Gå til innhold

Offentlig skole i USA og Norge, stor forskjell?


Anbefalte innlegg

Vi trenger og å ha en måte å gjenkjenne gode lærere på, de få som utmerker seg VELDIG bør få heder og ære, slik at de blir lenge som lærer.

 

-frank

1) Skill karaktersetting fra undervisning. Bruk privatist- eller opptaksprøver.

2) Privatiser undervisninga.

 

Vips - lærer er statusyrke, gode lærere er geme. Enkelt og greit. Den miserable tilstanden med skolen som en ufrivillig konsentrasjonsleir hvor fittekjerringer plager norske unge menn, er en sosialistisk konstruksjon. :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hvertfall forstått det slik at det er vanlig at enkelte lærere "alltid" får de vansklige elevene, da de er flinkere enn andre lærere til å undervise dem.

 

Man kan ofte finne noen idealister blant lærerne som ønsker dette, men i de fleste tilfeller er det de nyansatte eller lærere som på en annen måte har en "lavere rang" som må ta seg av disse.

 

De fleste orker ikke fortsette lenge som lærer om man får de "vanskelige elevene".

 

Ja, det er godt mulig at det er noen som ønsker dette(da er det som oftes snakk om spesialklasser med 5-6 elever), men at det ofte er mer erfarne lærere som er flinke til å takle vansklige klasser som "må ta" de verste vanlige klassene, er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
1) Skill karaktersetting fra undervisning. Bruk privatist- eller opptaksprøver.

 

Tror ikke man trenger å gå så langt som privatist eksamener. Synest mappeevaluering er en bra form (som i realiteten VGS har som vurderingsform der man får karakter basert på en rekke prøver/prosjekt/oppgaver same deltagelse i timene). Problemet ligger i å bare ha en sensor.

 

Merker selv hvor mye jeg setter pris på å ha en annen sensor å jobbe med når jeg selv gir karakterer. Det letter presset når en er usikker, og en får kritiske innspill som gjør at en må tenke over ting på nytt.

 

Om målet er å søke noenlunde objektive vurderinger er man avhengig av en eksternsensor.

 

2) Privatiser undervisninga.

 

Vips - lærer er statusyrke, gode lærere er geme. Enkelt og greit. Den miserable tilstanden med skolen som en ufrivillig konsentrasjonsleir hvor fittekjerringer plager norske unge menn, er en sosialistisk konstruksjon. :thumbdown:

 

Og her er du tilbake på samme fittekjerrings maset. Hvis du mener at det er en feministisk konspirasjon som ligger bak at læreryrket har gradvis mistet status og lønnsfortrinn etterhvert som en økende andel kvinner har blitt lærere, må det iallefall være en av de minst lykkede konspirasjonene i verdenshistorien :tease:

Lenke til kommentar

Men hva er en udugelig lærer? Må man faktisk ikke ta høyere utdanning for å bli lærer? Ta eksamener? Lære seg å undervise med erfarne lærere tilstede? Vet det er noen unntak på yrkesfaglige skoler med lærere som ikke er utdannet som lærere, gjerne ikke har høyere utdanning i det hele tatt, men antar det ikke er dem det er snakk om.

At det kreves høyere utdanning er ikke nødvendigvis noe kvalitetsstempel. Kjønnsforskerene f.eks har jo også høyere utdanning uten at det gjør at det kommer noe særlig fornuftig fra den kanten.

 

En som gikk i klassen min hadde f.eks gått et år på lærerhøyskolen før han byttet linje. Fra der fortalte han om en helt sinnsykt slakk linje hvor det var flere som møtte opp på forelesning kansje et par timer i uka og hadde fulltid jobb utenom skolen og alikevel fikk de bestått og ble antakelig lærere... mens på den linja jeg gikk (et ingeniørfag) satt vi flere ganger til kl 18 og noen ganger helt ut til klokken 12 på natta med oppgaver og prosjekter og på andreåret sa vel egenklig læreren at de som hadde deltidsjobb utenom egenklig bare burde slutte med det...

 

Det er stor forskjell på høyere utdanning og noen linjer er mye slakkere enn andre (selv innen samme fagfelt bare med forskjellige fordypninger kan det være store forskjeller). Og de fleste i trondheim har vel sikkert hørt om "60 kroners fagene" på NTNU.

 

Og så er det jo også varierende grad av propaganda/hjernevasking på forskjellige linjer også. En del sosiologilinjer f.eks er vel nesten renspikket politisk propaganda hele greia. Og det er vel en del av dette i lærerutdanningen også.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Men hva er en udugelig lærer? Må man faktisk ikke ta høyere utdanning for å bli lærer? Ta eksamener? Lære seg å undervise med erfarne lærere tilstede? Vet det er noen unntak på yrkesfaglige skoler med lærere som ikke er utdannet som lærere, gjerne ikke har høyere utdanning i det hele tatt, men antar det ikke er dem det er snakk om.

At det kreves høyere utdanning er ikke nødvendigvis noe kvalitetsstempel. Kjønnsforskerene f.eks har jo også høyere utdanning uten at det gjør at det kommer noe særlig fornuftig fra den kanten.

 

En som gikk i klassen min hadde f.eks gått et år på lærerhøyskolen før han byttet linje. Fra der fortalte han om en helt sinnsykt slakk linje hvor det var flere som møtte opp på forelesning kansje et par timer i uka og hadde fulltid jobb utenom skolen og alikevel fikk de bestått og ble antakelig lærere... mens på den linja jeg gikk (et ingeniørfag) satt vi flere ganger til kl 18 og noen ganger helt ut til klokken 12 på natta med oppgaver og prosjekter og på andreåret sa vel egenklig læreren at de som hadde deltidsjobb utenom egenklig bare burde slutte med det...

 

Det er stor forskjell på høyere utdanning og noen linjer er mye slakkere enn andre (selv innen samme fagfelt bare med forskjellige fordypninger kan det være store forskjeller). Og de fleste i trondheim har vel sikkert hørt om "60 kroners fagene" på NTNU.

 

Og så er det jo også varierende grad av propaganda/hjernevasking på forskjellige linjer også. En del sosiologilinjer f.eks er vel nesten renspikket politisk propaganda hele greia. Og det er vel en del av dette i lærerutdanningen også.

 

Du har helt rett. Høyere utdanning trenger ikke være et kvalitetstempel, men det vil ofte være det. Men det er vel kanskje litt naturlig at jo vanligere det blir med høyere utdanning, jo flere bredere blir utvalget av forskjellige personer.

 

Jeg har hørt om og vet om mange lærere som tok enklere veier enn lærerhøgskolen, og som gjorde det middels på skolen de gikk på, som likevel er vel så gode lærere som de beste fra lærerhøgskolen.

 

Jeg har selv også hatt lærere som ikke hadde annet enn fagskole eller til og med kun vgs(+kurs), men som likevel lærte meg mye og som var gode i sitt fag.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg var utvekslingselev på en offentlig amerikansk high school. Han var litt over middels flink i Norge, men i den amerikanske klassen fikk han enkelt toppkarakterer. Han var til og med nestbest i skriftlig engelsk. Det er nok skyhøye nivåforskjeller mellom de ulike skolene.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg var utvekslingselev på en offentlig amerikansk high school. Han var litt over middels flink i Norge, men i den amerikanske klassen fikk han enkelt toppkarakterer. Han var til og med nestbest i skriftlig engelsk. Det er nok skyhøye nivåforskjeller mellom de ulike skolene.

Nå kommer de fleste utvekslingselever fra gode skoler og går på offentlige skoler i USA og ikke private skoler. Altså, de går på skoler som er noe under middels nivå.

 

I tilegg når jeg var i USA hadde jeg langt mindre frihet, ergo jeg brukte mer tid på skolearbeid. Tror en del av fagene ville gått dårligere hvis jeg hadde brukt like mye tid på skolearbeid som i Norge.

Lenke til kommentar

Gode skoler? Han gikk på en helt vanlig videregående skole. Tipper det har vært utveklingselever fra de fleste norske videregående skoler i USA.

Det er nok klart flere utvekslingselever fra Katta, Foss, og Elvebakken, enn det er fra Etterstad, Sogn og Hellerud.

Lenke til kommentar

Og her er du tilbake på samme fittekjerrings maset. Hvis du mener at det er en feministisk konspirasjon som ligger bak at læreryrket har gradvis mistet status og lønnsfortrinn etterhvert som en økende andel kvinner har blitt lærere, må det iallefall være en av de minst lykkede konspirasjonene i verdenshistorien :tease:

Jeg sa ingenting om at det var en konspirasjon. Jeg sa det var en sosialistisk konstruksjon. Kvinner har andre syn en menn. Alle mennesker gir bedre karakterer til mennesker de liker. Overpopulasjon av kvinner i skolen, er nødt til å gi dårligere kår for menn. Gradvis ekspansasjon av skolen og tid på skolen, er nødt til å slå hardere ut for rastløse menn, og ikke bedagelige dame i samme grad.

 

Skolen er kjønnsfascistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...