks.?), og hvor godt er egentlig Intel HD Graphics 3000 ? Funker det fint?

En jeg har sett på, og som jeg heller Toshiba Satellite R830: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-13---14-tom/toshiba-satelliter830-13d/150185.5055/

Jeg ble trukket mot denne av idg.no sin test, mens mange amerikanske sider har hatt masse fint å si om Toshiba Portege R835 (http://reviews.cnet.com/laptops/toshiba-portege-r835-p56x/4505-3121_7-34449812.html?tag=contentMain;contentBody#reviewPage1). Så vidt jeg har forstått er det ikke stor forskjell på den amerikanske Portege R835, og "norske" Satellite R830. Hvis noen har kommentarer på forskjellen, si gjerne ifra! (Har prøvd å sammenlikne specs, virker ganske så likt).

Andre jeg har sett på er Asus u36-serien (tips om hvilke som er best?), litt på Asus N43 og liknende. Flere tips?

Annet spørsmål; har lest om en del som bytter ut HDene til SDD; vil dette forbedre ytelsen betraktelig? Er det vanskelig?

Hvis noen har kommentarer på dette, så er det veldig velkomment. Om det snart kommer noe som ser veldig bra ut, eller liknende, er også slike kommentarer veldig velkomment!

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis maskinen ikke skal brukes til spill så holder det med et innebygd Intel HD Graphics.

Skal du spille spill av nyere dato så må du opp på minimum HD 5650 eller bedre, det er vel mest vanlig med GT 540 nå i budsjettmodellene.

Sandy Bridge cpuene er betydelig kjappere enn alt annet på markedet nå, en Sandy Bridge i3 er bedre enn en gammel i5.

Lenke til kommentar

ASUS N43SN CI5 2.3 4GB/500 GT550M 14" W7HP Kompakt multimediemaskin med superlyd fra Bang & Olufsen ICEpower, pris 6799kr.

Det er litt snevert utvalg i 13 og 14" modeller så hvis du kan leve med en 15,6" så vil jeg på det sterkeste anbefale,

ASUS G53SW 15.6 (FHD. LED Glare type) Intel i5 2410M GF GTX460MDDR5 1.5GB 4096MB Hybrid SSD 500G (embedded 4G SSD) DVD Super Mul til 7995kr.

Den har et veldig godt grafikkort til bærbar å regne og klarer de nyeste titlene i High innstilling. Den finnes også med i7 cpu til rett under 10000kr.

Eller så har du N53SV som finnes i et utall varianter fra 5499kr hos NetonNet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...