MarqsK Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Hei Jeg skal begynne på studiespesialiserende videregående til neste år. Jeg vet ikke hva jeg skal bli, men jeg har litt lyst å bli elektro ingeniør, derfor tenker jeg at det er lurt å ta de fagene som jeg trenger til det. Hvilke fag er det? Lenke til kommentar
stifa Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Fysikk 1 og R1- og R2-matte er viktig. Du bør helst ta 1T førsteåret, fordi da blir ikke overgangen så stor. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 For å kvalifisere til ingeniørstudier, må man ha Fysikk 1 og Matematikk R1 og R2 fra Videregående. Ellers må man vel ha Matematikk 1T for å kunne gå videre med R1 og R2 på Videregående. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 For å kvalifisere til ingeniørstudier, må man ha Fysikk 1 og Matematikk R1 og R2 fra Videregående. Ellers må man vel ha Matematikk 1T for å kunne gå videre med R1 og R2 på Videregående. Man må ikke ha 1T for å ha R1. Ei i klassen min gikk fra 1P til R1, og hun og jeg var de eneste to som fikk fem på eksamen i R1 i fjor! Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg trodde man måtte det, men alt går vel an. Det er uansett en stor fordel å ha 1T dersom man planlegger å bli realist. 1P er ikke så mye mer enn repetisjon av pensum fra ungdomsskolen. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg trodde man måtte det, men alt går vel an. Det er uansett en stor fordel å ha 1T dersom man planlegger å bli realist. 1P er ikke så mye mer enn repetisjon av pensum fra ungdomsskolen. Nettopp! Det er å anbefale ja. Jeg fikk en ekkel trigonometrioppgave på R1-eksamen i 2010 (Oppgave 6). Den type oppgave var det mye terping på i 1T. Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Takk for svar Hvorfor må man egentlig ha matte for å bli elektroingeniør? Jeg skjønner det hvis man skal bli bygningsingeniør, veiingeniør eller noe sånt da.. Endret 23. juni 2011 av DevilFish Lenke til kommentar
stifa Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Takk for svar Hvorfor må man egentlig ha matta for å bli elektro ingeniør? Jeg skjønner det hvis man skal bli bygningsingeniør, veiingeniør eller noe sånt da.. Matematikk og fysikk er viktig om man skal bli ingeniør, uansett sort. Det er masse matte i fysikkfaget også. En ingeniør er en som finner løsninger på problemer, og derfor er den logikkforståelsen avansert matte gir deg nødvendig. Endret 23. juni 2011 av stifa Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 Tenkte mer sånn i praktisk bruk, når man er ferdig utdanna og skal jobbe. I hva slags scenarioer som elektroingeniør kan man ha bruk for R-matte? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Som "elektroingeniør" designer du gjerne kretskort til maskiner, og for å finne ut hva slags komponenter og hva slags verdier de må ha, bruker du matematikk og formler i haugevis. Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 Ok, takk for svar alle sammen! Lenke til kommentar
RIP Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Den verste matten på elektro, finner du i signalbehandling. Matten man har første året på ingeinørstudiet handler hovedsaklig om derivasjon og integrasjon, med andre ord det samme man lærer på videregående - så følg med i timen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå