Gå til innhold

Et spm. til de våpenkyndige (WW2 relatert)


PzMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gav han noen flere detaljer? Er det sikkert at det faktisk var en som ble produsert med slike tre-komponenter i fjæringen?

 

Nei, jeg det er i bunn og grunn et direkte sitat av mailen jeg fikk (bortsett fra hei og "ha det" delen + noe som ikke er relevant for tråden)

 

Må si at jeg har problemer for å se for meg hvordan tre skulle bli anvendt i fjæring systemet til en stridsvogn. Men jeg er langt fra noen ekspert på området....

Lenke til kommentar

Torsion Bar-fjæring ble vanlig på panservogner under WWII. Russernes KV-1, som ble designet mellom 1938 og 1939 var den første som brukte dette fjæringssystemet. Jeg tror virkelig ikke det ble brukt trevært i torsion baren på noen som helst panservogn under WWII, da panservognene virkelig begynte å bli tunge i løpet av denne perioden, og treverk ikke akkurat er det ideelle materialet for tunge kjøretøy.

 

Den første tyske panservognen med denne typen fjæring var forresten Panzerkampfwagen III Ausf. E, med en vekt på ca 23 tonn.

Endret av Mytola
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Torsjonsstenger av tre? Jeg har vaskelig for å se for meg at tre kunne brukes selv på svært lette stridsvogner, fjæringen består jo i at selve stangen vris og den må da nødvendigvis være noe 'elastisk', noe ingen tretyper jeg kjenner til er. Torsjonsstenger har ofte rammer av tre, kan det være en misforståelse?

Endret av Clarkson
Lenke til kommentar

Fikk følgende spørsmål av en venn og jeg ble ham et svar skyldig:

 

Do you happen to know what German tank (produced in 1941-1945) used a wooden torsion bar?

 

:hmm:

 

Noen som vet noe om dette?

 

Sjekket litt, og ingen tyske stridsvogner, inkludert stormkanoner (StuG), ble produsert fra akkurat 1941 til 1945.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...