Gå til innhold

Skal kjøpe ny PC - rettet mot gaming og grafisk design

Anbefalte innlegg

Hei!

Tiden har nå kommet for at jeg skal kjøpe en ny PC. Den skal hovedsaklig brukes til gaming, og grafisk design. Men min tankegang tilsier at dersom den takler gaming, takler den også grafisk design. Så tenk gaming når du kommer med forslag. Jeg kommer til å ta vare på PSU'en og 2 harddisker fra gamle PC'en, men resten skal byttes.

Jeg trenger derfor:

• Hovedkort
  • Prosessor
  • RAM
  • Grafikkort
  • Én SSD disk (for OS + spill)
  • Kabinett
  • Eventuelt vifter som kommer i tillegg - ønsker ikke mer støy en nødvendig.

Jeg har ikke oppdatert meg på hardware fronten på en god god stund, og trenger derfor hjelp fra dere for valg av ny hardware. Med den nye PC'en ønsker jeg å kunne kjøre spill, samtidig som jeg streamer - uten at det skal være noe problem. Jeg vet at dette krever ganske mye av PC'en, og er derfor innstilt på å ha en relativt kraftig maskin.

Hvis jeg kunne fått noen forslag til oppsett hadde det vært helt supert, og jeg hadde satt stor pris på dette. Tenker å bruke rundt 10-15k på PC'en (er det for lite?).

Håper noen er villige til å hjelpe meg litt her. Er ganske blank på hva som er bra når det kommer til hardware for tiden.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skel kjøpe denne om en mnd elns:

ASUS P8P67 PRO B3.1 P67 S-1155 ATX

i7 Quad Processor i7-2600K

Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 4GB

CORSAIR TX 750W V2

Crucial m4 SSD 2,5" 64GB

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB

NZXT FULLTOWER PHANTOM ATX WHITE

NZXT FS 200RB 200mm Enthusiast Vifte

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X

Koster 10k totalt fra komplett og dustin :thumbup:

Vil anbefale deg å basere deg på noe av dette!

/aragagg

Endret av aragagg
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg så mye peiling på PC, som sagt - men vil den være i stand til å kjøre Starcraft 2, streame, nettleser, msn+skype og musikk, uten lagg? Er nok litt vanskelig å svare på, med mindre man faktisk har testet det først, men er virkelig ikke lysten på å kjøpe en PC som ikke tilfredstiller kravene mine.

Hva med "sandy bridge"-prosessorer? Jeg vet ikke helt hva som er greia med de, men har fått med meg at det er mange som velger dette. Hvorfor det, og er det noe jeg bør gå etter?

Lenke til kommentar

i7-2600k er Sandy Bridge.

Til ditt bruk tror jeg du er bedre tjent med Fractal Design Define R3, det er et kabinett med fokus på stillhet :)

Ellers vil nok oppsettet aragagg har satt opp passe deg bra. Du burde kanskej vurdere å gå litt opp i SSD-størrelse til 128GB og et ASUS P8Z68-V, så kan du bruke SSDen som cache til spill.

Med SSD som cache er loading-tidene nesten like gode som med SSD og du sparer vanvittig mye penger på å ikke kjøpe en 256GB SSD ;)

Lenke til kommentar

i7-2600k er Sandy Bridge.

Til ditt bruk tror jeg du er bedre tjent med Fractal Design Define R3, det er et kabinett med fokus på stillhet :)

Ellers vil nok oppsettet aragagg har satt opp passe deg bra. Du burde kanskej vurdere å gå litt opp i SSD-størrelse til 128GB og et ASUS P8Z68-V, så kan du bruke SSDen som cache til spill.

Med SSD som cache er loading-tidene nesten like gode som med SSD og du sparer vanvittig mye penger på å ikke kjøpe en 256GB SSD ;)

Takk for tilbakemelding!

Hva mener du med å buke SSD'en som cache til spill? At den cacher hele spillet, og derfor ikke trenger å surre rundt for å finne filer igjen senere? Og hva har det med hovedkort å gjøre?

Lenke til kommentar

Edit: Mens jeg skrev min nøye formulerte post kom arni90 meg i forkjøpet med ett godt svar.

Ignorer, eller les, alt etter ditt ønske:

Orginal post:

Nå har ikke jeg så mye peiling på PC, som sagt - men vil den være i stand til å kjøre Starcraft 2, streame, nettleser, msn+skype og musikk, uten lagg?

Denne klarer alt dette knirkefritt.

Sandy bridge er intels nyeste prosessorgenerasjon, den er raskere og gir ofte litt efstra FPS i spill. Er også knallgod på video. (i7-2600k og ASUS P8P67 PRO støtter sandy bridge)

Kort svar: Ja.

Endret av aragagg
Lenke til kommentar

Intel har lansert et nytt brikkesett (Z68) med funksjonen "Intel Smart Response Technology".

Denne teknologien tillater deg å sette av en liten størrelse av en SSD for å øke ytelsen til en harddisk. Dette har vist seg å gi gode resultater i loadingtider av spill, og vil derfor passe deg bra :)

Lenke til kommentar

Intel har lansert et nytt brikkesett (Z68) med funksjonen "Intel Smart Response Technology".

Denne teknologien tillater deg å sette av en liten størrelse av en SSD for å øke ytelsen til en harddisk. Dette har vist seg å gi gode resultater i loadingtider av spill, og vil derfor passe deg bra :)

Så det du sier er at jeg "ofrer" en viss mengde av harddisken for å kunne bruke den resterende plassen mer effektivt?

Kreves det noe spesielt installasjon for å få til "Intal Smart Response Technology", eller vil se skje automatisk dersom jeg kjøper hovedkortet du linket til?

Er ganske død på det området her, og føler meg litt som en gammel dame. Men det får nå være. Tenker å smelle sammen et forslag basert på forslag fra dere. Legger det til i tråden om 10-15 min.

Edit:

Forøvrig et veldig viktig spørsmål jeg har utsatt.

Hvordan er dette skjermkortet sammenlignet med dette?

Det første er kortet som står i maskinen nå, og jeg lurer på om det vil være noe poeng i å beholde det, eller om jeg vil se meg nødt til å oppgradere det?

Edit2: Er jeg avhengig av 750W, eller vil 650W være nok for å kjøre PC'en du foreslo rundt?

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Er ikke noe særlig på "Intel Smart Response Technology" jeg heller, men på grafikkort-pmfådet kan jeg hjelpe deg!

HD 6870 er en ganerasjon gamlere enn HD 6950, og i følge gpubench er det 28.9% tregere.

6870-Modellen du viser til har 1GB videominne, mens 6950'en har 2GB. Videominne er ikke vitalt, i-og-med at vanlig minne kan brukes til å laste inn 3d-video-teksturer også, men det er jo greit og ha.

Lenke til kommentar

Er ikke noe særlig på "Intel Smart Response Technology" jeg heller, men på grafikkort-pmfådet kan jeg hjelpe deg!

HD 6870 er en ganerasjon gamlere enn HD 6950, og i følge gpubench er det 28.9% tregere.

6870-Modellen du viser til har 1GB videominne, mens 6950'en har 2GB. Videominne er ikke vitalt, i-og-med at vanlig minne kan brukes til å laste inn 3d-video-teksturer også, men det er jo greit og ha.

GPUBench er rent tull.

1GB VRAM er nok til å spille alt på 1920x1080

650W PSU fra Corsair, så kan du oppgradere senere til Crossfire med to kort.

HD 6870 er langt mer for pengene, du kan fint kjøre praktisk talt alle nye spillo på maks med det.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

GPUBench er rent tull.

1GB VRAM er nok til å spille alt på 1920x1080

650W PSU fra Corsair, så kan du oppgradere senere til Crossfire med to kort.

HD 6870 er langt mer for pengene, du kan fint kjøre praktisk talt alle nye spillo på maks med det.

Så;

Jeg trenger ikke å oppgradere skjermkortet mitt (HD6870)?

Jeg trenger heller ikke kjøpre ny PSU, mtp at jeg har 650W idag?

Edit:

Sett at jeg ikke trenger nytt skjermkort (har HD6870 nå), ei heller PSU (har 650W nå), vil dette gjøre susen? Kanskje litt mer minne? Hva med ny vifte til CPU?

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=942896&su=4C8FABCC-CA36-4A4F-B36E-C58DA18BCE2B

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Det er en solid oppgradering det ja. Har du 6870 og 650W nå så er det bare å bruke det.

Kjøp den oppgraderingspakken du :)

Den CPUen vil holde en god stund fremover nå.

EDIT:

Velg PRO-utgaven

PRO-utgaven av hva?

La til en CPU kjøler i handelista. Thoughts?

Lenke til kommentar

Hovedkortet mente jeg, du hadde jo to...

P8Z68-V PRO

Dette blir en del billigere på dustin.no, H60 f. eks. koster 500 kr der. Eneste minuset er at du ikke får M4 128GB, men du kan kjøre på med Intel 510 120GB som faktisk er hakket bedre ;)

Hva med deluxe?

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=637811&sku=635091&sku=633060

Og jeg regner med å bestille fra komplett, og hente @ pick up point, dersom det er mulig. Hvis ikke det er mulig, bestiller jeg fra dustin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...