PzMan Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Fikk følgende spørsmål av en venn og jeg ble ham et svar skyldig: Do you happen to know what German tank (produced in 1941-1945) used a wooden torsion bar? Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 En kjapp sjekk på Wikipedia viser at Tiger I ble produsert i den perioden og brukte en "torsion bar". Det står ikke spesifisert at "torsion bar"'en er av tre, men jeg vil tro det er den det er snakk om. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Svært mange tyske tanks brukte dette, men i treverk har jeg ikke hørt noe om. Det er jo rimelig mange varianter som ble produsert i det tidsrommet. Gav han noen flere detaljer? Er det sikkert at det faktisk var en som ble produsert med slike tre-komponenter i fjæringen? Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Gav han noen flere detaljer? Er det sikkert at det faktisk var en som ble produsert med slike tre-komponenter i fjæringen? Nei, jeg det er i bunn og grunn et direkte sitat av mailen jeg fikk (bortsett fra hei og "ha det" delen + noe som ikke er relevant for tråden) Må si at jeg har problemer for å se for meg hvordan tre skulle bli anvendt i fjæring systemet til en stridsvogn. Men jeg er langt fra noen ekspert på området.... Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Torsion Bar-fjæring ble vanlig på panservogner under WWII. Russernes KV-1, som ble designet mellom 1938 og 1939 var den første som brukte dette fjæringssystemet. Jeg tror virkelig ikke det ble brukt trevært i torsion baren på noen som helst panservogn under WWII, da panservognene virkelig begynte å bli tunge i løpet av denne perioden, og treverk ikke akkurat er det ideelle materialet for tunge kjøretøy. Den første tyske panservognen med denne typen fjæring var forresten Panzerkampfwagen III Ausf. E, med en vekt på ca 23 tonn. Endret 29. juni 2011 av Mytola Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Torsjonsstenger av tre? Jeg har vaskelig for å se for meg at tre kunne brukes selv på svært lette stridsvogner, fjæringen består jo i at selve stangen vris og den må da nødvendigvis være noe 'elastisk', noe ingen tretyper jeg kjenner til er. Torsjonsstenger har ofte rammer av tre, kan det være en misforståelse? Endret 30. juli 2011 av Clarkson Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Sd.Kfz.10/1 German Half-Track used wooden Torsion bars when the lack of steel became apparant. Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Fikk følgende spørsmål av en venn og jeg ble ham et svar skyldig: Do you happen to know what German tank (produced in 1941-1945) used a wooden torsion bar? Noen som vet noe om dette? Sjekket litt, og ingen tyske stridsvogner, inkludert stormkanoner (StuG), ble produsert fra akkurat 1941 til 1945. Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Sd.Kfz.10/1 German Half-Track used wooden Torsion bars when the lack of steel became apparant. Ikke akkurat en stridsvogn. Men jeg lurer på slags tre de brukte, selv om den hadde mange hjul og dermed mindre trykk på hver torsjonsstang veide den fem tonn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå