Revice Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) hei, jeg har et par spørmål ang TMBN. jeg er da 15 år og veldig lyst og bli med i militæret når jeg kan(Prøve og søke meg i HV-Ungdom neste år ). trenger jeg noe vedlig bra snitt for og bli med har 3,8 nå og selv synes jeg det er kjempe bra fra jeg hadde i fjor(2,2)? Må jeg gå Førstegangstjenesten før jeg kan søke meg vidre til TMBN? jeg øsnker jobbe i utlande og tror dette er der hvor de er lengs i utlande? (ønsker og jobbe mellom 6 månder opphold vis de forsvaret lar deg hvere der så lenge?) hva er sjansen for at jeg kan bli med, leste litt på forsvaret.no og den står at batalijonen er den mest etterspurte batalijonen. Hva burde jeg gå i førstegangstjenesten for og få større sjanse og bli med i TMBN? sport jeg går på: Paintball, Skyting, turgruppe, trenings studio. er en aktive gutt sry for evt skrive feil har dysleksi. Endret 23. juni 2011 av Revice Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Telemarksbataljonen består av befal og vervede, så for å kunne ansettes i TMBN må du ha fullført førstegangstjeneste. Tror ikke Forsvaret ser på karakterene du har på skolen om du er motivert, ikke har noen sykdommer av betydning(for forsvaret) og har et rent rulleblad. Vil tro det er en fordel å ha tatt fgtj. i hæren om man ønsker å verve seg i TMBN, men så vidt jeg vet skal det være mulig for personer som har tatt fgtj. i Luftforsvaret og Sjøforsvaret også. Om de ønsker å ansette deg, avhenger vel av hvordan du har gjort det i fgtj. Har du vært lite samarbeidsvillig, slurvet, hatt dårlige innstillinger og andre ting menige og befal lett ser på deg, vil jeg tro sjansen er liten. Om man derimot gjør en god innsats og gjør sitt beste, øker nok sjansene. Altså, det avhenger av din innsats og inntrykket folk får av deg. Det er forskjellige norske avdelinger som opererer i utlandet, og TMBN er en av dem. De er i Afghanistan, og slik det ser ut nå, vil de nok fortsatt være der i noen år framover. HVU vil nok ikke være dumt å bli med i, da man kan lære ting man har bruk for i Forsvaret og også får en liten følelse på hvordan enkelte ting i Forsvaret er. Skal ikke si jeg vet så mye om HVU, men det er vel vanlig at de har marsjer og noen netter i telt, og det er nok god erfaring å ha. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) . Endret 25. oktober 2013 av -Longva- Lenke til kommentar
Revice Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 takk for hjelpen Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 STOR fordel å avtjene førstegangstjenesten sin i hæren, aller helst 2.bn eller panserbataljonen. Deretter må du søke til opptak på slutten av førstegangstjenesten din, og her må befalene faktisk anbefale deg til opptak. Hvis de gjør det, får du komme på opptak, og her må du også overbevise puljeførerne dine, i tillegg til å ha gode fysiske resultater. Så kom deg til hæren, utfør en god FGTJ, og tren godt fysisk Det kommer helt an på hvor du havner hen. Det er haugevis av tjenestetyper i Hæren som ikke trenger å være en fordel kontra andre tjenestetyper i de andre forsvarsgrenene. Du trenger heller ikke å søke deg inn med en gang. Du kan vente i både ett eller flere år før du søker opptak. Lenke til kommentar
krangel Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Prøv å ha så gode karrakterer som mulig på videregående. Ha lite fravær og god i orden og oppførsel. Ta førstegangstjeneste i 2. Bn eller Panser Bn. Prøv å få stilling som geværmann (2. Bn, eller stormer (PBn). Gjør en kjempeinnsats og få gode tjenesteuttalelse. Søk TmBn og gjør et godt opptak. Dette tror jeg skal være en god oppskrift på å komme seg inn. Når det gjelder utenlandstjeneste er jeg ganske usikker på hvordan fremtiden blir. Norge skal jo etter planene trekke seg ut av Afghanistan i løpet av 2014, så det blir vel neppe noen sjanse for verken deg eller meg (er 16) der. Har vært snakk om FN tjeneste, men det vet jeg ikke så mye om. Hvis du vil inn i HVU, anbefaler jeg deg å ta kontakt med hvu lederen og spør om du kan være med. Du blir ikke medlem, men kan kanskje få være med som "aspirant" frem til du blir 16, for så å bli medlem. Det fikk hvertfall jeg. Håper jeg klarte å hjelpe deg litt. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Det meste er egentlig sagt, kunne skrevet en lengre innlegg om tips og slikt, men det viktigste ble skissert i første avsnitt i innlegget ovenfor. Angående INTOPS, så vil jeg ikke vært bekymret for å ikke få dra ut, nye oppdrag vil alltid dukke opp, også etter Afgh-exit i 2014 (om det blir til det da, forundrer meg ikke om ISAF er lengre enn det). Endret 24. juni 2011 av Sierra149 Lenke til kommentar
Revice Skrevet 24. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2011 Prøv å ha så gode karrakterer som mulig på videregående. Ha lite fravær og god i orden og oppførsel. Ta førstegangstjeneste i 2. Bn eller Panser Bn. Prøv å få stilling som geværmann (2. Bn, eller stormer (PBn). Gjør en kjempeinnsats og få gode tjenesteuttalelse. Søk TmBn og gjør et godt opptak. Dette tror jeg skal være en god oppskrift på å komme seg inn. Når det gjelder utenlandstjeneste er jeg ganske usikker på hvordan fremtiden blir. Norge skal jo etter planene trekke seg ut av Afghanistan i løpet av 2014, så det blir vel neppe noen sjanse for verken deg eller meg (er 16) der. Har vært snakk om FN tjeneste, men det vet jeg ikke så mye om. Hvis du vil inn i HVU, anbefaler jeg deg å ta kontakt med hvu lederen og spør om du kan være med. Du blir ikke medlem, men kan kanskje få være med som "aspirant" frem til du blir 16, for så å bli medlem. Det fikk hvertfall jeg. Håper jeg klarte å hjelpe deg litt. sender meldig i kveld og spør takk for hjelpen btw Lenke til kommentar
Misterding Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Trenger man perfekt syn for å prøve seg på TMBN? Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Nei Men du må ha vel ha 4 eller 5 og over på synstesten for å bli skikket til IntOps, blir man ikke skikket for IntOps synker også sjansen for TMBN generelt. Lenke til kommentar
Mr. Sandåker Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Det jeg har lest og hørt er at TMBN har sin siste kontigent ute nå i Afhganistan. Men som de fleste i forsvaret vet, så blir det fort utsettelser og forandringer. Bare se på Jagerpilotene i Libya. De ble et par måneder ekstra. Så intopsmulighetene er alltid der, om det ikke er til de "kuleste" stedene. Og jeg sier som alle andre. 2. bat eller panser er best. Men man må ikke glemme Jegerlinjene heller. Grensejeger, Artelerijeger, Befalskolen, Fallskjermjeger, osv osv. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Det er vel vakt og sikring som det skal legges større fokus på i Afghanistan nå. Reiser vel ned en kontigent med en del soldater fra Luftforsvaret nå etter hva jeg leste. Skulle ikke Panserbataljonen sende esk 4, men ble avlyst pga endret fokus fra norsk side? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Stemmer angående esk4 Pleya, men tmbn skal sende ned en gjeng i august. Uvisst om det er et OMLT eller PRT bidrag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå