piccolo Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Dette skjedde for litt over en måned siden da jeg og noen kamerater var på byn. Den ene kameraten (x) min var ganske irritert/sur fordi han hadde kranglet med dama på telefon hele kvelden. Så når uteplassen stengte gikk vi ut og krangelen fortsatte. En annen kompis av meg prøvde å roe ned x, men han ble enda mer hissig, så da gjekk jeg bort for å skille dem, og prøvde å få x bort, men da tente han på alle plugger og vi handlet i en liten brytekamp før vi havnet på bakken. Like etter hørte vi en sirene og politien kom og tok oss. Vi snakket litt og spurte om (til hver vår konstabel) hva som kom til å skje, og de sa at det kom til å bli en bot på noen tusen kroner. Vi prøvde å forklare at vi er veldig gode venner, og hva som hadde skjedd over hele kvelden. Det endte med at vi måtte gå og ikke vise oss igjen resten av kvelden. Vi stakk hver vår vei, men vi hadde fått ordnet opp oss i mellom. X og jeg var sammen hele dagen derpå og snakket om hva vi skulle gjøre, men tenkte kanskje at poltifolka ville vere litt greie mot oss siden vi var kamerater. Så nå har jeg fått en bot på 10000 kroner, og siden vi snakket med hver vår konstabel så var vi ikke sikker på om begge fikk bot siden den ene ikke nevnte det, mens den andre (han som snakket til meg) andre sa det til meg. Om det er slik klarer vi ordne opp oss i mellom, men der det noen som helst sjangs for at vi kan ordne dette ute å betale boten? Takker for svar. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Problemet her er vel at dette reint objektivtsett var ordensfortyrrelse. Dersom dette hadde vært bot for legembeskadelse så kunne dere ha ordnet det i etterkant ved å ikkje anmelde kvarandre, men dette er ei bot for at dere høyrøsta(?) og sloss på åpen gate. Dermed var dere til forstyrrelse for andre som var ute på gata i tillegg til at politiet måtte bruke tid på dere den kvelden. Når dette er sakt så høyrest 10 000 veldig mykje ut, er dette normalen for ordensforstyrrelse der du bur? Eit alternativ som du har er rett og slett å nekte å vedta bota (som eg antar er eit forenkla forelegg?). I så tilfelle vil det bli ei rettsak der du kan forklare deg. Lenke til kommentar
piccolo Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Alt var over på 10-15 (inkludert snakk med politiet) minutter da en ukjendt skilte oss. At det ikke var noe særlig høgrøysta har jeg 2-3 vitner på. Dette her skjedde i Bergen. Jeg tror rett og slett at vi fikk den boten fordi politiet var ute etter å "ta noen" den kvelden, så om de bare hadde giddet å høre på oss kunne vi kanskje fått forklart oss skikkelig. I et vedlegg står det at om jeg velger å ikke betale boten må jeg i fengsel i 20 dager. Endret 23. juni 2011 av piccolo Lenke til kommentar
piccolo Skrevet 24. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2011 Lite med svar her gitt. Nå er det slik at vi har tenkt å godta forlegget, men ikke størrelsen. Vil det ha noen konsekvenser om det går videre og vi fortsatt ikke får satt ned størrelsen på boten? Synest det er ganske sykt at de som kjører for fort slipper med rundt halvaperten av boten vi fekk for litt knuffing. Det skal også legges til at det ikke var politiet som skilte oss men kom etter at vi var roet helt ned og var hver for oss. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Lite med svar her gitt. Nå er det slik at vi har tenkt å godta forlegget, men ikke størrelsen. Vil det ha noen konsekvenser om det går videre og vi fortsatt ikke får satt ned størrelsen på boten? Synest det er ganske sykt at de som kjører for fort slipper med rundt halvaperten av boten vi fekk for litt knuffing. Det skal også legges til at det ikke var politiet som skilte oss men kom etter at vi var roet helt ned og var hver for oss. Jepp. Enten så vil dere bli helt frikjent eller få en ordentlig bot (jeg antar dette var et forenklet forelegg, selv om det virker veldig høyt) og ordentlig bot vil dere ikke ha. Det havner i bøte og strafferegisteret. Nekter dere å vedta den derimot er buret neste. Edit: Nei ser ut som det er forelegg dere har fått. Den vil gis med subsidiært fengselstraff om dere ikke betaler. Dette var noe jeg fant på et forum. Så ja nå er jeg sikker i min sak. Dere har nok fått et forelegg dessverre. Og det blir stående i 5 år. orelegg Påtalemyndigheten er den eneste instansen som kan ilegge forelegg. Forelegg regnes som straff og havner i motsetning til de forenklede foreleggene i bøteregisteret, der det blir stående i 5 år. Forelegg brukes blant annet som en reaksjon på grove brudd på vegtrafikkloven, som for eksempel promillekjøring. Endret 24. juni 2011 av William_S Lenke til kommentar
Stereotypisk bergenser Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Mye som er urettferdig her i livet, heldigvis lærer man av sine feil. Jeg synes boten virker unødvendig dyr, og dere har ingenting å tape på å forsøke å snakke dere ut av dette. EDIT: Hvis ikke - Fylla har skylda. Prøv å ikke glemme sunn fornuft igjen hjemme med bilnøklene. Endret 24. juni 2011 av Garp Lenke til kommentar
piccolo Skrevet 24. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2011 Men hvordan har det seg at vi ikke har fått forenklet forlegg? Finst det forskjellige grader på ordensforstyrrelse? Dette vil i så fall vere av laveste grad! Men tenker å gå til politiet på mandag og snakke/klage med dem, så har dere noen tips til hva jeg kan si? Det er med andre ord ikke lurt å prøve å få satt ned boten? Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Min bror slo en fyr i byen (stavanger), som trua han med kniv (i utgangspunktet dumt å gå mot en med kniv, men han var rusmisbruker, og veldig utstødig), han med kniven stakk, men politiet så bare broren min slå en fyr. De fikk ikke tak i "offeret". Så han ble ilagt håndjern, men roet seg ned etter en forklaring, men tror ikke politiet kjøpte det. Så sa de at han fikk bot for å slå noen, da klikket det for broren min, som har ADHD. Han har slitt litt med sinne, og begynte å kaste stoler rundt seg. han fikk BARE 9000kr i bot, så det høres ut som en veldig stor sum i ditt tilfelle. Men det enkleste blir å vedta forelegget... Men det skader ikke å prøve Storbyer i Norge slår hardt ned på ordensforstyrrelser, så de setter eksempler ved å gi bøter i store summer. men lykke til, og tenk deg om neste gang, du må jo se det fra politiets side også Lenke til kommentar
piccolo Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Har snakket med en advokat og han synest også at boten var veldig dyr, spesielt for en student og at han kunne ordnet en jurist som tar prøvesaker for at det ikke skal bli så dyrt. Han la også til at det var en god sjangse å vinne dette her. Noen som har erfaring med noe slikt? Foressten så har jeg fått nummeret til min saksbehandler, men det er rett og slett UMULIG å få tak i henne. Er det ikke slik at eg har rett til å snakke med vedkommende før jeg sender inn brevet? Lenke til kommentar
piccolo Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Da viser det seg at jeg skal opp i tilståelsesdom neste måned. Noen tips til hvordan jeg skal forholde meg? Har skrivet ned litt hva jeg skal si. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Hvis saken går som tilståelsesdom betyr det at du må innrømme overfor retten at du er skyldig i det du har gjort. Du kan imidlertid argumentere for straffutmålingen. Straffutmålingen skjer etter straffeloven § 27: § 27. Når bot idømmes, bør det foruten til det straffbare forhold tas særlig hensyn til den dømtes formuesforhold og til hva han etter sine livsforhold antas å kunne utrede. Boten tilfaller statskassen. Forelegget trer her i stedet for tiltale. Dette innebærer at du i det forelegget du har mottatt (du har beholdt en kopi av det, sant?) har fått beskjed om hvilke straffebud politiet mener du har brutt. Hvordan du legger opp strategien vil avhenge av hvilke straffebud du er tiltalt for. Hvis du er tiltalt for straffebud som verner motparten din (legemsfornærmelse/beskadigelse) kan du argumentere med at du ble provosert eller at handlingen din har blitt gjengjeldt. Dette er elementer som går inn under det straffbare forhold. Hvis straffebudet er ment å verne om offentlige interesser (bråk, brudd på ro og orden) er det litt verre. Da bør du e.m.m. fokusere mer på formuesforhold og inntekter (husk å dokumentere slikt med ligning og lønnsslipp). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå