Master11 Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Ok, jeg skal prøve å skrive nøyaktig hva mitt problem er. Jeg har kjøpt meg deler og har bygd meg datamaskin, men er ikke akkurat så veldig flink. Jeg kjøpte da en ssd-disk (60 GB) og jeg tenkte ikke så altfor mye over hva jeg skulle ha den til. Jeg satt den inn i kabinettet slik som den skal inn( Dette fikk jeg hjelp med av en kompis som er ganske god på datamaskin). Deretter startet jeg PC-en og installerte windows 7 ultimate. Denne lagret jeg på harddisken. Så trykker jeg da på datamaskin og harddiskstasjoner og finner ut at SSD-en ikke ligger der. Hva er egentlig problemet ? Jeg har hørt at jeg bør ha opperativsystem på SSD-en, men når jeg prøver å reinstallere w7, da får jeg ikke et tilbud om å lagre os på SSD-en, kun harddisken. Noen som har vært bort i dette før? Takk. Om noe var litt uforståelig så er det bare å spørre. Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det beste du kan gjøre , er å fjerne harddisken fra PC'en midlertidig. Holder å nappe ut SATA kabelen. Meningen er at du kun skal ha SSD'en tilkoblet , mens du installerer OS'et. Da tvinger installasjonen på SSD'en. Som du jo har forstått , så blir det helt feil å ha OS'et på harddisken. Det er jo liksom ikke der den skal ligge .... Den er jo bare sååå mye tregere enn SSD'en. I tillegg bør du aktivere AHCI eller RAID i BIOS , før du installerer OS'et. Står den i IDE modus , vil ikke SSD'en yte så godt som den kan. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Jepp, det er viktig å koble fra gamle disker før man installerer Windows. Men, mens du er der du er nå, så finner du SSD'en i Diskbehandling. Se min signatur. Lenke til kommentar
elasticeye Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Hei, hadde et lignende problem nå nettopp. For noen dager siden installerte jeg en ny OCZ Agility 120 gb SSD. Denne står nå sammen med to andre "vanlige" SATA disker. Jeg installerte umiddelbart windows 7 på denne. Etter noen dager hvor alt fungerte utmerket, så døde SSDen plutselig. Jeg fant den rett og slett ikke igjen i systemet. Prøvde mye forskjellig, men ingenting funket(jeg har over 15 års erfaring med feilsøking og reparering av pcer). Etter mye testing frem og tilbake så holdt jeg på å gi opp, før jeg prøvde dette: jeg byttet S-ATA kabelen mellom SSD disken og en av de andre diskene. Voila, alt fungere igjen. Mulig jeg kunne bare nappet den ut, for så og sette den inn igjen. Uansett, alt fungerer nå. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Jerry Pournelle ville nikket bifallenede. "Pournelle's law" to apply to the importance of checking cables connections when diagnosing computer problems. http://en.wikipedia.org/wiki/Jerry_Pournelle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå