Tabris Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg kjenner jeg blir kvalm over alle ekstremistene her inne på diskusjon.no, og deres vanvittige og forkvaklede menneskesyn. Hat mot jøder, hat mot muslimer, hat mot religion og religiøse, konspirasjonsteorier, mangel på empati, generell misantropi, respektløs omtale av andre mennesker. Hva er det som gjør at det er så mange ekstreme, hatefulle mennesker her på diskusjon.no som har et forkvaklet sjelsliv uten evne til empati? Ja, jeg vet dette er off-topic, men jeg synes ikke et trådtema som heter "avlive gamlinger" fortjener å bli tatt seriøst heller. Jeg begynner å få hele diskusjon.no langt oppi halsen, det tiltrekker seg altfor mange særinger. 7 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg kjenner jeg blir kvalm over alle ekstremistene her inne på diskusjon.no, og deres vanvittige og forkvaklede menneskesyn. Hat mot jøder, hat mot muslimer, hat mot religion og religiøse, konspirasjonsteorier, mangel på empati, generell misantropi, respektløs omtale av andre mennesker. Hva er det som gjør at det er så mange ekstreme, hatefulle mennesker her på diskusjon.no som har et forkvaklet sjelsliv uten evne til empati? Ja, jeg vet dette er off-topic, men jeg synes ikke et trådtema som heter "avlive gamlinger" fortjener å bli tatt seriøst heller. Jeg begynner å få hele diskusjon.no langt oppi halsen, det tiltrekker seg altfor mange særinger. Du er ikke den eneste som føler det slikt, men man kommer desverre ingen vei ved å ignorere eller hisse seg opp når slike særinger får fotfeste, det man kan dog gjøre er å prøve å vise at ikke alle er enige med slike sære "løsninger" ved å komme med gode innspill på hvorfor ikke ting nødvendigvis trenger å være slik denne gjengen tror den er. Men ja, tydelig at det er en del som har en fullstendig mangel på empati og som ikke helt forstår verdien på et menneskeliv. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Ingen forstår verdien på et menneskeliv, det er uvurderlig. Det er derfor man ikke skal og kan spekulere i det. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Penger = ressurser. Ressurser = knappe. Kreftmedisin til kreftunge vs pleie til gamle. Må ikke være økonom for å forstå sånt. Man må ikke være økonom for å forstå at ressursene ikke blir mindre knappe om man forfordeler de som skal skape dem. "Du skal få jobbe og skatte hele livet, men du får ingenting igjen når du blir gammel og ubrukelig" er neppe det som gir folk incentiv til å stemme for høyere skatter. Da ville nok mange heller tegnet private pensjonsforsikringer og latt ungdommen klare seg selv. De er bortskjemte nok som det er... Geir Flott, la de få tegne private pensjonsforsikringer, det gir jo i hvert fall et skikkelig boost til økonomien, flere pensjonsarbeidsplasser. Incentiv i form av pensjon som nødvendighet for å jobbe, det kjøper jeg ikke. Folk har et incitament i form av her og nå. Staten spiser jo opp mye av fortjenesten ved bankinnskudd i form av dobbel beskatning, og på lavere nivå blir du jo loppet for hva du har spyttet inn i eiendom, uten at det hindrer folk i å kjøpe hus. Nei, her snakker vi nok ønsketenkning fra din side. Dessuten er det jo en avsporing, vi snakker ikke om å avlive alle eldre etter pensjonsalder, vi snakker om å raskt avlive/knerte de som er skikkelig grønnsaker. jeg lurer mere på hvorfor vi skal holde liv i noen som kan, men ikke gidder bidra til samfunnet og som bare snylter og/eller driver med kriminalitet. Når samfunnet bruker penger på å støtte disse sier det faktisk at det verdsetter dem høyere enn eldre og syke som lider og dør pga. manglende ressurser. Enig, jeg lurer også på dette. Jeg tror grunnen er at mennesker som ser på seg selv som snille, synes det blir mindre vold og mer kos i samfunnet, om man aksepterer at enkelte hyggelige mennesker bare må få ødelagt livet sitt, for at vi skal unngå dødsstraff og andre brutale avstraffingsformer. Økonomisk sett hadde det vært lurt å avlive alle rumenere, og ikke-norske statsborgere som blir tatt for tyveri. Vi kunne avlivet alle som begikk dap, enten det var grunnet psykose eller ei. Men dette er en annen tråd. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg kjenner jeg blir kvalm over alle ekstremistene her inne på diskusjon.no, og deres vanvittige og forkvaklede menneskesyn. (...) Hva er det som gjør at det er så mange ekstreme, hatefulle mennesker her på diskusjon.no som har et forkvaklet sjelsliv uten evne til empati? Først dette.... (...) respektløs omtale av andre mennesker. Og så dette... Jeg begynner å få hele diskusjon.no langt oppi halsen, det tiltrekker seg altfor mange særinger. Du får starte en kampanje for avliving! :!: 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg er enig i at man kan like gjerne avlive grønnsakene som må holdes i live kunstig, siden de er fortapt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Legemiddelindustrien forsker på medikamenter som i fremtiden kanskje kan holde folk i live til de er 110-120 år gamle Og som vanlig vil ikke politikere makte å motstå presset fra legemiddel-lobby og opinion når de krever at "det ikke skal stå på penger" og "vi har moralsk plikt når det er mulig" osv. Dermed får vi gamlinger som ligger dobbelt så lenge på sykehjem enn i dag, og alle må være med å betale. (i lomma til global industri) Hvis ingen setter foten ned overfor forskning & pengeinteresser som indirekte styrer dette, vil det bli ubehagelig virkelighet, spår jeg Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Dersom man må holdes kunstig i live, så er man ikke i live. La naturen gå sin gang der. Så klart, om det er en reell sjanse for at pasienten kan våkne, så kan man holde på til en viss grad. Det er unødig bruk av ressurser å holde folk kunstig i 10-15 år fordi det har skjedd èn av en milliard ganger at man våkner. Ja, det mange vil kalle kynisme er viktig for samfunnet, i nesten like stor grad som empati og generell forståelse for verdier. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Legemiddelindustrien forsker på medikamenter som i fremtiden kanskje kan holde folk i live til de er 110-120 år gamle Og som vanlig vil ikke politikere makte å motstå presset fra legemiddel-lobby og opinion når de krever at "det ikke skal stå på penger" og "vi har moralsk plikt når det er mulig" osv. Dermed får vi gamlinger som ligger dobbelt så lenge på sykehjem enn i dag, og alle må være med å betale. (i lomma til global industri) Hvis ingen setter foten ned overfor forskning & pengeinteresser som indirekte styrer dette, vil det bli ubehagelig virkelighet, spår jeg Nja, du tar ganske feil faktisk, har fulgt med litt på forskningen og det er snakk om blandt annet : *Langt bedre livskvalitet ved alderdommen : Løpe maraton når du er 90 år gammel? Ja faktisk. *Mange av organene våre vil fungere som når vi var yngre. *Aldringsprossesen vil være langt mindre framtredene utenpå (vi vil rett og slett se bedre ut). *Det mentale vil også være godt ivaretatt av den nye forskningen. I all hovedsak så kan dette føre til mange løsninger på dagens problemer med aldring, blandt annet skal man ikke se bortifra at eldre kan være delvis yrkesaktive langt lengre og dermed bidra til samfunnet mer. Behovet for pleie vil falle drastisk og man vil da kunne frigjøre mange arbeidere til å gjøre andre jobber. Det er viktig at vi fortsetter forskningen , ulempen er jo at vi kan faktisk risikere at vi stopper aldring fullstendig og dermed så kan man komme i det dilemmaet om hvem som skal få tilgangen til dette... 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Flott, la de få tegne private pensjonsforsikringer, det gir jo i hvert fall et skikkelig boost til økonomien, flere pensjonsarbeidsplasser. Incentiv i form av pensjon som nødvendighet for å jobbe, det kjøper jeg ikke. Folk har et incitament i form av her og nå. Staten spiser jo opp mye av fortjenesten ved bankinnskudd i form av dobbel beskatning, og på lavere nivå blir du jo loppet for hva du har spyttet inn i eiendom, uten at det hindrer folk i å kjøpe hus. Nei, her snakker vi nok ønsketenkning fra din side. Jeg snakket da ikke om incentiv til å jobbe. Jeg snakket om incentiv til å stemme for (partier som vil ha) en slik beskatning dersom man ikke får noe igjen for den. Geir Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 jeg lurer mere på hvorfor vi skal holde liv i noen som kan, men ikke gidder bidra til samfunnet og som bare snylter og/eller driver med kriminalitet. Når samfunnet bruker penger på å støtte disse sier det faktisk at det verdsetter dem høyere enn eldre og syke som lider og dør pga. manglende ressurser.Problemet ligger jo at i disse "snylterne" kan rehabiliteres relativt enkelt.Enkeltes naive tro på dette gjør at de får fortsette å snylte. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Meget dårlig forslag synes nå jeg da. Ut fra forusetningene om at fremtidige "mordere" nå engang blir født som forsvarsløse nyfødte, og deres foreldre, besteforeldre, tanter og onkler engang blir de gamle som skal avlives. Hvorfor da ikke avlive de nyfødte, for å spare seg selv i fremtiden? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Ja, nyfødte gir jo automatisk minst 19 år med store utgifter... Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Jeg kjenner jeg blir kvalm over alle ekstremistene her inne på diskusjon.no, og deres vanvittige og forkvaklede menneskesyn. Hat mot jøder, hat mot muslimer, hat mot religion og religiøse, konspirasjonsteorier, mangel på empati, generell misantropi, respektløs omtale av andre mennesker. Hva er det som gjør at det er så mange ekstreme, hatefulle mennesker her på diskusjon.no som har et forkvaklet sjelsliv uten evne til empati? Det er ekstreme meninger på diskusjon.no, men du finner dem i stor grad nazistdiskusjoner og DLF-diskusjoner. Du snakker trolig om ikke bare dem. Litt av grunnen til at ikke alle har norske meninger (som du kanskje omdefinerer som ektreme meninger) er fordi det er et mer internasjonalt miljø og at du ikke kan uttale slike meninger i Norge. Jeg gikk igjennom tråden og sjekket om det var belegg for påstanden din. Er det fylt med høyreekstremister i denne tråden. Dette er hva jeg definerte som høyre og venstre Ekstrem Venstre: Vi skal se bort ifra alle kostnader uansett om det koster millionsummer å ta vare på dem Venstre: Vi skal fokusere lite på kostnader og jobbe mest mulig for å holde alle mulig i live Høyre: Vi bør fokusere mindre på å holde veldig gamle folk i livet, og fokusere ressussene andre steder Ekstrem Høyre: F.eks. at vi drepe de som er en kostnad for samfunnet Jeg telte opp antall i hver gruppe (og antallet som har vært aktiv i parantes) Ekstrem Venstre: 2 (2) Venstre: 10 (4) Høyre: 7 (2) Ekstrem Høyre: 2 (2) Endret 27. juni 2011 av Camlon 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Hva med sentrum? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Hva med sentrum? Finnes ikke :!: Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Klassifiseringen av deltakerne i denne tråden i forhold til politisk ståsted blir litt feil i mine øyne da det nødvendigvis har lite med resten av de politiske synspunktene man støtter. Jeg selv stiller sikkert soleklart på venstresiden når det gjelder å ivareta menneskeliv (dog er jeg for at man selv skal kunne få lov til å si ifra når nok er nok) og rent politisk er jeg en blanding av både høyre , senter og vensterpartiene sin politikk. Det jeg ser dog i denne tråden er at det er faktisk en del vrangforestillinger som baserer seg på mangelfull fakta , eller man kan si at det er politiske meninger som har blitt spredt som ikke helt stemmer. Her har man en oversikt over hva man mister av trygden sin : http://www.lovdata.no/all/hl-19821119-066.html#1-3 http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19950426-0392.html Litt mer om hva en konkret kommune tar (Levanger ) : http://www.levanger.kommune.no/Tjenester-a-a/Skatter-og-avgifter/Offentlige-avgifter/Pleie-og-omsorg/ I tillegg så er det jo også andre ting som kommer inn i bildet, som feks at ved langtidsopphold får Kommunen tak på enda større deler av verdiene til den pleietrengede (som feks 28% av husets verdi ved salg , i alle fall i Malvik kommune) . Selvsagt , skal man spare samfunnet for penger så kan man jo rett og slett sørge for at alle som blir pensjonister blir øyeblikkelig avlivet og alle personer som ikke skaper samfunnet inntekter kan også avlives i samme slengen. Resultatet blir nok morsomt om ca 40 år når vi ikke har flere Nordmenn igjen Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Klassifiseringen av deltakerne i denne tråden i forhold til politisk ståsted blir litt feil i mine øyne da det nødvendigvis har lite med resten av de politiske synspunktene man støtter. Jeg snakker ikke om politisk ståsted. Jeg bare representerer dem som høyre og venstremeninger. Bare fordi du har en venstrevridd mening, betyr ikke det at du er venstrevridd. Det jeg ser dog i denne tråden er at det er faktisk en del vrangforestillinger som baserer seg på mangelfull fakta , eller man kan si at det er politiske meninger som har blitt spredt som ikke helt stemmer. Helt enig og jeg har ikke klaget over at du retter vrangforestillinger. Det samme gjorde jeg, jeg tilbakeviste at denne tråden var spesielt infiltrert av høyreekstremister. Den største gruppen er venstrevridde og det er like mange venstreekstremister. Selvsagt , skal man spare samfunnet for penger så kan man jo rett og slett sørge for at alle som blir pensjonister blir øyeblikkelig avlivet og alle personer som ikke skaper samfunnet inntekter kan også avlives i samme slengen. Resultatet blir nok morsomt om ca 40 år når vi ikke har flere Nordmenn igjen Det finnes en balansegang. Verden er ikke så svart hvit at vi må velge mellom å drepe alle pensjonister og bruke uvilkårlig mye penger på å holde en veldig gammel person i livet i noen måneder til. Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Avlive gamlinger faktisk, er dette virkelig nødvendig å prate om? Selvsagt skal ikke gamle folk avlives, ingen har rett til å ta andre mennesker sitt liv, eller ta penger fra andre mennesker. Lenke til kommentar
youlookslashy Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Så lenge man ikke har ytt et klart ønske (seg selv eller familie) om å la et menneske dø i verdighet vil jeg si det er plikt å holde noen i live. Det å ta livet til gamle Berit fordi hun ikke lenger en en ressurs er vel strengt talt litt for harskt. Men det å holde Eilif i live som de VET er helt grønnsak i den forstand at han ikke responderer på tilsnakk, ikke kan prate, spise selv, stå eller gå og man ikke kan registrere ytterligere hjerneaktivitet på i ti år blir en annen sak. En annen sak blir 60 år gamle Turid som falt på fjellklatring tur og ligger i koma. Skjønner? Finnes det ikke håp er det ikke forsvarlig, hverken etisk, økonomisk eller personlig å holde noen i live i årevis for egen vinning. Men å avlive noen for å tjene på det eller åpne en sykehjemsplass hører ingensteds hjemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå