Gå til innhold

Regler for bruk av privat mobiltelefon på jobben

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Er det noen som har utarbeidet regler for bruk av privat mobiltelefon på jobben.

Regner med at det er dekning av utgifter du sikter til. Det finnes så vidt jeg vet ingen spesielle regler i lovverket for dette, men det er jo vanlig at arbeidsgiver dekker utlegg du har for å få gjort jobben din. Hvis du skal bruke din private telefon til å ringe jobbrelaterte samtaler, anbefaler jeg deg å ha en skriflig avtale med arbeidsgiver om dette. I tillegg bør du bestilles spesifisert regning der du merker av de samtalene du skal ha betalt for.

Lenke til kommentar

Er det noen som har utarbeidet regler for bruk av privat mobiltelefon på jobben.

Regner med at det er dekning av utgifter du sikter til. Det finnes så vidt jeg vet ingen spesielle regler i lovverket for dette, men det er jo vanlig at arbeidsgiver dekker utlegg du har for å få gjort jobben din. Hvis du skal bruke din private telefon til å ringe jobbrelaterte samtaler, anbefaler jeg deg å ha en skriflig avtale med arbeidsgiver om dette. I tillegg bør du bestilles spesifisert regning der du merker av de samtalene du skal ha betalt for.

Takk for svaret - men det var ikke skatt/utgifter jeg tenker på, men generelle regler for hvordan jeg kan bruke min mobil når jeg er på jobb. Vet mange skole har utarbeidet mobilregler for hvordan elever kan bruke sine mobiltelefoner i skoletiden.

Lenke til kommentar

Er vel få arbeidsplasser som har detaljerte regler for mobilbruk med mindre det er spesielle omstendigheiter som krever det.

Hovedregelen er vel at du kan snakke så mykje du vil i privattelefonen så lenge det ikkje går utover produksjonen. Enten ved å hindre deg i å gjere jobben din eller rett og slett fordi folk ikkje kan ta kontakt og prate med deg når du sitter i telefonen.

Så har du enkelte arbeidsplasser der det er forubud mot privat mobiltelefon på grunn av faren for avlyttning/spionasje eller fordi ein kun kan bruke elektrisk utstyr som er eksplosjonssikkret på grunn av eksplosjonsfare.

Men med mindre det ligger heilt objektive begrunnelser bak så er det skjeldan ein arbeidsplass har reglar for bruk av (privat) mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Takk for svaret - men det var ikke skatt/utgifter jeg tenker på, men generelle regler for hvordan jeg kan bruke min mobil når jeg er på jobb. Vet mange skole har utarbeidet mobilregler for hvordan elever kan bruke sine mobiltelefoner i skoletiden.

Svaret er vel det samme her også, det er noe som må avtales mellom deg og din arbeidsgiver. Han forventer vel at du skal jobbe når du er på jobb, men de fleste sjefer godtar at folk tar seg en pause, leser nyheter på internett, tar en tur i kiosken eller ringer mamma. Snakk med sjefene din, jeg tror ikke at det står noe om dette i arbeismiljøloven, men hvis du ikke gjør jobben din så risikerer du en reaksjon fra sjefen.

Lenke til kommentar

Er vel få arbeidsplasser som har detaljerte regler for mobilbruk med mindre det er spesielle omstendigheiter som krever det.

Hovedregelen er vel at du kan snakke så mykje du vil i privattelefonen så lenge det ikkje går utover produksjonen. Enten ved å hindre deg i å gjere jobben din eller rett og slett fordi folk ikkje kan ta kontakt og prate med deg når du sitter i telefonen.

Så har du enkelte arbeidsplasser der det er forubud mot privat mobiltelefon på grunn av faren for avlyttning/spionasje eller fordi ein kun kan bruke elektrisk utstyr som er eksplosjonssikkret på grunn av eksplosjonsfare.

Men med mindre det ligger heilt objektive begrunnelser bak så er det skjeldan ein arbeidsplass har reglar for bruk av (privat) mobiltelefon.

Takk for svaret.

Lenke til kommentar

Svaret er vel det samme her også, det er noe som må avtales mellom deg og din arbeidsgiver. Han forventer vel at du skal jobbe når du er på jobb, men de fleste sjefer godtar at folk tar seg en pause, leser nyheter på internett, tar en tur i kiosken eller ringer mamma. Snakk med sjefene din, jeg tror ikke at det står noe om dette i arbeismiljøloven, men hvis du ikke gjør jobben din så risikerer du en reaksjon fra sjefen.

Takk for svaret, nå har det seg slik at jeg har fått i oppdrag av sjefene å utarbeide et slikt regelverk, dette fordi bruken av sms/facebook via mobiltlf. er et økende problem hos oss.

Lenke til kommentar

Dersom du skal lage eit slikt regelverk så bør du også undersøke litt nøyaktig kor stort problem dette er før ein legger ned regler. Husk at dersom arbeidet er stressande så treng folk ein liten pause. Dersom dei ikkje kan bruke denne pausa på facebook/mobil, så ender dei ansatte berre opp med å prate seg imellom. Alt med måte sjølvsagt.

Så dersom eg skal gi eit råd så vil det være å ha funksjonsbaserte regler. Som at det er greit å bruke kommunikasjonsmedier når dette ikkje går utover arbeidet, og at dei ansatte må kunne legge fra seg dette "privatarbeidet" straks andre arbeidsoppgaver melder seg.

Dette er både lettare for dei ansatte å forholde seg til og lettare å handheve en regler som går på eksakt antall minutt som den ansatte kan bruke på slike ting. Fokuset må å få opp produksjonen, ikkje at dei ansatte skal finne andre ting en facebook og mobil som dei kan kaste vekk tida på.

Lenke til kommentar

Dersom du skal lage eit slikt regelverk så bør du også undersøke litt nøyaktig kor stort problem dette er før ein legger ned regler. Husk at dersom arbeidet er stressande så treng folk ein liten pause. Dersom dei ikkje kan bruke denne pausa på facebook/mobil, så ender dei ansatte berre opp med å prate seg imellom. Alt med måte sjølvsagt.

Så dersom eg skal gi eit råd så vil det være å ha funksjonsbaserte regler. Som at det er greit å bruke kommunikasjonsmedier når dette ikkje går utover arbeidet, og at dei ansatte må kunne legge fra seg dette "privatarbeidet" straks andre arbeidsoppgaver melder seg.

Dette er både lettare for dei ansatte å forholde seg til og lettare å handheve en regler som går på eksakt antall minutt som den ansatte kan bruke på slike ting. Fokuset må å få opp produksjonen, ikkje at dei ansatte skal finne andre ting en facebook og mobil som dei kan kaste vekk tida på.

Bedriften er svært liberal på dette punktet, her blir det brukt "sunn fornuft". Bedriften er svært opptatt av å bruke sosiale medier som facebook (egen facebook side for bedriften), og twitter. Likevel så er det en del gjengangere som ikke bruker "sunn fornuft" prinsippet, og tekster "hele tiden". Bruk av sosiale medier er tillat i bedriften (knytt til relaterte arbeidsoppgaver). Problemet er bruken av mobiltlf. til private ting.

Lenke til kommentar
Hovedregelen er vel at du kan snakke så mykje du vil i privattelefonen så lenge det ikkje går utover produksjonen.

Feil, arbeidsgiver kan forby bruk av mob.tlf til private samtaler i arbeidstiden. Dette kan b.la innlemmes i arbeidsinstruks/avtaler.

Arb.giver kan også kreve at mobilen er avslått/ikke tillat å ta inn på arbeidsplassen.

http://www.askimasvo.no/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=25

§ 12

MOBILTELEFON

Det er ikke tillatt å bruke mobiltelefon i arbeidstida. Den skal være avslått og kan bare brukes i pausene eller etter spesiell avtale med bedriften.

:)

Lenke til kommentar
Hovedregelen er vel at du kan snakke så mykje du vil i privattelefonen så lenge det ikkje går utover produksjonen.

Feil, arbeidsgiver kan forby bruk av mob.tlf til private samtaler i arbeidstiden. Dette kan b.la innlemmes i arbeidsinstruks/avtaler.

Arb.giver kan også kreve at mobilen er avslått/ikke tillat å ta inn på arbeidsplassen.

http://www.askimasvo.no/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=25

§ 12

MOBILTELEFON

Det er ikke tillatt å bruke mobiltelefon i arbeidstida. Den skal være avslått og kan bare brukes i pausene eller etter spesiell avtale med bedriften.

Vet at vi kan forby bruke av privat mobil på jobben, men vi ønsker ikke å gå til det skrittet - men finne tjenlige løsninger både for arbeidsgiver og ansatt.

Lenke til kommentar

Da har jeg et par følgende spørsmål:

- kontorarbeide?

- produksjonsarbeide?

- høye krav til tilgjengelighet for arbeidstakere?

- arbeidsdagen delt i flere pauser?

- sikkerhetsmomenter av noen grad?

- kontrollmuligheter for arbeidsinstruks hvis bruken av mob. tillates i noen grad? (begrense mulig misbruk)

- mulig smitte-effekt for misbruk av internett i arbeidstiden?

Lenke til kommentar

Da har jeg et par følgende spørsmål:

- kontorarbeide?

- produksjonsarbeide?

- høye krav til tilgjengelighet for arbeidstakere?

- arbeidsdagen delt i flere pauser?

- sikkerhetsmomenter av noen grad?

- kontrollmuligheter for arbeidsinstruks hvis bruken av mob. tillates i noen grad? (begrense mulig misbruk)

- mulig smitte-effekt for misbruk av internett i arbeidstiden?

Kontorarbeid 80 %

Servicepersonell (ute i feltet hos kunder) 20%

Tilgjengelighet for arbeidstakere : Har egne firmamobiler

1 pause (1/2 t. lunsj)

Alle har egne arbeidsinstrukser, hvor vi kan definere bruken av mobil.tlf.

Lenke til kommentar

Tja?

Da skulle vel en enkel instruks om frihet under ansvar være tilstrekkelig.(dog med muligheten til å sanksjonere om nødvendig).

Og med henvisning til at bruken skal ikke gå utover arbeidsoppgaver.

Nå er det slik at alle bedrifter har forskjellige ledere og bedriftskultur, samt begrensede muligheter til å tillate alt og/eller ingenting ;)

Du bør finne ut hva og hvilken modell passer best for deres firma.

Lenke til kommentar

Tja?

Da skulle vel en enkel instruks om frihet under ansvar være tilstrekkelig.(dog med muligheten til å sanksjonere om nødvendig).

Og med henvisning til at bruken skal ikke gå utover arbeidsoppgaver.

Nå er det slik at alle bedrifter har forskjellige ledere og bedriftskultur, samt begrensede muligheter til å tillate alt og/eller ingenting ;)

Du bør finne ut hva og hvilken modell passer best for deres firma.

Takker for konstruktive innspill :)

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Hei til dere.

Jeg/vi i har det samme problem i bussbransjen. Arbeidsgiver forvente at vi bruke egen mobiltelefon for å ta bilder av skader på bussen feks. og sende de bildene på e-post til trafikklederen. Ellers at jeg skal sjekke hvilken buss eller avløse bilen jeg skal ta nest. 

Kan jeg forvente en kompensasjon for å bruke mobilen og egen datapakke? 

Mvh

Klaus

Lenke til kommentar
Klaus skrev (25 minutter siden):

Hei til dere.

Jeg/vi i har det samme problem i bussbransjen. Arbeidsgiver forvente at vi bruke egen mobiltelefon for å ta bilder av skader på bussen feks. og sende de bildene på e-post til trafikklederen. Ellers at jeg skal sjekke hvilken buss eller avløse bilen jeg skal ta nest. 

Kan jeg forvente en kompensasjon for å bruke mobilen og egen datapakke? 

Mvh

Klaus

Ja du bør heilt klart kreve kompensasjon for å bruke privat mobil, eller få utlevert nødvendig arbeidsverktøy frå arbeidsgiver.

Unnaket er dersom du gjennom tilsettingsavtalen har forplikta deg til å stille med privattelefon, då er du bunden av vilkåra i den avtalen.

Kva skjer dersom du ikkje har mobiltelefon? Eller kanskje meir aktuelt om du ikkje tek med deg mobiltelefonen på jobb?
Som bussjåfør burde det være heilt naturleg at du legg igjen privattelefonen i garderoben før du starter skiftet slik at du ikkje risikerer å bli distrahert under køyring, eller at du bruker mobilen under køyring og får bot og prikkar på førarkortet. Som yrkessjåfør så burde det være sjølvsagt at du ikkje tek sjangsen på at du kan få nok prikkar til å miste sertifikatet då dette også medfører at du ikkje kan fortsette å jobbe som bussjåfør.

Utan at eg forstår fullt ut kva du treng mobiltelefonen til så høyres det ut som at registrering av skader på bussen er noko som du kan vente med til du er ferdig for dagen og parkerer bussen. Så det burde være heilt uproblematisk at du har tilgang til mobiltelefon/nettbrett/digitalkamera/PC på arbeidsplassen som du kan bruke til slike ting. Tilsvarande å sjekke kva buss du skal køyre den dagen, det må det være mulig å søke opp på dataverktøy på arbeidsplassen før du startar arbeidsdagen.

Eg vil derfor legge til at du dersom du skal akseptere å bruke privattelefonen utan kompensasjon så må det være fordi det er meir praktisk for deg å bruke privattelefonen enn å bli pålagt å bruke f.eks. eit felles nettbrett som du må tilbake til oppmøteplassen for å hente.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...