Gå til innhold

Hjelp om lønn

Anbefalte innlegg

Ja, da hadde jeg å fått meg sommerjobb. Noe jeg har hatt i 2 måneder nå. Jeg er vaktmesterassistent for et fint hotell her nede på sør-landet. Men jeg har litt problemer for å forstå lønnen. Jeg er nå 17 år og får 86 kroner og 50 øre i timen. Bedriften sier de følger tariff avtalen. Greia er at jeg har fått kontrakt, men der står det ikke et kløva ord om hvor mye jeg får i timen. Dette fant jeg ut 2 måneder sener når lønnings-slippen kom. Jeg har snakka litt rundt å hørt at minstelønnen for meg tariff er 101,50,- i timen (for 16. åringer).

De to første månedene har jeg bare vert på jobb alene (utenom 1-2 dager opplæring). Har 1 uke fri i sommer,men jeg er også alene 2 uker i sommer på grunn av at den andre vaktmesteren er på ferie. Jobber 6 dager i uka i gjennomsnitt (fri annenhver helg) fra 8 til 16. Trenger derrimot ikke å komme på jobb hvis det regner, men da må den andre vaktmesteren på jobb. En må alltid komme. Vil si det er en krevende jobb, for tiden pussen jeg opp en leilighet, fristen for at den skal være ferdig er til lørdag, en del maling igjen. Høhø.

Det jeg lurer på er om noen vet om jeg har noe som helst grunnlag for å diskutere lønn med sjefen, og om jeg har noen rett til å være missfornøyd. Og om det med minstelønn tariff for meg stemmer. Med tanke på at jeg ikke er fast ansatt og bare er 17 år. Skulle det også ikke stått i kontrakten hva lønnen skal være?

Endret av Redningsvest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

En arbeidskontrakt skal etter Arbeidsmiljøloven §14-6 inneholde lønnsbetingelser. Dersom arbeidsgiver sier han følger tariff, har du rett på å vite hvilken tariff det er snakk om. Du har med andre ord all grunn til å snakke med sjefen.

86,50,- er for øvrig en skammelig lav lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...