Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

midlertidig ung ufør/arbeidsavklaringspenger.

Gjest medlem-16183

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-16183

Hallo. Jeg er per dags dato innlagt på en psykiatrisk institusjon. Jeg har ingen leilighet ute i samfunnet, men står på venteliste og forventer å få en i løpet av maksimalt 6 måneder.

Jeg har bodd her i 6 måneder.

Jeg går nå på arbeidsavklaringspenger, før het det midlertidig ung uføretrygd. Jeg får nå ekstra penger fordi jeg er ung. Har jeg lov til å få alle arbeidsavklaringspengene selv om jeg bor gratis på institusjon? Jeg mener å ha lest at jeg kan bo ett år på institusjon med full trygd/arbeidsavklaringspenger.

Legen er enig med meg at jeg skal søke om varig uføretrygd, hvis jeg da får det innvilget, vil jeg få full uføretrygd selv om jeg bor på institusjon?

Jeg har vanskelig for å se for meg at de plutselig skal komme og ta pengene, hva hvis jeg plutselig får tilbud om en leilighet? Da må jeg ha pengene for å betale leie.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du har kun krav på å motta fulle arbeidsavklaringspenger i innleggelsesmåneden og de tre påfølgende måneder. Etter det skal AAP reduseres med 50 % hvis du ikke forsørger ektefelle/barn, eller ikke kan dokumentere å ha nødvendige faste utgifter til bolig og lignende. Dette følger av folketrygdloven § 11-21.

Uførepensjon ytes uredusert innleggelsesmåned og påfølgende måned. Deretter reduseres den til 25 % av grunnpensjon og 10 % av tilleggspensjon (men aldri lavere enn 45 % av grunnpensjonen). Ytelsen reduseres ikke hvis oppholdet skal vare kortere enn ett år. Hvis man har faste og nødvendige utgifter til bolig og lignende kan ytelsen reduseres med et lavere beløp, eller gis som full ytelse. Dette følger av folketrygdloven §§ 3-27 og 3-28. For personer som er innlagt på psykiatriske institusjoner kan det utbetales full pensjon dersom det er gjort avtale med institusjonen om botrening og at pensjonisten selv dekker hele eller deler av boutgiftene, etter forskrift gitt av Sosialdepartementet.

(Det har for øvrig aldri eksistert noen "midlertidig ung uføretrygd". Det har eksistert en "tidsbegrenset uførestønad", som kunne gis med eller uten "ung ufør"-tillegg. Under opphold i institusjon gjaldt de samme reglene som for arbeidsavklaringspenger.)

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...