Gå til innhold

Hvor mange programfag kan man ta opp som privatist?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen

Jeg vurderer Nanoteknologi ved NTNU, for at dette skal være mulig så må jeg ha alt av tilleggspoeng som realfag og alder. Men jeg må også ta masse programfag innenfor:

• Språk, samfunnsfag og økonomi – programfag
  • Realfag – programfag

Kan jeg ta så mange programfag jeg vil fra disse to kategoriene? jeg vet at man får ikke flere realfagspoeng når man har fått 4/4. Det jeg tenker er at jeg kan ta for eksempel:

• Geofag 1
  • Geofag 2
  • R1-matte
  • R2-matte
  • Fysikk 1
  • osv

Jeg har masse femmere, og en del firere. Jeg kan forbedre VG2 Engelsk, VG2 Samfunnsfag, VG3 Norsk skriftlig og VG3 Norsk muntlig. Disse fagene opp til og fra 4.

Så spørsmålet er, finnes det en øvre grense for hvor mange programfag man kan ha på vitnemålet som trekker snittet mitt opp til 5,1?

Søker svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Automatisk bump!

Er det ingen som har en minste anelse om dette her? Hvordan kan jeg finne dette ut egentlig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg tror ikke det er en begrensing (ser ikke hvorfor det skulle være det). Det blir kult med et vitnemål som er flere sider Tricell!

Det blir jo ikke flere sider.

Det er bare to måter jeg kan løse denne situasjonen på, enten løfte alle mine femmere opp til seksere, eller ta flere programfag der jeg får masse femmere og kanskje 2 seksere. Jeg har for øyeblikket 4,5 i snitt, jeg må finne en måte slik at det kan heves til 5,1 i snitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du må først ha alle fagene som kreves for å komme inn.

For å heve snittet er det nok lettest å ta opp igjen fag der du allerede har et grunnlag, isteden for å begynne på helt nye fag.

Det er ikke så lett det. Jeg tenker noe slikt som dette:

3 Norsk sidemål VG3 (opp til 4)

3 Norsk muntlig VG3 (opp til 4)

4 Norsk sidemål VG3*

4 Engelsk VG2 (opp til 5)

4 Samfunnsfag VG2 (opp til 6)

4 PTF VG1*

4 Bransjelære VG1*

4 Produksjon VG1*

De fagene med stjerne er ikke mulig å ta opp igjen fordi det er enten yrkesfag eller er for vanskelig. De fagene som ikke er nevnt på lista har jeg enten karakter 5 eller 6 i. Derfor kan jeg like gjerne ta de nødvendige realfagene og noen ekstra programfag innenfor kategorien: språk, samfunnsfag og økonomi.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt vitsen med å ta en haug med ekstra programfag, da maks tilleggspoeng er 4 stk. Innenfor denne kvoten gjelder "Fremmedspråk nivå 3" samt alle realfag. Alle realfagene gir i alle fall 0.5 poeng, mens R2 og Fysikk 2 gir 1 poeng.

Og jeg lurer på hvorfor du vil trekke snittet ditt opp til 5.1. Nanoteknologi har jo et enda høyere poengkrav (fra 61.9 poeng og oppover, og med alderspoeng fra 63.0 poeng). Vet ikke hvor lett det er å få så mange poeng med "en del firere", men nå vet ikke jeg hvor mange "en del" er da..

Kan jeg spørre hvilke fag du allerede har på vitnemålet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg vet at man kan få 4 realfagspoeng og 8 alderspoeng. Dette blir 12p til sammen. Har jeg 5,1 i snitt (51,0p), da blir utregningen slik 51,0 + 12 = 63,0 på ordinær kvote. 6,3 i snitt.

Ved å ta flere programfag da vil disse femmerne demme opp for de få gjenværende 4. Men jeg klarer sikkert å få 2-3 seksere på noen av disse ekstra programfagene og dette gjør at jeg klarer å vippe forbi 5,0 i snitt til 5,1 i snitt.

Mitt utdanningsløp er slik:

VG3 Allmenn påbygg

VG2 Klima, energi og miljø

VG1 Bygg og anleggs teknikk

Alle de fagene som jeg ikke har nevnt i innlegg nr 6, har jeg 5 eller 6 i.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Det er jo mye smartere å ta opp dårlige fag enn å legge til nye. PÅ denne måten fjerner du de fagene som trekker ned mens du legger til fag som trekker opp. For å få samme effekt med nye fag må du ta dobbelt så mange. Men til sprsm, det er ikke noen begresning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er jo mye smartere å ta opp dårlige fag enn å legge til nye. PÅ denne måten fjerner du de fagene som trekker ned mens du legger til fag som trekker opp. For å få samme effekt med nye fag må du ta dobbelt så mange. Men til sprsm, det er ikke noen begresning.

Jeg skal forbedre de dårlige fagene, men det ser ut til at det bare er mulig å gjøre det med avsluttende fellesfag som: Engelsk, Samfunnsfag, Norsk muntlig og Norsk skriftlig. Nynorsk er for vanskelig, så den forblir en 4.

De yrkesfaglige fagene fra VG1, som Produksjon, Bransjelære og PTF kan ikke taes opp som privatist på normal måte. Jeg tror de krever utplassering og praktisk arbeid. Derfor trenger jeg en del femmere for å demme opp disse firerne. Men da kommer jeg maksimalt opp til 5,0. Derfor må jeg ha 2-3 seksere som gjør at jeg klarer å vippe over fra 5,0 til 5,1.

kimj_

Siden jeg trenger alle alderspoengene, så derfor kan jeg ikke begynne før jeg er 23, derfor har jeg skaffet meg læreplass i 2,5 år, så jobber jeg resten av tiden til studiestart. Jeg kan for eksempel ta 2 fag i halvåret, som får full fokus. Gjør jeg dette i 3år, da er det rom for 12 nye fag og forbedringer eller en kombinasjon.

Dette er teoretisk mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Avsluttendene fellesfag er jo også GYM, rle, Historie, naturfag. Veldig lette fag. Men jeg viste ikke at man ikke kunne ta opp programfag..

Jeg har 5 i disse fagene. Jo du kan ta opp vanlige programfag som privatist. Men det er ikke like lett å gjøre det med yrkesfaglige programfag. Her må det praktisk arbeid og utplassering til ser det ut som, ifølge NKI.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

For all del, men noen av de fagene du nevner, er ikke bare å "hente" god karakter i..

Jeg er klar over dette. Dette gjelder særlig i R1 og R2 matte, og Fysikk 1 og 2. Det som kan hjelpe på er om jeg tar disse på Akademiet.

Jeg mener at for eksempel Geofag 1 og Geofag 2 av realfagene, og Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 og 2 er fag som jeg lett kan hente god karakter i. For å ikke snakke om Samfunnsfag fra VG2.

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå at du søker deg inn på en annen sivilingeniørlinje på NTNU og så prøver å skifte over til nanoteknologi etter ett eller to semestre enn at du sløser masse tid og penger på å ta opp fag slik at du kommer direkte inn på nanoteknologi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg vil foreslå at du søker deg inn på en annen sivilingeniørlinje på NTNU og så prøver å skifte over til nanoteknologi etter ett eller to semestre enn at du sløser masse tid og penger på å ta opp fag slik at du kommer direkte inn på nanoteknologi.

Hvordan er dette mulig? Forklar nærmere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvordan er dette mulig? Forklar nærmere.

Når du allerede går på en sivilingeniørlinje på NTNU kan du to ganger i året søke overgang til en annen sivilingeniørlinje.

http://www.ntnu.no/studier/opptak/overgang

Det er visst mulig. Men det gir meg ikke garanti for at jeg får innpass. Studiene er adgangsregulerte, og jeg bør søke via Samordna opptak står det også på dokumentet. Men vil de ikke ta stilling til om jeg oppfyller opptakskravet for det studiet jeg søker overgang til? Det må også være plass på det studiet, det er bare 25 studieplasser i dette øyeblikket. Kommer jeg inn da hadde vi blitt 26, det går nok ikke, jeg må nok erstatte en som har falt ut. Noe som må bety stor konkurranse om denne ene studieplassen med endre svært kvalifiserte søkere.

Det er farlig å gå denne veien, men det kan fungere.

Jeg er klar over dette. Dette gjelder særlig i R1 og R2 matte, og Fysikk 1 og 2. Det som kan hjelpe på er om jeg tar disse på Akademiet.

Sonans i Oslo har veldig gode lærere i disse fagene. :)

Til gjengjeld er Sonans dyrere enn Akademiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...