Gå til innhold

Hva trenger man for og telte rundt om kring i landet, på sommeren?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Hva trenger man for og telte rundt om kring i landet, på sommeren? Har sett litt på nettbutikker, og jeg ser det er ganske store prisforskjeller. Duger det som er billigst? Og hvor lønner det seg og kjøpe dette? (på butikk, ikke nettbutikk) Jeg tenker man trenger telt, sovepose, liggeunderlag. Er de tynneste og billigste soveposene varme nok egentlig? Og hvilket type liggeunderlag burde man velge? og flere ting man burde ha? Og er ute etter at det skal være så rimelig som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler blå liggeunderlag(26-3375) fra Biltema til ca. 130kr. Og oppladbar pumpe (26-010) til ca. 200kr. Disse to produktene har jeg selv hatt i mange år. Bra kvalitet. Telt selger de også der, men har ingen erfaring ed det. Ville også kjøpt primus (17-595) på Biltema

Lenke til kommentar

For å ta det viktigste først, telt varierer veldig i kvalitet. Av viktige ting så kan eg nevne følgende:

- ventilasjon(dårlig ventilasjon gir varmt telt på dagen og klamt telt på natten)

- vannsøyle(hvor mye vann teltet tåler før vannet trenger igjennom)

- slitestyrke på duken

- slitestyrke på bunnen

- hvor stor deltduken er i forhold til teltstørrelse

- kvalitet på stenger, plugger og barduner

- vekt på utstyret totalt sett

I tillegg kommer naturligvis det åpenbare som form, farge, antall rom osv. Billige telt ser ofte helt greie ut, men det er ingenting som ødelegger en telttur mer en våt sekk(fordi bagasjeoppbevaringen ikke har teltbunn), dårlig søvn(varmt hele natten og dårlig luft) og våte klær(fordi teltet tar en evighet å montere, og uheldigvis regnet det).

Hva man skal velge er derimot ingen enkel sak. Her må du vurdere hva du trenger opp mot hvor mye penger du kan bruke. Helsport telt er som regel alltid et sikkert valg. Om du skal kjøre fra teltplass til teltplass er for eks ikke vekt viktig. Og har du bilen du kan ha bagasjen i så er ikke teltduk i forrommene viktig. Skal du drikke er ventilasjon ofte det minste problemet :)

Ellers er det mye du KAN få bruk for, alt etter hvilken type tur du skal på:

- sovepose

- liggeunderlag

- kokeutstyr

- verktøy(kniv og hammer er ofte kjekt å ha)

- lommelykt

- myggmiddel

- fyrstikker eller lighter

- stol(eller stoler)

- campingbord

- kjølebag

- leker/aktiviteter

- kamera

- kikkert

- badeleker

...

Når eg pakker for camping så pakker eg for komfort. Eg har en varebil og den blir fylt opp med bord, stoler, kjølebokser, telt, madrasser, soveposer, leker, underholdning, pc, masse mat, god drikke, en del verktøy(så eg kan fikse det meste selv), ekstra telt og mye mer.

Men alt dette kommer ann på hvilken "type" tur du skal på. Guttetur, familietur, drikketur, turtur, pustetur, vet-ikke-hvor-eg-skal-tur, fisketur osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...