Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Antenne/Forsterker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naboen på hytta har trådløstnett, men dette er desverre for langt unna slik at jeg kun får en bar, eller ikke finner det. Jeg har tittet litt etter antenner/forsterkere, og har til nå funnet denne http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-bredband/HUAWEIANTENNA/huawei-antenne som selfølgelig er utsolgt. Er det noen av dere som har noe å annbefale til under 300?

Vel, forsterker er først og fremst sansynligvis lite nytte for deg. Det vil ikke hjelpe ved mindre du får naboen din til å bruke en også - ellers vil du ikke kunne få sendt signalene tilbake - og internett er helt avhengig av 2veis kommunikasjon.

Den enkleste løsningen her er bedre følsomhet for signalet - og da er retningsspesifikk antenne løsningen.

Du sier dog ingenting om hvordan dette skal kobles. Jeg kan tenke meg et par forskjellige løsninger som alle vil kreve forskjellig utstyr.

1. Trådløst over fra naboen til en ruter som du koblet videre med kabel til PC

2. Trådløst over fra naboen til en ruter som du koblet videre med trådløs (ditt eget lokale WLAN)

3. Trådløst over fra naboen direkte til ruter.

Du bør også fortelle om nettverket er 802.11g (typisk for litt eldre rutere) eller 802.11n (tyisk for rutere osm du kjøper i dag bortsett fra kanskje de aller aller billigste). Hvis det er 802.11n er det best at utstyret du selv bruker også støtter dette siden dte er bedre på lenge avstander (og raskere også). Ustyr som støtter 802.11n er som regel bakoverkompatibelt med 802.11g også forøvrig.

Jeg skulle gjerne vist mer for å gi mer spesifikke forslag - men her er noen røffe forslag:

1. kjøp en Dlink DIR-615 (eller lignende) av en hardware revisjon som støtter DD-WRT firmware (ca 150kr inkl. frakt) og kombiner slik antenne eller lignende:

http://www.dealextreme.com/p/2-4ghz-16dbi-directional-high-gain-16-unit-antenna-for-wifi-wireless-network-rp-sma-33016

Obs obs: pass på at ruteren du kjøper har avtagbare antenner, ellers må du bære komfortabel med å åpne ruterne og modde på antenne direkte på hovedkortet via en "pigtail". Det er ikke vanskelig, men om du ikke er særlig teknisk av deg er det best å gå med en ruter som du kan ta av antennene på.

I DD-WRT setter du den opp som "universal repeater" (Det finnes steg-for-steg guider for dette).

sikt antennen direkte mot senderen. bør monteres utendørs ideelt sett for best mulig signal og ideelt sett i fri sikt om mulig. Under fri sikt utendørsmontering vil denne kunne gi deg signalt på flere hundre meter selv om senderen bare har en vanlig omni antenne.

OBS OBS: Regn med 2-3uker levering fra Dealextreme, men frakten er gratis. Varer under 200kr er ikke toll eller momspliktig for import. Kusen på dollar er ca 5,5NOK = 1USD.

2. Samme som 1 - men kjøp en passende ruter som har 2 antennemuligheter. Du vil trenge antenne 2 til å sende ut et lokalt nett med omni antenne.

3. Dette trenger litt annet oppsett. F.eks. en slik USB-WLAN adapter:

http://cgi.ebay.com/150M-WIFI-USB-Wireless-LAN-Adapter-Card-802-11b-n-g-/260805140963?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb932a1e3

kombinert med samme antenne.

For best signal, set antenne og USB adapter slik at antenne kan være utendørs, og bruk heller en lengre USB kabel til å koble til PC. Dette er bedre enn å ha en ekstra lang antenneledning, for signalet vil bli svakere jo lengre antenneledningen er frem til adapteret. Det er ingen slik tap i USB kabelen (dog det er maks lengdebegresninger på USB, men dette kan du evt. øke dramatisk med en USB-forlenger via TPkabel).

Håper det hjalp.

Gi bedre info om hvordan du vil ha det koblet opp så kan du spørre om videre detaljer om du ønsker :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Gode forslag, men vil ikke antenna jeg linket til fungere?

Jeg tenkte å ha et enklest mulig oppsett med et lite aksesspunkt som fanger opp signaler og forsterker dem. Jeg tenker akkurat samme prinsipp som en digital antenne gjør med TV signaler.

Endret av k1mzor
Lenke til kommentar

Antennen du linket til er trolig en mobiltelefonantenne. Den vil ikke fungere på trådløsnett.

Uansett, så ser den ikke ut til å ha særlig forsterkning heller.

Antennen som stigma linket til på Dealextreme er god og har akkurat funksjonen du er ut etter.

Du kan bruke en dongle til å ta imot internett på en enkel måte: http://www.dealextre...nna-green-72140

Alternativt kan du kjøpe denne: http://www.dealextreme.com/p/ralink-3070-250000n-1800mw-802-11b-g-150mbps-usb-2-0-wireless-network-dongle-16dbi-55986

Det er et aksesspunkt med en brukbar antenne.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...