Marfu Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Heisann, Jeg lurer på hva som er krav for å komme inn på biologistudie ved Universitetet i Bergen. Generell studiekompetanse er jeg klar over at er en mulighet, men dette er noe jeg ikke har. Er det andre alternativer? F.eks egne kurs satt som forkrav. Takk Lenke til kommentar
Quent Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Nei, du må ha generell studiekompetanse + visse realfag. Ikke noe annet alternativ. Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Du kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. Lenke til kommentar
Marfu Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 Hvem av dere sier det korrekte? En sier det er mulig, en annen sier det er umulig. Umulig har jeg egentlig ingen tro på. Hva ville i så fall være realkompetanse for dette ettersom Biologi omfatter så ekstremt mye? Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Kan ikke du bare sjekke på nettsiden til UiB? Må være mye enklere. Lenke til kommentar
Quent Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Selv om du oppfyller realkompetanse, må du "I tillegg må du oppfylle krav om realfag (REALFA)." http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-BIO#opptak Lenke til kommentar
Engm Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det står helt tydelig på UiB (og andre universitet og høyskoler) sin side at man trenger visse realfag for å tilfredsstille opptakskravene. "REALFA" er en betegnelse på en spesifikk sammensetning av realfag; http://www.uib.no/utdanning/opptak/samordna-opptak/opptakskrav/saerskilde-opptakskrav#realfag Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Inntakskravet er som følger: REALFAG = Generell studiekompetanse (GENS) og: R1/(S1+S2) og enten (R1+R2) eller FYS(1+2) eller KJE(1+2) eller BIO(1+2) eller INFO(1+2) eller GEO(1+2) eller TEK(1+2). Dette betyr at du må ha generell studiekompetanse med full fordypning i matte og et annet realfag. Du må enten ha S1/S2 + R2 og for eksempel Biologi 1 og Biologi 2. En annen løsning er for eksempel R1/R2 og Kjemi 1 og Kjemi 2. Lenke til kommentar
Marfu Skrevet 24. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2011 Kan ikke du bare sjekke på nettsiden til UiB? Må være mye enklere. Nettsiden er utydelig på opptakskravet. Jeg siterer: Generell studiekompetanse eller realkompetanse. + REALFA Jeg prøver å finne ut hva som går under realkompetanse for biologi ettersom biologi er så umenneskelig stort område. Med andre ord, jeg prøver å finne ut av de forskjellige mulighetene. Til å finne ut av det må jeg spørre som nå. Selv om du oppfyller realkompetanse, må du "I tillegg må du oppfylle krav om realfag (REALFA)." http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-BIO#opptak Beste svar så langt, takk, men jeg vet enda ikke hva som går innunder realkompetanse for biologi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Hvis du bruker øynene og leser forrige innlegg så vil du finne din løsning på problemet. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Hvor gammel er du? Dersom du er under 25 år i opptaksåret, så er ikke realkompetanse relevant pga. at 25 år er en absolutt aldersgrense for å kunne få opptak på bakgrunn av denne paragrafen. Dersom du har alderen inne, og mangler generell studiekompetanse så kan du søke om opptak på bakgrunn av realkompetanse. Det er lærestedet som vurderer hva som er tilstrekkelig, men du kan ta utgangspunkt i et par ting: - arbeidspraksis - og denne bør være relevant for det studiet du søker på - fag fra videregående utdanning eller andre undervisningsinstitusjoner - omsorgsarbeid, frivillig arbeid, etc. kan også telle med. Det du uansett kan innstille deg på er at du må ta de ekstra fagene som ligger i selve realfagskravet. Dette er påkrevde kunnskaper som du trenger for å gjennomføre studiet, og det er sjelden slik at man kan oppnå slik spesifikk kunnskap gjennom f.eks. arbeidspraksis. Etter forskrift: Søkeren må ha nødvendige faglige forutsetninger for å gjennomføre det aktuelle studiet uten å ha generell studiekompetanse. I tillegg er norsk- og engelskkunnskaper viktig, siden dette er de språkene du kommer til å benytte i undervisning, oppgaveskriving og pensumlesning. Når det gjelder generell studiekompetanse, og veier frem til dette, så er det beskrevet på Samordna opptak sine hjemmesider: http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/ For øvrig så er opptak til grunnstudier (f.eks. årsstudium og bachelorprogram) regulert gjennom en nasjonal forskrift, så det har relativt lite for seg å trygle og mase på et lærested, de kommer til å stå på at du må oppfylle kravene. Du finner hele forskriften på http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20070131-0173.html Lenke til kommentar
Marfu Skrevet 24. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2011 Hvis du bruker øynene og leser forrige innlegg så vil du finne din løsning på problemet. Beklager, men det forrige innlegget ditt handlet om realfag, ikke realkompetanse. Hvor gammel er du? Dersom du er under 25 år i opptaksåret, så er ikke realkompetanse relevant pga. at 25 år er en absolutt aldersgrense for å kunne få opptak på bakgrunn av denne paragrafen. Dersom du har alderen inne, og mangler generell studiekompetanse så kan du søke om opptak på bakgrunn av realkompetanse. Det er lærestedet som vurderer hva som er tilstrekkelig, men du kan ta utgangspunkt i et par ting: - arbeidspraksis - og denne bør være relevant for det studiet du søker på - fag fra videregående utdanning eller andre undervisningsinstitusjoner - omsorgsarbeid, frivillig arbeid, etc. kan også telle med. Det du uansett kan innstille deg på er at du må ta de ekstra fagene som ligger i selve realfagskravet. Dette er påkrevde kunnskaper som du trenger for å gjennomføre studiet, og det er sjelden slik at man kan oppnå slik spesifikk kunnskap gjennom f.eks. arbeidspraksis. Etter forskrift: Søkeren må ha nødvendige faglige forutsetninger for å gjennomføre det aktuelle studiet uten å ha generell studiekompetanse. I tillegg er norsk- og engelskkunnskaper viktig, siden dette er de språkene du kommer til å benytte i undervisning, oppgaveskriving og pensumlesning. Når det gjelder generell studiekompetanse, og veier frem til dette, så er det beskrevet på Samordna opptak sine hjemmesider: http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/ For øvrig så er opptak til grunnstudier (f.eks. årsstudium og bachelorprogram) regulert gjennom en nasjonal forskrift, så det har relativt lite for seg å trygle og mase på et lærested, de kommer til å stå på at du må oppfylle kravene. Du finner hele forskriften på http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20070131-0173.html Endelig en som forstår forskjellen. Tusen takk, det var dette jeg trengte å vite swanky. Jeg er snart 31 år og har flere utdanninger bak meg, hvorav noe av det gjerne teller som realkompetanse mot dette utifra ditt innlegg, om det er nok er det bare en måte å finne ut av på. Igjen hjertlig takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå