Gå til innhold

Spørsmål rundt lønn

Anbefalte innlegg

Begynte i butikkjobb ifjor sommer, og har hatt deltidsstilling med 35-50 timer per uke fram til nå. Jeg har ikke tenkt stort over lønnen, 120 kr/time, før nå, - da en annen på jobben kommenterte de dårlige lønnsbetingelsene.

Jeg har 50/50 tidlig/sent skift hvorav sent skift slutter halv ti (21:30).

Jeg har skift på jobb som avogtil overstiger 9 timer, og et par ganger har jeg vært helt oppe i 11 timer. (ca. 1 gang i uka).

Butikken jeg jobber i er "franchise" og standardlønnen i resten av kjeden er 135 kr/time +kveldstillegg +++

Timeslønnen min er 120 kr uansett hvor sent jeg jobber og hvor lange skift jeg har.

Hva har jeg av rettigheter, og hva kan jeg evt. kreve?

På forhånd, tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Med 35 til 50 timer i uken, er det mer en heltidsstilling. Du har rett på både helligdagstillegg, overtidstillegg, kveldstillegg, og så videre.

Lenke til kommentar

Det er skremmende å se hvor mange som praktisk talt blir utnyttet i arbeidslivet her inne på forumet.

Arbeidsmiljøloven

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

Edit: Leif

Endret av Vegpeg
Lenke til kommentar

Heisann, jeg har et spørsmål angående lønn og overtid. Jeg jobber 7 dager i uka fra 07-til så sent som 16-17-18.

I arbeidskontrakten er det fastsatt at alminnelig arbeidstid er fra 07-15 og 50% tillegg etter klokken 15. Og det står også at arbeidstid i uken er 37,5 timer, og det er 50% tillegg etter 37,5t også. Spørsmålet blir da, når jeg har kommet over 37,5 timer i uka og allerede er på 50%, og da jobber til over kl 15, blir det 100% etter kl 15 da?

Lenke til kommentar

Det er skremmende å se hvor mange som praktisk talt blir utnyttet i arbeidslivet her inne på forumet.

Arbeidsmiljøloven

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

Edit: Leif

Ok, tusen takk for svar! ..så med denne uka som eksempel hvor jeg ender opp på 46,5 timer, og har en dag med over ni timer arbeidstid:

Kan jeg kreve med loven på min side å få overtidsbetaling?

Lenke til kommentar

Heisann, jeg har et spørsmål angående lønn og overtid. Jeg jobber 7 dager i uka fra 07-til så sent som 16-17-18.

I arbeidskontrakten er det fastsatt at alminnelig arbeidstid er fra 07-15 og 50% tillegg etter klokken 15. Og det står også at arbeidstid i uken er 37,5 timer, og det er 50% tillegg etter 37,5t også. Spørsmålet blir da, når jeg har kommet over 37,5 timer i uka og allerede er på 50%, og da jobber til over kl 15, blir det 100% etter kl 15 da?

Sju dager i uka og mellom ni og elleve timer om dagen? Det er uansett langt mer enn arbeidsmiljøloven tillater..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

"Det er med denne avtalen en aksept på at hver ansatt kan arbeide inntil 300t overtid, jamfør AML § 10- 6 (5). Den utvidede overtiden vil bare bli pålagt dersom den enkelte har sagt seg villig til det, jamfør § 10 - 6 (7), den utvidede overtid på 100 t."

Lenke til kommentar

Hvis du jobber fra 07-15 på hverdager, vil den totale summen bli 37,5 timer i uken. Jeg antar at det derfor er spesifisert at arbeid utover klokken 15:00 gir rett til tilegg på 50% overtid. Jeg kan dermed ikke se at du har rett til 100% overtid.

Lenke til kommentar
Kan jeg kreve med loven på min side å få overtidsbetaling?

Ja, det kan du. Med tanke på de arbeidsforholdene du har, så regner jeg ikke med du har arbeidskontrakt heller?

Har bedt om det muntlig og skriftlig ved flere anledninger - og hver gang blitt lovet det dagen etterpå "klar til signering". Så nei, ingen kontrakt her :/

Lenke til kommentar

Hvis du jobber fra 07-15 på hverdager, vil den totale summen bli 37,5 timer i uken. Jeg antar at det derfor er spesifisert at arbeid utover klokken 15:00 gir rett til tilegg på 50% overtid. Jeg kan dermed ikke se at du har rett til 100% overtid.

Men når jeg som regel hver dag jobber over kl 15, og da har rett til 50% og i tillegg har kommet over 37,5t i uken og da har rett til 50% tillegg? Skjønner? :)

Det jeg altså lurer på er 50% + 50% = 100%?

F.eks: Hvis jeg har jobbet over 37,5 timer i uken og ikke jobber over kl 15 den dagen, da er saken grei, da blir det 50% tillegg.

Men hvis jeg har jobbet 37,5 timer i uken OG jobber et par timer etter kl 15 blir det da f.eks 1-2 timer 100%?

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Men når jeg som regel hver dag jobber over kl 15, og da har rett til 50% og i tillegg har kommet over 37,5t i uken og da har rett til 50% tillegg? Skjønner? :)

Det jeg altså lurer på er 50% + 50% = 100%?

F.eks: Hvis jeg har jobbet over 37,5 timer i uken og ikke jobber over kl 15 den dagen, da er saken grei, da blir det 50% tillegg.

Men hvis jeg har jobbet 37,5 timer i uken OG jobber et par timer etter kl 15 blir det da f.eks 1-2 timer 100%?

kommentar:

du har per def ikke noe "krav" på 50% eller 100% om du så jobber 37,5 eller 50timer uka

du har derimot krav på 40% tillegg med loven i hånden

arbeidsgiver kan dermed med mindre annet ikke er spesifisert i arbeidskontrakt / tariffavtale betale ut kun minimum. 40% uavhengig hvor mye overtid du jobber, eks jobber du 1 time over og får 40% tillegg, også jobber du 5timer over så kan arbeidsgiver fortsatt bare betale deg 40% hvis han ønsker

ref AML § 10-6. Overtid:

tips til trådstarter: LO har sin årlige sommerpatrulje ute å farter om dagen, sjekk hjemmesiden deres og evt ta kontakt med dem hvis du finner at noe ikke stemmer http://www.lo.no/LOs-Sommerpatrulje/

tips2 til trådstarter: meld deg inn i en fagforening og få hjelp til både forhandling av lønn og evt andre juridiske spørsmål/ problemstillinger, tipper Handel og kontor er riktig forbund for din bransje

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

er sikker på at LO kan hjelpe deg med dette. de har en sommerpatrulje over hele landet som hjelper alle. spesielt dette med sommerjobb. de hjelper og polakker. utrulig alt drit polakkene finner seg i. luselønn og veldig dårlig rotasjon. mens andre får polakker får god lønn. noen polakker jeg kjenner gjør samme jobb som meg. de jobber 4-2 og jeg 14-21 rotasjon. de jobber da 4 veker og 2 veker fri, jeg 14=>2veker og 21=>3veker fri. jeg har dobbel så mye lønn som de. han har mangen års erfaring, mens selvom om en ny utdannet fagarbeider har mye høyere lønn. her snakker man ikke om lagerarbeid. her er det snakk om offshore elektriker. da snakker man ofte opp i 300kr for en norsk fagarbeider. på skip kan man få 200kr ved skipsverft, men mange ligger under ved flere verft. i industri og hus installasjoner så ligger det ned i 170kr. ved skipsverft og hastejobber så kan man jobbe mye overtid også. man får og bonuser. ved slutten av byggetida så ser man at man må jobbe overtid. da blir det fort en god sum til å rutte med. mer godt til dama da. så har man tidsfrister i løpet av byggetida. da blir det og overtid. for man må sammarbeidet med andre arbeidsgrupper og. eks. den macgregor krana skal testes i slutten av juli. da må vi starte å trekke kablene og få de fram til krana til 10 juli. men så skal malerne stenge av et rom der kablene må igjennom. da starter vi litt før enn planlagt. så har man litt mye arbeid igjen før malerne kan stenge rommet. da jobber man overtid for å bli ferdig i rommet. da kan det bli for 100% tillegg og pålagt sovetid gjennom vanlig arbeidtid. i just love my LOK. elektrikerne i norge har det for godt. spesielt vi i offshore og skipsnæringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...