Gå til innhold

Asus, eller kanskje ikke?

Anbefalte innlegg

I forbindelse med studier leter jeg etter bærbar PC. Jeg har aldri eid en og har derfor ingen personlige erfaringer, men jeg hører stadig at Asus lager de beste maskinene. Og folk nikker villig når jeg forteller hva andre mener om Asus.

Så får jeg plutselig høre av en ansatt i en elektronikkbutikk at Asus på ingen måte lager gode maskiner og at man skal styre unna. Kanskje han trodde jeg sa Acer?

Jeg sikler for tida på Asus X53E da denne får gode skussmål i tester. Den fikk jo 6 av Dagbladet. Dessuten er jeg ute etter styrke og ikke diskplass. Og den er helt i min prisklasse (4-5000). Den har forøvrig blitt anbefalt her på forumet.

Er det bare å kjøre på med valget mitt eller bør jeg vurdere merker som HP før Asus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er en ranking på de beste pc merkene ranket best til dårligst.

denne listen bygger på personlig erfaring.

1 ASUS

2 msi

3Samsung

4 Lenovo

5 Toshiba

6 HP

7 Fujitsu

8 apple

9 acer

10 acer aspire one (egen klasse pågrunn av elendig kjøling og explosjons fare)

Endret av supercz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stoler på dere og kjøper Asusen. Den får gode skussmål uansett hvor jeg snur meg, så den må jo være rimelig okey! :)

Fin kontormaskin. Den har dog ikke dedikert grafikkort og det er derfor svært begrenset hvilke spill som er spillbare - om du har tenkt å bruke den til spill.

Lenke til kommentar

Den skal i svært liten grad spilles på. Det går i så fall i Football Manager. Det blir dog en del webutvikling. Jeg hadde et skjermkort som ikke klarte å vise graderinger riktig (sic!) og jeg håper ikke det blir et problem med dette skjermkortet.

Lenke til kommentar

"høre av en ansatt i en elektronikkbutikk" ... Etter min erfaring, har de fleste ansatte i elektronikkbutikker svært dårlig peiling på denslags. Det slår nesten aldri feil; hver gang jeg prøver å finne ut av hva de vet, blir jeg temmelig rystet av u-kunnskapen, selv på det mest basale :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du skulle kjøpt hp pavilion dv7 6071, mye mer for pengene....

Jeg har ikke gjort kjøpet ennå. Tenkte jeg skulle gå innom Siba i morra og trykke litt maskinen, for å se om den duger til noe. Jeg tror maskinen du nevner blir litt for dyr for meg. Budsjettet er stramt som f.

Lenke til kommentar

oh, den pcen er dritbra, det er pris vs ytelse vinner

Hvilken maskin sikter du til?

Jeg var nettopp innom Siba, men der var det ikke mye hjelp å hente. Jeg har større tro på at dere kan svare meg på følgnede:

- Asus-maskinen jeg har lyst på kan oppgraderes til 8gb ram. Jeg sitter gjerne og redigerer 20 bilder samtidig i Photoshop, har en haug firefox-tabs oppe og koder i 30 forskjellige filer i Dreamweaver samtidig. Jeg vil gjerne at dette går sømløst, men vil jeg merke noen forskjell på 4gb (som maskinen i utgangspunktet har) mot 8gb? Photoshop og Dreamweaver er jo ikke programmer lettverkter-klassen, liksom.

- Maskinen har et Intel HD Graphics 3000 intergrert skjermkort. Akkurat den samme Asus-maskinen finnes også med et Nvidia Geforce M540-skjermkort, men den koster 1000 kroner mer. Jeg skal ikke spille tunge spill (det går mest i Football Manager når jeg først spiller). Er det verdt å bruke 1000 kroner på det nvidia-kortet? Vil jeg merke noen som helst forskjell på bildene jeg sitter og redigerer i Photoshop? Vi snakker webdesign, ikke profesjonell fotograf... Hvis jeg ikke vil merke noen forskjell når jeg driver bilderedigering/ser HD-film, så går jeg for maskinen med Intel-kortet. Jeg er dessuten usikker på om jeg kan oppgradere minnet i maskinen med Nvidia-kortet.

- Asus-maskinen leveres førovrig med Intel i3-prosessor også. Den gir bare 2,1ghz, mens i5 gir 2,3ghz. Her kan jeg spare 500 spenn på å gå ned til i3, men jeg er jo keen på litt kraft. Vil det være tåpelig å gå velge i3 framfor i5 bare for å spare penger?

Lenke til kommentar

Skal du primært bruke datamaskinen til foto- og webredigering holder en I5 sandybridge prosessor mål, hvorvidt det ikke er dedikert skjermkort vet jeg ikke, ettersom jeg ikke har hatt bærbare under 10 000,-, noe jeg vil anbefale deg å hoppe opp til. Selv tegnet jeg mye med tablet, drev med fotoredigering, videoredigering og webdesign alt innenfor Adobe serien. Og har "aldri" opplevd at Asus ikke har holdt mål. De har også vært ganske gode på å kjøle maskinene som gjør at jeg som bruker sitter igjen med en mye bedre bruksopplevelse enn min kjæreste som hadde 17" HP. Og min var kraftigere.

Har hatt erfaringer med Asus siden 2006 nå, og kan ikke si at jeg er annet enn fornøyd.

"Aldri" kommer selvfølgelig av at alt har sin grense. Dersom dataen var på i 2 dager og jeg kjørte i gang alt av programmer som tenkes kan, eller en tegning på oppløsningen over 3000px hendte det at den sa pent ifra :p

Endret av Outcasted
Lenke til kommentar

Du har fått meg på nye tanker, Outcasted. Etter å ha gått igjennom budsjettet for de neste månedene ser jeg at jeg kan ta meg råd til en bærbar PC til 10.000. Det blir da snakk om å ertstatte min stasjonære PC med en bærbar. Men nå stiller jeg på bar bakke igjen da jeg ikke har gjort noe research på PCer i denne prisklassen. Så derfor er jeg åpen for forslag her! Jeg har fortsatt troa på Asus da jeg har hørt mye godt om kjølesystemet på de siste modellene de har kommet med, og Asus topper jo liten over favorittmerkene til alle jeg prater med.

Jeg ønsker fortsatt å bruke penger på kraft og minne. Skjermkortet behøver ikke å takle et eneste spill. Jeg vil helst bruke så lite penger som mulig på harddiskplass da hobbyen min (webutvikling) ikke akkurat spiser harddiskplass.

Lenke til kommentar

Prøver du en av deres G53 modeller kommer du deg innenfor 10.000,-, og får en "gaming" pc med utrolig fett design, mye rå styrke og god kjøling for pengene. Selv ligger min G51J som jeg brukte i militæret som journalist i P&I avdelingen hjemme og venter på at en hyggelig mann fra ASUS skal hente den, etter turen ned trappen :(

Da er målet å erstatte den med en G53SX eller G74SX :) Begge har fullHD oppløsning, nVidia 560M dedikert skjermkort og Intel i7-2630QM :) 8GB ram er kanskje også verdt å merke seg :)

Linker til www.milrab.no, som er siden jeg kjøpte fra under min militærtjeneste.

http://www.milrab.no/PartDetail.aspx?q=p:4116396;c:36159

Dette er da G53SX 15,6" med samme specs som G74SX :) Nesten ;)

Edit: Litt skryt til Asus:

Kan kanskje legge til at jeg liker Asus, fordi så lenge jeg har hatt et Asus produkt har jeg ikke hatt trøbbel med dataene eller komponentene. Jeg vil ikke påstå at Asus danker ut alt annet, men for meg, hittil, har produktene vært feilfrie. De har også vært utrolig hjelpsomme på skadefronten, og reparert min pc på garanti etter at jeg SELV mistet den i bakken så den ble ødelagt. Dette var i yngre alder der jeg heller ikke hadde hatt penger til å kjøpe ny, så de er en vinner i både min anbefaling og min brukeropplevelse.

Men bare sånn fordi jeg ble nysgjerrig, du driver med webdesign og fotoredigering. Sikler ikke du litt etter en Mac? Det gjorde jeg da jeg satt med samme greia. Eneste som bikka i retning PC for meg var muligheten til å spille ordentlig. Siden du ikke har det i tankene såå....? :hmm:

Endret av Outcasted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...