Gå til innhold

Tjenesteuttalelse og veien videre i grønt

Frick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart. Har du en elendig tjenesteuttalelse har jeg mine tvil om at du i det hele tatt blir kalt inn på opptak. Har du en dårlig eller god tjenesteuttalelse?

Jeg har utmerket på samtlige punkter samt en beskrivelse at jeg gikk ut som den beste i bataljonen på1100 soldater, men vil liksom ikke hvile og ta innrykket til FOS uten og ikke gi alt avlikevel. Hvis du skjønner? :)

Lenke til kommentar

Helt klart. Har du en elendig tjenesteuttalelse har jeg mine tvil om at du i det hele tatt blir kalt inn på opptak. Har du en dårlig eller god tjenesteuttalelse?

de driter i tjenesteutalelsen når det gjelder innkallelsen til FOS de hadde ikke lest tjenestuttalelsen til alle de som søkte FOS i år i troppen min.

Lenke til kommentar

de driter i tjenesteutalelsen når det gjelder innkallelsen til FOS de hadde ikke lest tjenestuttalelsen til alle de som søkte FOS i år i troppen min.

Hørtes idiotisk ut. Lite vits å kalle inn en som har vært helt bånn i fgtj, og vice versa.

Frick, da har du ingenting å frykte. Du får bare håpe at de velger å legge vekt på tjenesteuttalelsen. En anbefaling fra befal er heller ikke dumt å legge ved søknaden.

Lenke til kommentar

Skjønner, men di er jo nødt til og få opp noe på at jeg har vært inne...

Er jo ikke verre enn at de ser det på profilen din inne på nettverket til forsvaret når de taster inn fødselsdatoen eller noe sånt. Tjenesteuttalelsen har mer å si på slutten av FOS enn det å komme inn på selve opptaket.

HOK: De skal jo da lese gjennom noen hundre til kanskje tusen tjenesteuttalelser og kan jo også rett og slett være sånn at de som skrev uttalelsen var noen jævler, mener dog at du tar med deg tjenesteutallelsen på intervju, så kan man jo selv også kommentere det som står der.

F.eks så fikk en i troppen at han var en skikkelig kar med respekt fra alle på troppen inklusive befalet og han så ikke hvordan de ikke kunne ta han inn, men han røyk på skole karakterer. Dette ble skrevet av troppsjefen som har jobbet i forsen siden 80 tallet.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

At de må lese igjennom flerfoldige tjenesteuttalelser skal ikke være en gyldig grunn til ikke å gjøre det. Det gir en god pekepinn på hvordan soldaten er. Hvis de som skrev uttalelsen var noen 'jævler' er jo det nettopp opptaksnemdas feil, da de har godkjent de tidligere. Har de ikke tro på sine egne valg? Jeg sier ikke at det ikke er slik at de ikke vektlegger tjenesteuttalelse, men det er dumt av dem å evt ikke gjøre det.

Jeg kom selv på opptak med elendige karakterer, takket være tjenesteuttalelse og troppssjef. Men jeg vil tro at anbefaling fra trsjef ligger høyere enn tjenesteuttalelse.

Lenke til kommentar

Vel, det er rett og slett veldig mange tjenesteuttalelser å ta hensyn til. Dette blir tatt hensyn til, men selvfølgelig er tjenesteuttalelser varierende akkurat som de forskjellige tjenestene. Derfor er det også slik at de like gjerne kan kalle inn en med "forventet" som en med "utmerket". På selve tjenesteuttalelsen vil du også få en beskrivelse av deg som person, og her hender det ofte at de ringer til din troppssjef for å spørre om ting.

Har du et utmerket tjenestebevis vil det også stilles tilsvarende forventinger til deg. Dette trenger så absolutt ikke å være en god ting.

Lenke til kommentar

Vel, det er rett og slett veldig mange tjenesteuttalelser å ta hensyn til. Dette blir tatt hensyn til, men selvfølgelig er tjenesteuttalelser varierende akkurat som de forskjellige tjenestene. Derfor er det også slik at de like gjerne kan kalle inn en med "forventet" som en med "utmerket". På selve tjenesteuttalelsen vil du også få en beskrivelse av deg som person, og her hender det ofte at de ringer til din troppssjef for å spørre om ting.

Har du et utmerket tjenestebevis vil det også stilles tilsvarende forventinger til deg. Dette trenger så absolutt ikke å være en god ting.

Men jeg har vært i fgtj i HMKG og skal også søke HMKG Befalsskole, så da er jo det nødt til og vektlegge noe slikt, akk som hvis man søker noe annet og gjenomført fgtj i samme gren tideligere...

Lenke til kommentar

Vel, i grunn ikke. Dette fordi prinsippet er at alle skal ha en lik sjanse uavhengig av hvor de har tjenestegjort tidligere. Men siden du skal søke FOS BS, så er det jo en positiv ting. Men det er fortsatt et opptak, og du kan også stille til dette opptaket uten å ha hatt fgtj iom at det er BS det er snakk om. Men du har et veldig positivt utgangspunkt i forhold til det å bli kalt inn til opptak til å begynne med, det har du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...