Odden Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 De eneste bevisene vi har på at Lucifer er ond står i bibelen, det er fordi han ville motsette seg Gud. men hva om det bare er en misforståelse. lucifer er egentlig bare misforstått og det er en vanlig feil å påstå at helvete er et inferno og smerter og pinsler. nei jeg tror lucifer er snill og at han vil ha et alternativ til messe osv. lucifer krever ingenting av oss untatt at vi skal ha det gøy. Gud krever at vi skal tro, gå på messe og tilbe ham. FOR EN EGOIST! nei her er det "satanismen" som teller. men jeg vil ikke kalle det satanisme, men gledesismen... uansett så er det synd å ha sex før ekteskap. men sex er digg så da er jeg heller satanist! Lenke til kommentar
Ullsokk Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Det stemmer egentlig ganske bra det du sier Har ikke tenkt over dette på den måten før Lenge leve Lucifer.. Tror mer på han enn GudJesus Lenke til kommentar
zed Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Eneste jeg vet er at han burde hete 1337K|ll@h i det tjuende århundre. Lucifer er jo geyh Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Om ikkje satan bur i katta mi, så finst han ikkje.. Nei... katta ekje såå ond. Men eg tvila egentli på at noken av dei finst. (No offence) Tannfeen derimot fins! Men om det hadde vå som du seie, hadde eg nok halla over på Luzifer si side I wanna wank whenever i want! Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Viss du skal tro på Lucifer, da må du jo også tro på gud, siden lucifer opprinnelig var en engel :-? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Lenge leve Lucifer.. Tror mer på han enn GudJesus Du sier du ikke har tenkt over dette, men nå, etter å ha hørt at Gud skapte Lucifer, så tror du plutselig MER på Satan enn Gud? Det høres ikke særlig fornuftig og gjennomtenkt ut. Altså.. Kristne tror jo på djevelen. Det er jo ikke å nekte på, så hvis dere vil ned der, så er det bare til å la vær å tro på Gud/Jesus, ettersom du kommer til himmelen KUN ved tro, men da forsvinner også troen på Djevelen, så det blir litt vanskelig. Hvis dere tror på Lucifer, så må dere også tro på Gud, men da kommer dere til himmelen enten dere følger de ti bud eller ei. Lenke til kommentar
Chrily Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Så vidt jeg erindrer så..... Nå er vel ikke Lucifer = Djevelen. Lucifer var "bare" en engel som ikke var enig med Gud om en sak, og dermed ble en "fallen" engel. At Lucifer skal kunne assosieres med Djevelen ble bestemt på et kirkemøte, da de kirkelige lederene mente at Gud som allmektig og som skaper av universet ikke kunne ha noen "likeverdige" (Guds motstykke = Djevelen). Lucifer ble da påpakket "æren" av å representere ondskapen av de kirkelige lederene. Litt ... spennende ... egentlig, når "bakkemannskapet" kan endre noe så fundamentalt i en religion Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Så vidt jeg vet, så står ikke Lucifer nevnt i bibelen, men hvis noen mener det motsatte, blir jeg takknemmelig hvis dere sier hvor det står. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Min mening: Satan ble funnet opp av den kristne kirke for å skremme troende til å underkaste seg kirken, og selvfølgelig putte klingene mynt i kassen dens. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Min mening: Satan ble funnet opp av den kristne kirke for å skremme troende til å underkaste seg kirken, og selvfølgelig putte klingene mynt i kassen dens. Ja, og det er alltid fint å høre meninger fra folk uten at de viser til noen spesiell grunn. For all del, jeg skal ikke nekte deg å ha egne meninger, men det hadde vært bra for diskusjonens del å si litt om hvorfor du tror det. For har du lest bibelen? Vet du hva som står der i forhold til det som blir fralært om the Devil? Lenke til kommentar
Chrily Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Så vidt jeg vet, så står ikke Lucifer nevnt i bibelen, men hvis noen mener det motsatte, blir jeg takknemmelig hvis dere sier hvor det står. Lucifer var faktisk en av erkeenglene sammen med Gabriel og Mikael. "Mikael blir til som den første engel, fulgt av Lucifer, Baal, David, Eli, Uriel og Gabriel " Du finner nok Lucifer omtalt flere steder, men blant annet i Ezekiels bok. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Lucifer var faktisk en av erkeenglene sammen med Gabriel og Mikael."Mikael blir til som den første engel, fulgt av Lucifer, Baal, David, Eli, Uriel og Gabriel " Du finner nok Lucifer omtalt flere steder, men blant annet i Ezekiels bok. Har bladd litt gjennom den boken, men kan ikke huske å ha lest noe om Lucifer der, så kan du gi meg et kapittel-nummer og vers? På forhånd takk. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Min mening: Satan ble funnet opp av den kristne kirke for å skremme troende til å underkaste seg kirken, og selvfølgelig putte klingene mynt i kassen dens. Ja, og det er alltid fint å høre meninger fra folk uten at de viser til noen spesiell grunn. For all del, jeg skal ikke nekte deg å ha egne meninger, men det hadde vært bra for diskusjonens del å si litt om hvorfor du tror det. For har du lest bibelen? Vet du hva som står der i forhold til det som blir fralært om the Devil? Nei, jeg har ikke lest bibelen. Hvis jeg vil ha gode eventyr, holder jeg meg til Asbjørnsen og Moe, da de ikke gjør at man sovner når man leser. Et eksempel på hvordan djevelen er blitt brukt for å skaffe mynt i kassen for kirken, er avlaten. "Når mynten i kassen klinger, sjelen ut av skjærsilden springer", eller noe i den duren. Nå husker jeg ikke årstallet dette ble brukt for første gang, da sommerferien har forvitret det jeg lærte i historien for bare 5 måneder siden. Jaja. "Dette er katolisismen, jeg mener protestantismen", hører jeg deg si? Så du vil istedet høre på den godeste Martin Luther, som var delaktig i nedslaktingen av hundrevis av bønder som gjorde opprør, på HANS vegne? Nå skal jeg bare gå litt off-topic, og kan kanskje beskrives som et troll. Men jeg gjør det allikevel, fordi jeg liker troll. Sexy med grantrær på nesen. Du bruker det at jeg ikke har lest bibelen som et argument for at jeg ikke kan uttale meg om saken. Så du mener at bibelen er en lærebok som bør følges altså? Du er klar over at den inneholder bla. prislister for slaver, og regler som bygger opp under kvinneundertrykkelse og fremmedfrykt? Hvordan kan du forsvare noe sånt? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Du bruker det at jeg ikke har lest bibelen som et argument for at jeg ikke kan uttale meg om saken. Så du mener at bibelen er en lærebok som bør følges altså? Du er klar over at den inneholder bla. prislister for slaver, og regler som bygger opp under kvinneundertrykkelse og fremmedfrykt? Hvordan kan du forsvare noe sånt? Hei. Jeg har ikke brukt det som et argument mot deg, men jeg synes det er greit å vite om den jeg diskuterer med faktisk VET hva som står i de kristnes aller viktigste skrifter. Jeg vet hva som står i bibelen, selvsagt ikke alt, men en god del, og jeg vil bare si at jeg aldri har forsvart bibelen. Jesus sa i Nye Testamentet at man skulle slutte å følge GT så utrolig nøye, og heller konsentrere oss om viktigere ting. Jeg må også få legge til at jeg verken er kristen eller tror på noen høyre makter. Jeg vet ikke hva som har fått deg til å tro det, men nå er det nå en gang slik. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Så vidt jeg vet, så står ikke Lucifer nevnt i bibelen, men hvis noen mener det motsatte, blir jeg takknemmelig hvis dere sier hvor det står. Lucifer var faktisk en av erkeenglene sammen med Gabriel og Mikael. "Mikael blir til som den første engel, fulgt av Lucifer, Baal, David, Eli, Uriel og Gabriel " Du finner nok Lucifer omtalt flere steder, men blant annet i Ezekiels bok. Slik jeg har forstått det er ikke Lucifer nevnt i det gamle testamentet slik som vi nå tolker han. Rollen man har gitt Lucifer er trolig basert på en feiloversetting fra hebraisk, og omhandlet en Babylonsk konge. Passasjen (etter oversettelsen) går noe slik (Jesaia 14:12): How art thou fallen from heaven, Lucifer, son of the morning! How art thou felled to the ground, that didst weaken the nations! Dramatisk ... Men "Lucifer" var egentlig, som sagt en Babylonsk konge, noe som går klart ut fra konteksten setningen er i. At Lucifer er blitt til det vi kjenner han som i dag er mer et resultat av at bibeltolkere ville tolke det slik. Nyttig for folka med makten, med andre ord, lite forandrer seg... Når det gjelder djevelen, eller det onde, er det derfor vanskelig å påpeke han i gamle testamentet. Der er derimot mange andre steder man kan tolke at teksten omhandler djevelen, men "Lucifer" er da ikke nevnt spesifikt. Jesus ble visstnok ble fristet av djevelen i det nye testamentet, men igjen, "Lucifer" er ikke nevnt her. En av kirkens (nå helst katolikkens) største teologer/filosofer, St. Thomas Aquinas, trodde for eksempel heller ikke på djevelen, eller det onde, som et allmennt begrep. For Thomas Aquinas var "det onde" kun "fravær av det gode"... På den andre side ryktes det at katolikken fortsatt driver med djevleutdriving (feks filmen Excorcisten), så det er ikke så godt å si hva som er godt og ondt der i gården. Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Bibelen er så kjedelig og uinspirert. For å lese ei lignende bok bare med kvalitet, les Silmarillion; da vil du finne din nye religion og tro! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 for en gangs skyld sier NoLimit_^ noe vettungt! Lenke til kommentar
Kei Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Min mening: Satan ble funnet opp av den kristne kirke for å skremme troende til å underkaste seg kirken, og selvfølgelig putte klingene mynt i kassen dens. jepp hvorfor tru på noe så stein gammelt ca 0.5% i Biblen er tolket rett. jeg har ikkje noe imot folk som trur. Men jeg har noe imot dei tullingane som satte bibelen i sammen. Lenke til kommentar
mariusnp Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 gidder ikke blande inn gud eller satan, men religion suger og spesiellt kristenndommen. FY ******!!!! Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 gidder ikke blande inn gud eller satan, men religion suger og spesiellt kristenndommen. FY kjøss!!!! Det inlegget hadde virkelig dybde og innsikt.. Blir..rørt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå