LMH1 Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Nå har jeg bestilt: ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350, mini-ITX, Hudson M1, DDR3, 1xPCIe(2.0)x1 8 GB DDR3 ram Hitachi Deskstar 7K3000.B 3TB SATA3 64MB 7200RPM 6.0Gb/s 0S03208 Silverstone Milo SST-ML03B HTPC Sort mATX, mDTX, mITX, 2x USB 3.0, Audio Hadde egentlig tenkt å bruke XBMC Live som operativsystem, men jeg er redd driverne der vil fungere dårlig siden AMD/ATI er dårlig på åpne drivere. Så da ønsker jeg å ha et alternativ til mediacenter operativsystem. Siden denne vil bli mest brukt til musikk, litt surfing og blueray filmer. Så da håper jeg dere kan tipse meg til hvilken operativsystem dere ville valgt? Hadde den eksistert ville jeg helt klart gått for windows XP MCE 2005 SP3, men på grunn av vanskeligheten å få tak i denne, og mulighetene å sette den opp, tror jeg den funger ikke så bra. Selv om jeg får best ytelse. Windows 7 Home premium støtter mediacenter, men her vil nok ytelsen trekke en del ned, da jeg er mest ute etter mediacenter delen. Så jeg lurer på om Home Server 2011 vil fungere bra her? Eller om dere har et annet forslag som gjør at jeg sparer ytelsen så mye som mulig? Slik at blueray avspilling vil gå så lett som mulig, og best tilrettelagt for maskinvaren jeg bruker. Viktig at maskinen føles veldig rask ut. Windows 7 Starter hadde nok vært fin, eneste er den finnes kun i 32 bits. Men den er nok fin XP erstatter. Så kan jeg installere XBMC over der? Endret 23. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Edit: Mediaportal hadde sikkert fungert bra også, så det er mest windows kjernen som er viktig. Nå er det en fordel at alt funger bra, gjennom mediacenter delen, og man kan starte windows hvis det trengs. I prinsippet kunne jeg valgt ReactOS, men den er ikke så stabil ennå, så da må jeg finne noe annet. Endret 23. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Hvorfor vil ikke Windows 7 Media Center fungere da? Jeg bruker en Media Center pc til alle mine filmer og TV titting + internett TV og bruker faktisk Windows Vista på stuepcen fortsatt, siden den har fungert uten problemer siden 2007. Det skal sies at jeg ikke har Blue-Ray på stuepcen (enda), men med de specsa du har nevnt, så vil Windows 7 fungere utmerket. Flaskehalsen blir vel harddisken du har valgt. Men jeg bruker konsekvent "trege" disker på min stuepc, siden filmavspilling etc ikke bruker mange MB/s. Bedre med masse plass, en små superraske disker på en slik pc. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Hvorfor vil ikke Windows 7 Media Center fungere da? Prøvde først med 3 TB harddisk med 30 dagers Windows 7 Enterprise 90-day Trial lisens da hadde jeg bare 2 gb ram liggende og ytelsen ble elendig, omtrent windows explorer henger seg ett sett. Men så prøve jeg 60 GB SSD ytelsen ble brukbart. Flaskehalsen blir vel harddisken du har valgt. Men jeg bruker konsekvent "trege" disker på min stuepc, siden filmavspilling etc ikke bruker mange MB/s. Bedre med masse plass, en små superraske disker på en slik pc. Trege harddisker, hvilken opplevelse har du? Den harddisken jeg har regnes som å være veldig bra, men jeg føler ytelsen ble ubrukelig, når jeg bruker windows update føles maskinen ut å få komma anfall. Bluerayavspilling funger bra med powerdvd 11 demoversjon, men problemet er at HDMI gir litt dårlig bilde i enkelte perioder, og windows som tar ytelse, så gjør jeg noe i mellomtiden når jeg spiller av enten quicktime 1080p filmer eller gjør noe annet merker jeg ytelsen går langt under blueray film. Hvis du hadde forestilt deg spille crysis (Crysis 2) på denne maskinen på High med antilasing 8x forstår du hvordan det føles. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Selv ville jeg anbefalt mistekrav til windows 7 ultimate/Enterprise slik: Prosessor: AMD E350 1.6 Ghz eller Intel Atom D525 Ram: 4 GB DDR2 800 mhz Harddisk: SSD 40 GB eller mere Skjermkort: Nvidia ION eller ATI HD 6310 DVD stasjon Er dere ikke enig? Jeg syns maskinvare i den klassen ikke er noe å skryte over. Siden det er så mye ytelsetap jeg får. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Har aldri opplevd at explorer henger seg noe særlig i hverken Vista eller Windows 7, så det må skyldes noe annet. Kanskje du har installert ett eller annet program (som codecs etc) som integreres med explorer, men som ikke er så stabilt. Det med 2 GB RAM må skyldes at du valgte en 32bit versjon, med 64bit Windows 7 (uansett hvilken type) så får du selvsagt alle 8 GB med RAM tilgjengelig. Med trege disker mener jeg at jeg ikke trenger å bruke 7200 RPM disker, men en 5900 RPM disk vil fungere like bra, siden pcen ikke driver å leser små filer hele tiden, men leser "store" .vob filer når man ser på f.eks en DVD, eller .mkv/.avi filer etc. Så plass kommer foran ytelse for min del, og har aldri opplevd noen problemer med dette. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Har bare 2 GB ram foreløplig siden rambrikkene var bestilt, men viste seg å ha leveringtid, så da brukte jeg 1 rambrikke fra en annen maskin jeg har. Bruker selvsagt 64 bits, så det er nok litt under hva som er anbefalt. Nei, jeg har ikke installert så mye, stort sett windows update, og alt nødvendig. Regner med det blir bedre når 8 GB ram brikkene kommer på plass, men hvis jeg hadde valgt et lettere operativsystem ville jeg prinsippe klart 4096×2160p 24 hz avspilling greit. Isteden for maks 1920×1200p 60 hz, som er windows 7 som tapper maskinen for ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå