Gå til innhold

Ny laptop til fruen

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å finne en ny laptop til fruen, etter at hennes 6 år gamle FS laptop tok kvelden her for en ukes tid siden. Jeg synes ikke at jeg finner noen riktig gode i prisområde 5-8000 kr, og håper derfor at jeg kan få noen tips her.

Det jeg ser etter er en maskin på maks 15.6" som skal brukes relativt lett, med bilderedigering i PS-Elements / Picasa / ETC som det tyngste arbeidsområde. Maskina skal kun brukes hjemme, og flyttes ganske lite, så vekt ifbm transport osv er ikke avgjørende.

Når det gjelder maskinvare så kunne jeg tenkt meg at den hadde en av de nyeste til Intel (i3 eller i5), 4GB (evt 2GB med plass til å sette i 2GB selv) og 500GB+ HD (selv om jeg vet at dette enkelt kan byttes. Når det gjelder GPU så er jeg usikker på hva som vil kreves for bilderedigeringen, så her er jeg åpen for tips. Jeg synes også at 1366 x 768 oppløsningen som omtrent alle maskiner har i dag (virker det som) er litt lite for en 15.6", men det er kanskje det som er standard i dag ?

Jeg har funnet denne fra ASUS, som vel oppfyller mange av kravene. Finnes det noen alternativer, og vil den overnevnte dekke behovene som jeg har beskrevet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ASUSen du har funnet er et meget godt valg om fruen din ikke stiller voldsomme krav til ytelsen. Den vil yte bra og har god kvalitet. Du kan eventuelt spare litt penger ved å gå ned på grafikkytelse og -minne på dustin.no

Da kan du for eksempel sette inn 8GB RAM, som sikkert vil komme til nytte ved bilderedigering ;)

EDIT:

Jeg har fått inntrykk av at Nvidia grafikkort kan gjøre ting litt raskere, men at det ikke er noe must-have. GT 540M er ca 80% så raskt som GT 550M.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...