anaconda Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Lenge siden jeg har lest noe om Amentio. Siste jeg hørte var at de gikk konkurs. Men nettbutikken deres er da oppe. Er det "trygt" å handle der nå? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1629297.ece Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg blir fortsatt spammet med tilbuds-mail (selvforskyldt, meldte meg på en gang i tiden, ikke giddet å melde meg av enda) fra dem. Jeg vil ikke ta sjansen på å handle hos dem, men hvis de fortsatt sliter så synes jeg det er på grensen til bevisst svindel å få kunder til å betale for produkter som mest sannsynlig aldri vil dukke opp på postkontoret. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Stusset litt på dette selv. Hørte at det var kroken på døra, og så begynte det å komme tilbudsmail for første gang på flere år... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Det som har skjedd er det som vanligvis skjer ved en konkurs. Selv om et selskap er konkurs så ligger det alltid en god del verdier i konkursboet, slik som varelager, kundebase, varemerke, dataløsninger, inventar osv. For bostyret vil det derfor være naturlig å selge dette til eventuelle interessenter så snart som mulig etter konkursen. Faktisk er dette en plikt bostyret har, da får å redde mest mulig av verdier. Så det er i realiteten er det et helt nytt selskap med i stor grad nye eiere som driver Amentio og Datakjeden. Dette er et selskap som har et økonomisk godt utgangspunkt, og faktisk har det aldri vært tryggere å handle hos Amentio. Det nye selskapet har neppe problemer med kreditten hos leverandører heller. De har også hentet inn en meget proff styreleder, og fått på plass akseptabelt med kapital. Så sliter gjør de ikke. Så gjør de ting rett, så kan Nye Amentio og Datakjeden (to separate selskaper) faktisk bli bedre enn forgjengeren. At de spammer enkelte av oss skyldes klart at man nå har fått en ledelse som aktiverer verdiene. Jeg skal faktisk prøve de på noen varer framover. Edit: Her ser vi også litt av hvor dårlig "pressen" er. Når Amentio gikk konkurs så ble det skrevet mye. At selskapet er "reetablert" med ny eierkonstellasjon er ikke så interessant. Endret 23. juni 2011 av Bolson Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Godt å vite at Amentio er oppe igjen. Rart at ingen skriver om det. For dei har jo svært gode priser på nettbutikken. Lenke til kommentar
jenskristian Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Noen som har erfaringer med "nye" Amentio? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) kan jeg kreve reklamasjon mot "nye amentio" for varer kjøpt fra gamle amentio/datakjeden? Endret 28. juni 2011 av MrLee Lenke til kommentar
tingo Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 kan jeg kreve reklamasjon mot "nye amentio" for varer kjøpt fra gamle amentio/datakjeden? du får høre med dem. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 kan jeg kreve reklamasjon mot "nye amentio" for varer kjøpt fra gamle amentio/datakjeden? Nå er det slik at om man ikke kan kjøre reklamasjon mot butikken (forhandler) så kan man gå på neste ledd, dvs distributør/importør. Så forburkerkjøpsloven gir faktisk sikkerhet selv om butikken gåt konkurs. Eneste problemet er når butikken driver gråimport, da er det ikke noe tidligere ledd i Norge. Formelt kan du ikke kreve reklamasjon mot "nye Amentio", da dette er en helt annen juridisk enhet. Dog kan det være forhold i avtalen mellom bostyret og "nye Amentio" som gir deg visse rettigheter - selv om jeg tviler på dette. Derfor bør du ta kontakt med "nye Amentio", de bør uansett kunne fortelle deg hvem du kan rette reklamasjon mot. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 takker for svar, det var noe slikt jeg trodde. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 * Hvor har du lest alt dette? Hvilket firma har tatt over Amentio og Datakjeden? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Et nyopprettet selskap som heter IT Distribusjon Norge AS står bak så vidt jeg har forstått. Dvs. selskapet ble etablert i februar dette år av som EXTRA 100 AS av advokat Karl Anders Grønland m.fl. Men helt andre interessenter med unntak av daglig leder i Amentio Data. Dog ble ikke Finn Rønning ansatt som daglig leder i Amentio Datakjeden holding før i mars 2011 - så han var vel hentet inn som ryddegutt og ikke ansvarlig for problemene. Dog er det ut fra dette dannet to separate selskaper IDT Web AS og IDT Butikk AS med de samme interessentene. IDT Web AS har overtatt Amentio delen, mens IDT Butikk AS har overtatt Datakjeden. Trolig eies disse to selskapene av IT Distribusjon Norge AS, men så tidlig i livsløpet er det vanskelig å se eierkonstellasjon ut fra offentlig tilgjengelig informasjon. Disse to selskapene ble etablert den 7.5.2011. Ellers finnes noe informasjon i linken til Adressa.no som @Nik0 har (post nr 2 i tråden). Artikkel fra 7.5.2011. Som jeg nevner er dette helt vanlig ved konkurser der det ligger en del verdier i boet. Verdier som kunderegisterere, lager, fysiske butikker med mer. Ser noen potensiale i å drive videre uten gjelda vil det etableres selskaper som kjøper ut verdiene av boet. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Har bestilt meg en TV hos de, så håper virkelig den kommer Går det bra så blir det flere handler hos de fremover. http://www.amentio.no/BENQ-24-LED-TV-ML2441-DVB-T-MPEG4-Full-HD/cat-p/c/p3455048.html Lenke til kommentar
angry_dee Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Bestillte PC fra "nye" Amentio på mandagskveld, Schenker ringte i går og kommer på døra med den i dag Så jeg har ikke dårlig erfaring iallefall Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Er det ikke useriøst å selge et firma til en annen person slik at man da slipper å betale moms? Jeg ville vertfall ventet litt før jeg heletatt vurderte amentio, datakjeden har styrt seg unna, så jeg tviler på amentio får like godt rykte som netshop. Muligens amentio + komplett vil muligens havne som billig og upolitlig. Hvis amentio selger nero 10, PowerDVD 11 eller andre små ting i OEM versjon så muligens. Men jeg regner da med 14 dager leveringtid. Har noen lagt merke til fraktprisen? Forsendelsesmåter Frakt Standard 119,- Det er dyrt sammenlignet mange andre større, komplett tilbyr ca 40 kr i frakt som brev. Og jeg syns postpakke her, blir dyrt omtrent like dyrt som å sende en vare fra postkontoret. Endret 4. august 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
BBC Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 kan jeg kreve reklamasjon mot "nye amentio" for varer kjøpt fra gamle amentio/datakjeden? Ikke forvent mye i det hele tatt! Kjøpte en harddisk (nå defekt) av "gamle Amentio" et par år siden, og har nå i snart 2 uker ventet på å få et returnummer slik at jeg kan sende tilbake for bytte på reklamasjon. Etter gjentatte purringer på mail (ingen svar) og telefon har jeg nå fått opplyst at de ikke kommer til å prioritere retur på gamle ordrer i det hele tatt. Mao. kan det gå flere uker eller måneder før de i det hele tatt gir meg et returnummer (for å ikke snakke om tiden de i etterkant vil bruke på å returnere nytt produkt). Ettersom Amentio nekter å svare på spørsmål om slikt som hvem distributør/importør av min Seagate harddisk er, er det noen som vet hvem "hoved-importør" av Seagate-produkter i Norge slik at jeg kan gå direkte på de? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Er ikke Norek en ganske stor importør i Norge? Eventuelt så kan du vel høre med Seagate Norge (om det finnes) og spørre de. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg var 99% sikker på at jeg ikke kom til å handle mer på Amentio. Når jeg leste hva BBC fikk beskjed om økte den med ytterligere 1%... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå