Gå til innhold

BK: Sognsvann bildeserie [5]

Anbefalte innlegg

Hei.

Her følger noen RAW-bilder fra Sognsvann tatt med mitt aller første digitale SLR - et Nikon D7000 med Sigma 17-50 f/2.8. Jeg har brukt film-basert speilrefleks tidligere - en Canon EOS 300 med kit-linsen - men knipset alltid på auto. Med D7000 er det første gang jeg begir meg ut på fult manuelt farvann. Bildene etterbehandlet jeg i trial-versjonen av Lightroom 3. Et helt nytt program for meg - så gi meg gjerne tilbakemelding på dette også.

Så vær litt snill med meg... men bare litt! :)

Vil gjerne ha kritikk på manuell instilling, komposisjon og etterbehandling.

Bilde 1 (portrait): 1/80 | f/2.8 | ISO 400 | 50 mm

Bilde 2 (landscape): 1/100 | f/11 | ISO 800 | 17 mm

Bilde 3 (portrait): 1/100 | f/11 | ISO 800 | 50 mm

Bilde 4 (landscape): 1/100 | f/8.0 | ISO 200 | 44 mm

Bilde 5 (portrait): 1/250 | f/8.0 | ISO 200 | 17 mm

post-251303-0-88500400-1308875545_thumb.jpg

post-251303-0-37547500-1308875559_thumb.jpg

post-251303-0-00968200-1308875575_thumb.jpg

post-251303-0-72684200-1308876490_thumb.jpg

post-251303-0-56111300-1308880002_thumb.jpg

Endret av JEEdvartsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilde 1: Ville tatt vekk endel av det sorte over kløverbladet. Ellers et fint nærbilde.

Bilde 2: Nyydelig. Flott himmel som speiler seg i det stille vannet.

Harmonisk bakgrunn. Kanskje jeg ville beskåret litt i høyre kant. Ellers synes jeg den råtne stammen balanserer bildet mot treet i venstre kant.

Bilde 3: Også et fint motiv, jeg ville ha løftet kamera opp så det ble mer luft over greina og mindre under.

Bilde 4: Ikke så spennende motiv eller komposisjon. Jeg liker også å eksperimentere slik, men dette bildet gir meg ingen ting.

Bilde 5: Fint landskapsmotiv. Blikket dras mot den midtstillte øya. Skulle gjerne vært utpå der! Veldig fine farger. Fikk lyst til å reise dit selv. Fredfullt bilde.

Undres på hvorfor du har brukt Portrett og ikke Nærbildeinstilling?

Instillinger og eventuell bildestøy får de profesjonelle ta seg av!

Lenke til kommentar

Undres på hvorfor du har brukt Portrett og ikke Nærbildeinstilling?

Tror TS mener portrait = stående bilde og landscape = liggende bilde ;)

Jeg er uenig at kløverbildet skal beskjæres mye i toppen. Jeg ville tatt litt i bunn, og på høyre side for å få vekk de grønne bladene på høyre side. (Dog mulig at bildet da bør kuttes litt i toppen for ikke å bli for smalt). Da vil den mørke toppen være en fin balanse mot kløverbladet - et godt eksempel på bruk av "negative space" (negativt rom?).

Er enig i at #2 er nydelig - her ville jeg ikke gjort noe.

Når det gjelder #3, så synes jeg det er spennende at grenen er såpass tett opp til kanten. Ville heller kuttet litt i bunn.

Er enig i at #4 ble kjedelig - vanskelig å si hva man kunne gjort for å få det spennende.

#5 er også en perle.

Det er lite å si på instillinger og støy; bildene ser riktig eksponert ut, og ingen grunnleggende feil er gjort.

Alt i alt en flott serie.

Lenke til kommentar

Mye bra her! Bildet 1 og 5 er for meg perfekt. Bilde 4 gir meg egentlig ingenting, så det ville jeg bare droppet :p

I bilde 2 så vil jeg gjerne se litt mer av himmelen, men ikke så veldig mye. Bilde 3 er jeg litt usikker på om jeg liker. Kanskje du kunne prøvd med en lavere vinkel.

Eksponeringen synes jeg er bra på alle bildene!

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldingene! Er veldig fornøyd med kritikken. De har vært svært lærerike. Må si jeg er temmelig lamslått av kvaliteten jeg får ut av D7000. Knipset litt på Majorstu-krysset kl 00:30 igår kveld på ISO 1600. Ikke no' problem. Må vel også takke min konstante f2.8 linse for det. :) Bildestøyen er fin som en barnerumpe! Gleder meg til å bli mer kjent med kameraet mitt de kommende årene!

Endret av JEEdvartsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...