-Léon- Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 La oss ta et eksempel på denne strekningen her. Den strekninger er det 50km og det er en forkjørsvei eller hva det heter. Jeg bare synes at feks etter 2100 så kunne hastigheten blitt økt til 60km. Eller høres det bare teit ut? Det finnes sikkert plenty av andre strekninger i Norge hvor det kunne vært mulig. Tror faktis jeg såg et skilt på strekningen Bergen - Mongstad. Mener jeg såg et skilt hvor det stod med liten skrift under mellom klokken xxx til xxx så er det en xxx km høyere eller lavere. Jeg kan jo forstå at det kanskje ikke er så smart siden man kanskje er ikke fult så voken om kvelden, dårligere sikt eller slike ting. Hva mener dere om dette? Hvorfor er det ikke flere steder som dette er mulig/lovlig osv? Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Tror faktis jeg såg et skilt på strekningen Bergen - Mongstad. Mener jeg såg et skilt hvor det stod med liten skrift under mellom klokken xxx til xxx så er det en xxx km høyere eller lavere. Denne strekningen er jeg godt kjent med. Her settes hastigheten ned på dagen, da det er en skole der. Så hastigheten settes ned mens det er barn på skolen og skolevien. Hastigheten settes altså ned pga. sepesielle omstendigheter. Det skal nevnes at bergen-mongstad strekningen er en veldig viktig og høyt traffikert vei. Bare den korte setrekningen med nedsatt fart ville gjøre at mongstadanlegge, statoil og norge hadde tapt store summer over lengre tid. dersom dette ikke hadde vært tilfelle vil jeg tro hastigheten hadde vært nedsatt hele døgnet. Jeg har helle aldri sett steder hvor hastigheten er satt opp til bestemte tider. Noen steder kunne det vel vert gjort sånn, men fartsgrensene er bestemt etter hvordan veien ser ut og hvordan det ville bli med bilder som kommer i mot. På en tom vei er det jo ikke noe problem med økt hastighet, men om trafikken skulle øke ville det bli et problem. Noe man ikke kan forutse. I tilleg ville det bli mye mer komplisert og bedømme fartsgrenser som skal settes og når. Noe som igjenn blir dyrere. og som sagt potensielt farligere. Jeg tror dette kan være noen av grunnene til at det er som det er. Det hadde sikkert gått fint å kjøre i 130-140 eller kanskje mer på motorveier, vertfall når det ikke er bilder der. Men det er gode grunner til at øvre hastighet er 80(100). Norge er litt spesielt med tanke på hvor mye vei vi må ha i forrhold til folketall, det harde klimaet ol. som resluterer i generellt sett dårlig veistandard. Som øker faren ved å kjøre med høyere hastighet. Ute på landet kan det jo gå 10 år før veien blir vedlikeholdt. Da må det gå ann å kjøre i satt hastighet alle åreen, ikke bare når det er ny assfalt på veien. Kanskje? La oss ta et eksempel på denne strekningen her. Den strekninger er det 50km og det er en forkjørsvei eller hva det heter. Jeg bare synes at feks etter 2100 så kunne hastigheten blitt økt til 60km. Eller høres det bare teit ut? Det finnes sikkert plenty av andre strekninger i Norge hvor det kunne vært mulig. Se for deg at det er vinter, snø/is på veien og selvsagt mørkt. Så kommer det plutselig en på sykkel eller til fots uten refleks. Nå skal man jo kjøre etter forrholdene og myke traffikanter skal bruke refleks, men det kan være greit å si når man ligger fartsgrensen på 50km/t og akkurat klarer å unngå ulykke. Du har kanskje sett 80 vs 90 på TV. De gangene det er mindre biler på veien er det som regel dårligere sikt og sjoføeren er ofte mindre konsentrert. Om det da i tilleg skulle dukke opp en uventet situasjon kan økt fart være katastrofalt. Alt om fartsgrenser - Trygg Trafikk Endret 23. juni 2011 av 2ball_ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 I utganspunktet er dette ein god idé nå som vi kan ha digitale skilt som kan fjern oppdateres. Eg har stor tru på at bilistane vil vise meir respekt for fartsgrensa dersom det er ein saklig grunn til den. Kan f.eks sjå for meg ei vegstrekkning som går forbi ein skule, der er fartsgrensa gjerne 50 km/t på grunn av at barn går til og frå skulen. Her kunne det då f.eks vært aktuellt med 30 km/t fartsgrense i skuletida (og ved andre passande omstendigheiter) og kanskje 70 km/t utanom skuletid. Eg trur dei færraste har noke i mot å kjøyre sakte når det går barn langs vegen, men det kan nok følast litt irriterande å kjøyre sakte når det ikkje er verken ein person eller ein bil i sikte berre fordi det på enkelte tidspunkt går barn langs vegen. Slike elektroniske skilt ville også kunne brukast til å middlertidig sette ned fartsgrensa om vinteren, dersom det er oljesøl i vegen eller rett og slett dersom det er nokon som arbeider langs vegen (vedlikeholdsarbeid eller redningsmannskap etter ulykke). Andre nyttige plassar der du kunne brukt regulerte fartsgrenser er til f.eks rushtrafikk avvikling. Då kunne vi hatt lav hastigheit i tettbyggde områder rundt kryss og rundkjøyringer slik at flest mulig bilar fekk utnytta lukene i trafikken i staden for å stå å lage kø, og så kunne farta gradvis gått opp etterkvart som bilane kjem inn på hovudvegen. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det eneste problemet med disse elektroniske skiltene mener jeg å huske var en forskrift om at et skilt må ha vært utplassert i 24 timer før det er gyldig - det er vel også grunnen til at de brukes i svært liten grad. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det eneste problemet med disse elektroniske skiltene mener jeg å huske var en forskrift om at et skilt må ha vært utplassert i 24 timer før det er gyldig - det er vel også grunnen til at de brukes i svært liten grad. Kva slags forskrift er det det står i? Slik som eg les skiltforskrifta: § 2. Gyldighet, virkeområde m.m. 1. Offentlig trafikkskilt, vegoppmerking og trafikklyssignal er gyldig bare når de er plassert etter vedtak av vedkommende myndighet. Offentlig trafikkskilt gjelder etter sitt innhold fra det øyeblikk det er satt opp og avdekket. [...] Med andre ord, dersom det ikkje er noken anna forskrift som også speler inn så kan slike elektroniske skilt brukast så lenge det foreligger vedtak om begge fartsgrensene (og når dei forskjellige fartsgrensene skal gjelde). Det er vel uansett også ein fordel om skiltinga endrer seg av og til slik at bilistane lærer seg å følge godt med og ikkje berre kjøyre slik som dei er vandt til å kjøyre. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Kjøring i mørket er flere ganger farligere enn kjøring i dagslys. Om noe burde fartsgrensen settes ned om kvelden. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det eneste problemet med disse elektroniske skiltene mener jeg å huske var en forskrift om at et skilt må ha vært utplassert i 24 timer før det er gyldig - det er vel også grunnen til at de brukes i svært liten grad. Kva slags forskrift er det det står i? Aner ikke. Legg merke til at jeg skrev "mener å huske", altså kan jeg ikke peke på noen kilde. Generelt mener jeg å ha lest at slike plastposer som kommunen henger over parkometere for å vise at parkering ikke er tillatt må henge i 24 timer før de er gyldige. Videre var det også mye tull med de elektroniske skilttavlene på nye E18 Kristiansand-Grimstad, ettersom man ikke fikk brukt dem på den måten de var tiltenkt. Kan dessverre ikke uttale meg sikkert her, men mener at dette var noe problematisk. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 24. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2011 Var kanskje litt rask med å skrive denne tråden, ser at jeg ikke har sett min idé fra flere synspunkter. Men likte ideen med digital skilt. Er ikke helt enig med at fartsgrensen blir tatt ut ifra veitilstanden. Kan jo bare ta et eksempel ifra veien opp og ned ifra Fanafjellet[bergen], hvor sist jeg kjørte var 80 km. Nå er det snakk om en vei med en stor stigning og steder hvor det kan bli rimlig trangt. I mine øyne så fastsetter de veihastigheten ut ifra hvor ofte folk kjører der, virker det som ihvertfall ut ifra noen av de helsprøe farstgrensene jeg har sett. Kjøring i mørket er flere ganger farligere enn kjøring i dagslys. Om noe burde fartsgrensen settes ned om kvelden. Njaaaaoooo. Enig med at det er farligere å kjøre om nettene, men å faktis sette ned hastigheten virker litt, drastisk. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Det er nok sant at det ofte er farligare å kjøyre i mørket, men dei fleste vegstrekkningane er jo opplyste med gatelys slik at du også ser fotgjengere og dyr på et tidlig tidspunkt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Vi kan ikke ha fartsgrenser som fortløpende reguleres på grunnlag av værforhold og lys. Dette vil aldri fungere i praksis. Det er bilførers ansvar å ta hensyn til disse forhold og redusere hastighet når sikt/føre krever det. Fartsgrensene skal vel fastsettes ut fra utforming/standard på vei og ulykkesrisiko. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Vi kan ikke ha fartsgrenser som fortløpende reguleres på grunnlag av værforhold og lys. Dette vil aldri fungere i praksis. Det er bilførers ansvar å ta hensyn til disse forhold og redusere hastighet når sikt/føre krever det. Fartsgrensene skal vel fastsettes ut fra utforming/standard på vei og ulykkesrisiko. Joda det er klart du kan regulere etter værforhold og lys, i alle fall til ei viss grad. Er jo berre å sette ned fartsgrensa på tidspunkt der det typisk er mørkt (natta) og når det typisk er glatt (vinteren). Ein treng ikkje detaljskilte dette slik at dersom det er ei natt med spesielt mykje måneskin eller ein vinterdag utan snøv har anna fartsgrense en det som er normalen. Bilfører har ansvaret for å avpasse farta etter forholda, men det er stor forskjell på å avpasse farta til 40 km/t i ei 50 sone p.g.a barn langs veien kontra det er å avpasse farta til 20 km/t i ei 30 sone av samme grunn. Poenget må vel være at det er vanlig fartsgrense slik vi kjenner det i dag dei fleste plassane, men dersom det på spesielle tider er spesielt høg risiko så settes farta drastisk ned. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 En ting som er ganske vanlig som jeg liker godt, er steder hvor det er 30-sone som gjelder f.eks 07-15 hverdager (typisk utenfor skoler), mens vanlig fartsgrense gjelder utenfor disse tidene (typisk 50/60 km/t). 40-soner brukes nesten utelukkende langs veier hvor barn går til skolen, utenfor skoler osv. Da er det liten vits i å ligge med nåla på 40 kl 03 natt til lørdag. Selvsagt må dette vurderes for hver enkelt strekning, men jeg er sikker på at man trygt kunne gjort ganske mange 40-soner tidsbestemte, og hatt 50-sone ellers. Leste at Polen har 60 km/t som fartsgrense i tettbygd strøk nattestid, 50 km/t til vanlig. Men nå er ikke akkurat Polen det landet som har best trafikksikkerhet heller... Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Vi kan ikke ha fartsgrenser som fortløpende reguleres på grunnlag av værforhold og lys. Dette vil aldri fungere i praksis. Det er bilførers ansvar å ta hensyn til disse forhold og redusere hastighet når sikt/føre krever det. Fartsgrensene skal vel fastsettes ut fra utforming/standard på vei og ulykkesrisiko. Joda det er klart du kan regulere etter værforhold og lys, i alle fall til ei viss grad. Er jo berre å sette ned fartsgrensa på tidspunkt der det typisk er mørkt (natta) og når det typisk er glatt (vinteren). Ein treng ikkje detaljskilte dette slik at dersom det er ei natt med spesielt mykje måneskin eller ein vinterdag utan snøv har anna fartsgrense en det som er normalen. Sette ned fartsgrensa når det er mørkt? Basert på lyssensorer...eller klokkeslett? Hva med variasjonene i årstiden, om sommeren er det omtrent ikke mørkt om natta? Sette ned fartsgrense når det er glatt? Mener du en vinterfartsgrense fra f.eks desember til mars? Eller fartsgrenser som justeres fortløpende basert på veimeldinger? Og hvis du først begynner å justere fartsgrenser på noen veistrekninger basert på sikt og føre, så må du jo gjennomføre dette på alle veistrekninger. Ellers kan jo trafikantene tro at det er trygt å kjøre fartsgrensen andre plasser...uavhengig av veiforhold? Nei, dette er definitivt ikke gjennomførbart i praksis. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Eg har stor tru på at bilistane vil vise meir respekt for fartsgrensa dersom det er ein saklig grunn til den. Denne påstanden har jeg vanskelig for å se holdbarhet i. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Eg har stor tru på at bilistane vil vise meir respekt for fartsgrensa dersom det er ein saklig grunn til den. Denne påstanden har jeg vanskelig for å se holdbarhet i. Synes du det virker rart? Personlig har jeg svært vanskelig for å forstå at smale, svingete bygdeveier og 4-felts motorveier kan ha samme fartsgrense. Man skal selvsagt kjøre etter forholdene, men forholdenes forutsetninger ligger her svært langt fra hverandre. Jeg tror også at flere ville respektere fartsgrenser dersom de i større grad gjenspeilte vegstandard og veiforhold på den aktuelle strekning. Merk at dette er en generell kommentar, ikke direkte basert på diskusjonen som går på ulike fartsgrenser til ulike tider på døgnet. Det har jeg langt mindre tro på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Eg har stor tru på at bilistane vil vise meir respekt for fartsgrensa dersom det er ein saklig grunn til den. Denne påstanden har jeg vanskelig for å se holdbarhet i. Synes du det virker rart? Personlig har jeg svært vanskelig for å forstå at smale, svingete bygdeveier og 4-felts motorveier kan ha samme fartsgrense. Man skal selvsagt kjøre etter forholdene, men forholdenes forutsetninger ligger her svært langt fra hverandre. Jeg tror også at flere ville respektere fartsgrenser dersom de i større grad gjenspeilte vegstandard og veiforhold på den aktuelle strekning. Merk at dette er en generell kommentar, ikke direkte basert på diskusjonen som går på ulike fartsgrenser til ulike tider på døgnet. Det har jeg langt mindre tro på. Jeg tror at hva bilister mener er 'saklig' og hva Statens Vegvesen mener er 'saklig' vil være såpass avvikende at ingenting vil endre seg. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg tror at hva bilister mener er 'saklig' og hva Statens Vegvesen mener er 'saklig' vil være såpass avvikende at ingenting vil endre seg. Jeg tror ikke dette avviker nevneverdig. Hvis man ser bort fra dem som stemmer for økte fartsgrenser overalt (som erfaringsmessig er FrP-ekstremister og i sterkt mindretall), tror jeg at bilister generelt ville ønske mer "logiske" fartsgrenser velkommen. Et godt eksempel på dette er nyere motorveier med fartsgrense på 100 km/h. Her holder langt flere bilister tilnærmet fartsgrensen i forhold til f.eks. strekninger hvor fartsgrensen er 70 km/h (som er den fartsgrensen som flest nordmenn bryter). Grunnen til dette tror jeg er at bilistene føler at 100 km/t er "riktig" fart, mens 70 km/t noen steder kan føles som for sakte. Nå snakker jeg ikke om strekninger hvor farten settes ned grunnet mange alvorlige ulykker, her opplever jeg at bilister i større grad respekterer 70-grensen (sannsynligvis fordi den er "logisk", faren for ulykker er overhengende stor). Jeg mener at det største problemet med dagens fartsgrenser er den voldsomme generaliseringen av "veg utenfor tettbygd strøk". Norge kan skilte med svært mange varianter her, derfor blir grensen på 80 km/h ofte ikke mer enn en parantes - man kommer sjelden opp i denne hastigheten uansett. Et skille mellom veg med og uten gul stripe vil eksempelvis bidra til å splitte denne generaliseringen noe, og dermed også bidra til mer "logiske" fartsgrenser. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg vil si at fartsgrensen på 100 km/t på de beste motorveiene verken er logisk eller en fartsgrensen folk flest respekterer. Snittfarten på f.eks E6 i Østfold og E18 i Vestfold er ofte nærmere 120 km/t enn 100 km/t, og det er ikke uvanlig, når det er lite trafikk og gode forhold, at trafikken glir i 120+ i høyre felt. På meg virker det som om snittfarten på norske motorveier med 100 km/t er høyere enn på svenske med 120 km/t. En 70-sone derimot er stort sett på landeveier med mye ulykker og mye trafikk, og jeg synes det er lettere å følge en slik fartsgrense enn å ligge i 100 fra Tønsberg til Asker. Men det er kanskje bare meg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå