Gå til innhold

Kan en RocketRaid-kontroller knerte en harddisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har et merkelig problem. Jeg har en PC filserver med et HighPoint RocketRaid 2680-kort som jeg har satt 4 stk 2TB SATA-disker på i RAID 5. Dette har snurret og gått greit lenge, men nå vil jeg bruke disse diskene til noe annet.

Men det får jeg ikke! INGEN av de fire diskene vil fungere noe annet sted!

Jeg har forsøkt med/i:

1. Synology 1511+ NAS-burk

Resultat: Burken forstår ikke at det er en disk der i det hele tatt

2. Eksternt USB HD-kabinett

Resultat: Disken spinner ikke en gang opp og status-LED'en blinker på en lite betryggende måte

3. Direkte på SATA-port på et hoverkort

Resultat: En feilmelding fra BIOS under detektering av harddisken (husker ikke ordlyden akkurat nå) og ingen spor etter disken i Windows.

Men setter jeg diskene tilbake i RAID'et hvor de kom fra, så er alt i orden...

Er dette mulig da? Det burde ikke være mulige at Promise-kontrolleren herper diskene så de blir ubrukelige i annen HW på denne måten?

Edit: Jeg skrev feil RAID-kontroller...

Endret av RuneWi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såg ikkje at du hadde problem på sata på hovedkortet også.

Har du prøvd med å slette array via Promise kontrolleren?

Nå tok for sikkerhets skyld strømforsyningen kvelden på filserver-PCn i kveld når jeg forsøkte å slå den på (tordenværet i dag?), men skal forsøke å sette Promise-kontrolleren over på jobbe-PCn og se hva som skjer da.

Endret av RuneWi
Lenke til kommentar

Ja, det viste seg altså at jeg hadde skrevet feil type RAID-kontroller. Det skal være:

HighPoint RocketRaid 2680

Feilmeldingen jeg får ved boot er:

"SATA 3 Hard Disk Error

Press F1 to continue"

Jeg har nå satt RocketRaid-kontrolleren inn i min hoved-PC og kobler jeg til de "døde" harddiskene på den så spinner de opp og blir gjenkjent. Dette er, for meg, helt uforståelig...

Lenke til kommentar

Men har du eit aktivt raid array på dei? Prøv å slette dette og så sjå om det hjelper deg.

Jeg må blottlegge min uvitenhet her. Hva mener du med "aktivt" raid? At det er skrevet info om raid'et på diskene?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til denne kontrolleren , men mener da at en mulig årsak er at den legger inn drivere på harddiskene.

Hvis du via kontrollpanelet på kontrolleren prøver å slette arrayet , tror jeg at den vil slette driveren.

Noe annet jeg ville ha prøvd meg på er evt. å kjøre en runde med Kill Disk

Den sletter alt som er på harddisken.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til denne kontrolleren , men mener da at en mulig årsak er at den legger inn drivere på harddiskene.

Hvis du via kontrollpanelet på kontrolleren prøver å slette arrayet , tror jeg at den vil slette driveren.

Mulig. Jeg har forsøkt å slette disken fra arrayet og har fått sett den (og partisjonert den) fra Windows via HighPoint-kontrolleren. Mener jeg i alle fall å huske... Men når jeg satte den over på en sata-port direkte på hovedkortet fikk jeg igjen SATA error ved boot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...