Sandsvei Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Hei, Jeg og samboeren min flytter til Spania, nærmere sagt Fuengirola. Vi er fortiden på leting etter en leilighet, men er litt usikker på hvor vi skal lete. Vi har forsøkt www.kasacoast.com, men er ikke fornøyd med leilighetene som er der, samt at de som jobber der bruker lang tid på å svare, vis de svarer i det hele tatt. Vi har tenkt å bo der i 9mnd. Noen andre plasser vi kan lete som dere kan anbefale? Takk Endret 24. juni 2011 av Sandsvei Lenke til kommentar
flyt Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Segundomano.es er den spanske versjonen av finn.no Her er Fuengirola valgt Er det noen spesiell grunn til at dere skal flytte dit, eller er det bare for å komme seg litt bort? Endret 26. juni 2011 av flyt Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Takker for svar Har nå funnet en leilighet, og får nok svar i løpet av dagen om jeg får den! Vi skal studere Men det er også for opplevelsen sin skyld. Er så sinnsykt lei av det dagligdagse. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Hvordan skal jeg gjøre det med bankuttak osv? Blir det ikke forferdelig dyrt om jeg skal drive å ta ut fra minibanken? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Få deg konto i en spansk bank? Eller har skandiabanken gebyrfire minibankuttak (men de har 1% valutapåslag, vel å merke) Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Må vell det, siden vi skal betale en del spanske regninger. Blir dyrt om vi skal betale alle fra norsk nettbank. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Antageligvis lønner det seg å opprette konto i en spansk bank – spesielt om dere skal betale mye småregninger. Imidlertid må en typisk ut med et vekslingsgebyr når en overfører penger fra Norge, så gevinsten er ikke alltid særlig stor. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Vi skal betale en månedlig husleie på 600 euro, så kommer vann og strøm i tilegg. Blir også betaling på mobilt bredbånd og treningssenter samt mobil. Men mobil tenkte jeg å ha kontantkort, og er sikkert mulig å betale kontant på treningssenteret. Men jeg må jo overføre pengene som jeg får fra lånekassen over til den spanske kontoen, og dette vil jo koste en god del Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Nettopp, er ikke alltid så mye å spare på å opprette lokal konto når du tar med alle kostnader. Har bodd 1-4 måneder i en del land, ender stort sett opp med å betale alt fra en norsk konto. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Vi får ta en vurdering på dette når vi kommer nedover En annen ting, Kan jeg ta med en tv i håndbagasjen? Det er snakk om en 24 tommer BenQ Tv. Vil helst ikke sende den i innesjekket bagasje grunnet denne artikkelen: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10096184 Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Du skal vel få slita ein del med å få det inn i ein koffert eller liknande med handbagasjemål (typisk 50 eller 55 x 40 x 20 cm), kanskje og med vekt (typisk godteke vekt for handbagasje er 8 kg, men ho kan vera både større og mindre - og nokre selskap er nøyare enn andre på vektgrensa). Har du kontroll på det kan eg ikkje sjå noko praktisk problem, så lenge du har fått gjeve det ei innpakking du tiltrur liggja i ei bagasjehylle på eit fly. Derimot minner eg om at du vil verta kravd for MVA og anna avgift på slikt ved retur om du ikkje har fått uførselspapir, med serienummer og det heile, hjå tollvesenet. 1 Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Angående det siste der, hva mener du? Jeg får vell med noen papirer fra amentio, er det noe annet jeg må ha med? Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 http://www.toll.no/upload/skjema_blanketter/RD-0031B_yrkesutstyr.pdf 1 Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Aha. Hvor gjøres dette? Skjønner at jeg skal fylle ut blanketten, men må jeg dra til nærmeste toll stasjon eller noe for å få det bekreftet? Eller tar jeg bare med meg denne blanketten og viser den til tolla når jeg kommer hjem fra spania? Skjønte ikke helt fremgangsmåten. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Aha. Hvor gjøres dette? Skjønner at jeg skal fylle ut blanketten, men må jeg dra til nærmeste toll stasjon eller noe for å få det bekreftet? Eller tar jeg bare med meg denne blanketten og viser den til tolla når jeg kommer hjem fra spania? Skjønte ikke helt fremgangsmåten. Framgangsmåten står ganske tydeleg i rettleiinga på side to av skjemaet, men kan jo ta kjapp rettleing sjølv og: Du fyller ut (grundig og detaljert, med serienummer på alt som har eit!), tek med deg papir OG TINGA, dreg til næraste tollstasjon og syner der både papir og ting. Tollaren går gjennom, sjekkar (ofte NØYE) detaljane mot ting mot skjemaet (ver førebudd på at kontrollen tek ei tid, og du må vera til stades under seansen for å svara på evt spørsmål, du bør helst og avtala ei tid om du ikkje skal måtta venta før ein "har tid til" deg og papiret), makulerer unytta liner og stemplar. Er det feil på skjemaet eller har du retta feil på det, får du ikkje stempel, så syt for eit skjema utan ein einaste skrivefeil! Du kan så gjerne ha fleire slike dokument med deg når du kjem heim, så om du gløymde noko første gongen er det berre å ta ein tur til med eit nytt skjema og det andre du treng skjema for (skjemaet kan og nyttast fleire gonger, så har du ting du jamnleg dreg til utlandet - fotoutstyr utover kamera i 500-kronesklassen, til dømes - kan du godt ta det på eit eige skjema). Derimot kan du i praksis ikkje leggja til ein einaste ting på skjemaet etter vitjinga på tollkontoret, heller ikkje gjera rettingar. Du skal altså levare eit FEILFRITT papir utan nokre rettingar før du får stempel, for finn tollaren ei einaste retting på dokumentet når du kjem heim, kan han - med lov i hand - kasta det i bosset og ileggja deg MVA på tingen ut frå ein varepris han sjølv fastset etter eit skjønn som ikkje kan overprøvast utan å reisa rettsak mot Finansdepartementet, avd toll. Eit papir som ikkje alt ER stempla av tollvesenet når du står på norskegrensa og vil heimatt er ikkje to lakebrente spekesild verdt kva gjeld å sleppa MVA (då kunne du jo skrive på kva du ville du hadde kjøpt i utlandet). Det er tollvesenet sitt stempel på heimplassen din i Noreg som gjev deg rett til å ta tingen attende utan MVA- og tollplikt. For ordens skuld: Har du varer som skal sendast, ikkje takast med i eigen transport, ordnar fraktføraren med eit tilsvarande dokument, men det skjer om du BED om det (og forsyner han med all naudsynt dokumentasjon), ikkje automatisk. Skjemaet ser litt annleis ut då, men gjer nett same nytta. Utan det skjemaet kjem ikkje varene heim til Noreg att utan MVA. Varer du sender ut kan du ikkje ta heim i eigen transport, eller motsett. 1 Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Tusen takk for et utfyllende svar Jeg har nå sendt mail til det lokale tollkontoret og spurt hvordan de ønsker å gjøre dette. TV'n blir nok tatt i innsjekket bagasje likevell, da jeg ikke vil ta kjangsen på håndbagasjen i tilfelle jeg ikke skulle få tatt den med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå