Gå til innhold

Nikon D5100 eller D90

Anbefalte innlegg

Noen som har meninger om hvilken pakke jeg bør satse på? Kan vel betraktes som nybegynner.

Har funnet 2-3 alternativ.

Nikon D90 + objektiv AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR NOK:5790,-

Nikon D5100 + Nikon Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6GII NOK:5690,-

evt samme kamera (D5100) + AF-S VR DX 18-55mm linse NOK:6065,-

Hvilken pakke anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar utgangspunkt i din nybegynnerstatus, og anbefaler derfor på det sterkeste å gå for D5100 med ett eller annet objektiv (helst 18-55mm VR, dersom det står mellom de to, med og uten VR).

Foruten mye bedre video, høyere oppløsning og generelt nyere teknologi - så er D5100 rett og slett bedre i "auto" hvor nybegynnere som oftest befinner seg. Bedre eksponering med mindre tendens til å brenne ut høylys og mye bedre automatisk hvitbalanse, er to vesentlige poeng for nybegynnere som ofte starter å skyte jpeg.

D90 tilbyr endel fasiliteter som D5100 ikke har og vice versa. Likevel mener jeg D5100 ender opp på topp.

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del tester både utenlandske og norske der de aller fleste anbefaler å kjøpe D90. Dette er vel mye pga innebygget AF motor i kameraet og billigere objektiver. Kit-

objektivet er kanskje også bedre. Alt i alt et mer påkostet kamera. D90 er kanskje mer for den erfarne bruker som vil utvikle seg mer. Men som dere sier så er jo D5100 helt nytt og kommer bra ut de fleste steder. Video er ikke så viktig for meg, men ser for meg at det kommer til å bli endel naturbilder etterhvert. Litt vanskelig valg synes jeg.

Lenke til kommentar

Har selv D90 og kan legge til at det er veldig lett å bruke. Hvis du lurer på en funksjon kan du når som helst trykke på "?" for å få en beskrivelse. Det har også to rullehjul som jeg anser som nesten helt nødvendig. Blir fort knot når en må inn i alskens menyer for å justere alt mulig.

Dog suger videofunksjonen balle. :(

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker et kamera hvor du kun ønsker å slå på kameraet og knipse i vei så er D5100 kameraet for deg.

Hvis du har ambisjoner om å være kreativ og lære noe ville jeg tatt D90,fortsatt et meget godt kamera.

Jeg tok selv å kjøpte D5000 da det var helt nytt, og etter noen måneder hadde jeg vokst fra kameraet. Da jeg for første gang holdt et D90 og fikk se fordelen med dedikerte knapper og hjul fremfor å måtte knote i menyene, solgte jeg mitt D5000 umiddelbart og gikk til innkjøp av et D7000. Har aldri angret et sekund:)

Som sagt, vil du bare ha et kamera for å knipse bilder med god billedkvalitet så er D5100 kameraet. Hvis du ønsker en lære så er D90 kameraet.

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...