Gå til innhold

Avlive gamlinger

Anbefalte innlegg

Hun suger penger av felleskassa. Hvorfor kan vi ikke bare avlive dama?

Jeg håper innlegg av debattanter som Nihilist1 kan få folk til å forstå hvor mye ondskap "felleskassa" fører til. Liberalister har sagt dette lenge: Det beste er om hver enkelt får råde over sine egne penger. Da slipper du å se på pensjonister, uføre og syke mennesker som parasitter på "felleskassa".

Hva med:

Utlendinger (nye statsborger) får 100k+ for å hjelpe dem litt, + de slipper å betale skatt på noen år.

Men de gamlingene som sitter på gamlehjem har jo også hjelpet med at du og jeg skal gå på skole, etc.

De har skattet i mange år, de har vært med på å se Norge stige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med:

Utlendinger (nye statsborger) får 100k+ for å hjelpe dem litt, + de slipper å betale skatt på noen år.

Det samme gjelder dem. De burde ikke få noe gratis. Hvis man fjerner "felleskassa" og alle dens ordninger vil det komme færre parasitter til Norge og flere arbeidsvillige.

Lenke til kommentar

Hva med:

Det samme gjelder dem. De burde ikke få noe gratis. Hvis man fjerner "felleskassa" og alle dens ordninger vil det komme færre parasitter til Norge og flere arbeidsvillige.

Frankrike har en fin ting.

Nye statsborgere får nada (0).

Lenke til kommentar

Det hadde vært en fin ting dersom de slapp å betale skatt. Det er galt å tvinge folk til å betale inn til "felleskassa" og nekte dem å benytte seg av den kun fordi de ikke er franske.

Lenke til kommentar

Man bør jo også påpeke at de eldre ikke direkte trenger å være en belastning for samfunnet heller , man må huske at "den siste tiden" på sykehjem / aldershjem er gjennomsnittelig ca 2-3 år hvorav sykehjemmene har krav på hovedparten av pensjonen til vedkommende (feks en lærer i 80 års alderen vil miste ca 25 tusen av 30 tusen i pensjon ) og ikke minst vil sykehjemmet også kunne kreve 28% av alle inntektene ved salg av bolig som vedkommende har etter 1 år på sykehjemmet (ca 280.000 pr milion, i snitt ca 560.000 kroner) , så noe stort tap i statskassa er det ikke.

Sitat slutt

Dette er helt feil. Det koster over 900 000 per sykehjemsplass i året.

Lenke til kommentar

Dere bør lese boka "Dødens leger" av Yngvar Ustvedt, Gyldendal, Oslo 1997. Dette er ei veldig god og innsiktsfull bok, i motsetning til mange av innleggene i tråden.

Boka tar for seg hvordan massedrap på sykehjemmene tok til i Nazi-Tyskland, og hvordan de prøvde ut ulike metoder. Deretter forfalsket de pasientjournalene, og oppga falske dødsårsaker.

Lenke til kommentar

Det hadde vært en fin ting dersom de slapp å betale skatt. Det er galt å tvinge folk til å betale inn til "felleskassa" og nekte dem å benytte seg av den kun fordi de ikke er franske.

Du er klar over at du hopper fra konsekvensetiske perspektiver til pliktetiske, i måten du argumenterer på? Når de konsekvensetiske ikke holder, så ping-pong over til pliktetikk, det er lissom galt å tvinge folk til å betale.

Det er galt å tvinge folk til å betale for politi - men selv DLF ønsker å betale for politi. Hvorfor? Jo, her er vi plutselig over på konsekvensetikk igjen, fordi det ikke går tilfredsstillende uten. Det er galt å tvinge mennesker til noe som helst, men dersom gode mennesker ikke tvinger, og anarki eksisterer, vil mindre gode mennesker utnytte sine muligheter, innføre mafia-strukturer, og tvinge andre mennesker. Here's a chicken, eat it, or we'll kill another chicken som Ali G sier. Så den ekstreme liberalistposisjonen er et etisk jeg-toer-mine-hender posisjon. Jeg driter i hva som skjer, men jeg skal i hvert fall ikke gjøre noe "galt" - holdning.

Det er så mange problemer knyttet til begreper som rett og galt, at dersom du ikke var så avhengig av slik fiksjonalisme, så ville du forkastet begrepet, og rent logisk fokusert på hva som er viktig i livet. Jo mer det sosiale er viktig, jo mer adopterer du da en mening som de du ønsker å sosialisere med har. Jo mer det materielle er viktig, jo mer støtter du partier som gir deg maksimalt økonomisk gevinst, i form av særrettigheter, skattelette og subsidier.

Tenk rasjonelt. Tenk amoralsk. Ikke tenk på rosa enhjørninger. Bli kvitt gamlinger, dersom du ser deg tjent med det, og kan tåle samvittighetskvalene.

Lenke til kommentar

Deretter forfalsket de pasientjournalene, og oppga falske dødsårsaker.

Det gjør jeg daglig. Staten krever at dødsårsak skal fylles ut, og at man skal oppgi tidsforhold mellom start på sykdom og dødens inntreffelse, når noen dør på sykehus, som skjer ca hver vakt. Det er bare det at det i de fleste tilfellene er umulig å si og at det byråkratene har karakterisert som dødsmåte (f.eks hjertesvikt) ikke er entydig å skille fra årsak, men heller passer i begge kategorier. Feilaktig verdensforståelse fra teknokrater, som krever det umulige.

Lenke til kommentar

Du er klar over at du hopper fra konsekvensetiske perspektiver til pliktetiske, i måten du argumenterer på? Når de konsekvensetiske ikke holder, så ping-pong over til pliktetikk, det er lissom galt å tvinge folk til å betale.

Det er galt å tvinge folk til å betale for politi - men selv DLF ønsker å betale for politi. Hvorfor? Jo, her er vi plutselig over på konsekvensetikk igjen, fordi det ikke går tilfredsstillende uten.

Personlig (jeg er DLF-er) hadde jeg ikke lagt meg helt ned og dødd om staten krevde inn tvungen skatt for å dekke politi, rettsvesen og forsvar, men det er vel passende å nevne her at DLF ønsker frivillig skatt.

Lenke til kommentar

Enkelte steder i Asia er det tillatt for eldre som er pensjonert å bruke opium. Dette mener jeg burde være lov i Norge også. Tenk hvor mye besparelser det ville gitt :) De er gammel, de har gjort sin purpose i livet og de skal få lov til å slappe av. Ikke har de vondt heller ettersom opium er sterkt smertestillende. De klager ikke og har det helt fint, helt til de dør. Enkelt og greit. Dette blir et veldig moralsk dilemma å bare "ta livet av dem", men jeg er forsåvidt enig i at det ikke har særlig stor hensikt å holde dem "kunstig" i live.

Lenke til kommentar

Dette blir et veldig moralsk dilemma å bare "ta livet av dem", men jeg er forsåvidt enig i at det ikke har særlig stor hensikt å holde dem "kunstig" i live.

Jeg synes det er et moralsk paradoks at vi holder folk kunstig i live i "evigheter" og til tider forlenger deres tortur så lenge vi kan.

Gi våre foreldre hva de vil ha på sine siste dager... Om det er Hasj, Opium, eller Heroin.. hvem bryr seg.. la dem ta for seg så mye de vil ha...

Det er kun en ting som er sikkert og det er at vi skal dø. Det er utrolig synd at vi ikke har mer respekt ovenfor våre foreldre enn at vi lar dem dø på en verdig måte om de selv vil.

man trenger ikke lage noe oppstyr ut av det, ei heller noen rutiner.. la ting skje slik de skjer og fokuser på viktigere ting i livet...

Lenke til kommentar

Er helt enig, er det én ting man skal få lov til å bestemme i sitt eget liv så er det sin egen død.. Skulle bare mangle! Verste jeg vet er når folk som skal dø holdes kunstig i live, fordi "noen" mener at det er "moralsk riktig". Hvem er de til å fortelle den døende hva som er "riktig" eller ikke? Av denne grunn er jeg 1000% for aktiv dødshjelp.

Lenke til kommentar

Vel, med tanke på hva Tå sier: En gang i tiden ble du ufør når synet ditt begynte å bli dårlig. Da ble de tilnærmet pensjonert fordi du ikke klarte å omstille deg nok.

For det samfunnet det gang da, så hendte det noe stort når briller begynte å spre seg: De eldre ble med og kranglet i poltikken, arbeidet, og alt annet, intil de gikk under pga sykdom.

Problemet er at de eldre er en bit av samfunnet, og har levd hele sitt liv i et samfunn der hvor ting skal gjøres på en bestemt måte. Vis de blir rammet uheldig av alderdommen så blir de ufør, og i et annet samfunn kanskej de ville ha kunnet arbeidet litt lengre.

Problemet er at vi ikke har medisin og teknologi for å hindre dem å dukke under for alderdommen.

Det andre problemet er at alderdommen er også litt mental. Jeg finner ikke igjen eksperimentet, men poenget var at en forsker plasserte en haug med gamle mennesker på en "retro" plass der hvor de bare hørt på ting som var dagsaktuelt og populært i deres ungdom. Gamlingene ble sprekere igjen under eksperimentet.

Dermed kan vi si at samfunnet også er en stor bit av problemet.

Lenke til kommentar

Dette er en slik tråd som jeg har henvist til tidligere og burde vært stoppet for lenge siden.

Teamet har ingen reell verdi og fører intet sted hvis vi alle mener at mennesker har like rettigheter og vern av eget liv.

Har vært alt for mange slike innlegg på dette forumet de siste par åra.

Greit nok ( eller er det dèt ) at noen sitter på rommet og leker med avskyelige tanker, men synes ikke de bør få lov til å utbrodere det noe videre.

Kan så godt være at slike da vil føle seg isolerte, men en god samtale med en oppgående moderator ville muligens fått noe frisk luft inn i hodet på slike.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...