Gå til innhold

Hvilket Nintendo-spill spilte du sist?


Morfeo

Anbefalte innlegg

Husker vi dreiv å leide det spillet, har kanskje ikke holdt seg like bra som de andre platform spillene, men allikevel et bra spill.

 

Har for så vidt holdt på med en Super Mario Galaxy 2 playtrough, oppe i 241 stjerner atm, skal ta den siste når jeg føler for en dose med frustrasjon og banning.

 

http://www.youtube.com/watch?v=kv4aHaFDQr0

 

Haha, husker jeg drev og slet med den stjernen der i fjor sommer, og min samboer bemerket hånlig at jeg kan skrive på CV-en at jeg aldri gir opp ihvertfall :) Det gikk til slutt etter sikkert 100 forsøk - og det var helt ufattelig givende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden sist jeg skrev her, så har jeg nå fullført Another World til Snes (se Nintendo-kaféen for mine tanker om det) og Wiimaken av Klonoa, som jeg likte meget godt. Dog tydeliggjorde Klonoa veldig hvor irriterende det er at Nintendo har gitt oss en alt for liten D-pad på wiimoten, og spesielt når jeg forsøker å trykke opp, så ender jeg alltid med å trykke mot en av sidene i stedet. Irriterende! Det er dog ikke spillet sin feil, for det er veldig bra med store, flotte brett som ved hjelp av den pseudo-3D-greien som spillet har gående, gjør de gøye å utforske uten å gå utover den kontrollen som bare 2D-gameplay kan gi. Absolutt anbefalt (4/5) dog litt for lett for rutinerte gamere dessverre.

 

I kveld startet jeg på det orginale Devil May Cry som er mitt første møte med den serien. Så langt liker jeg det egentlig ganske godt, deilig å styre en karakter som er såpass rask og akrobatisk som Danté. Blir spennende å se fremover dog.

Lenke til kommentar

Du skal være glad i bossfights for å holde ut hele Devil May Cry, og du slåss med samme bossene 3-4 ganger, ofte i samme level :)

Serien utviklet seg egentlig bare i retningen enda flere ville angrepskomboer, enda større bosser, og flere våpen og større brett med masse skjulte ting i. Så det blir egentlig aldri dårlig, gjennom hele serien, selv om mange mener DMC4 er det dårligste siden du ikke styrer Dante selv en stor del av spillet. Han kommer inn ca. halvveis som playable.

 

Og hva de holder på med i DMC5 må pokker vite, de har gjort Dante om til mørkhåra emo med permanent sutrefjes..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg digger Boss Fighter, så tror ikke det skal være noe problem :) Dog litt redd for at vanskelighetsgraden skal være vel høy for meg (er ikke så rutinert med 3D-actionspill), men skal ihvertfall gjøre et forsøk. Dog, det var dette med fokus da...I stedet for å fortsette, så satte jeg i gang å spille Flashback. Dette spillet eide meg i 1994 eller når det var det kom ut, og eier meg den dag i dag. Brukte sikkert et kvarter bare på å komme forbi første fienden :) Har dog fått litt mer dreisen på det nå, og er kommet til checkpointet på første brett. Tror aldri jeg kom lengre enn level 2 back in the day (på easy), så blir gøy å se om jeg klarer å komme gjennom det nå. Spiller forøvrig på normal vanskelighetsgrad. Andre som har erfaring med Flashback?

 

flashback-quest-for-identity-102-2.jpg

 

Edit: Ok, jeg fant akkurat ut at man kan lade opp skjoldet, det gjør jo saken betydelig enklere. Tror ikke at jeg viste om dette forrige gang jeg spilte det, klassisk nok. Spiller forøvrig CD-romversjonen, kjøpt på Akers Mic for en hundrings en gang midt på nittitallet :)

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Skjoldet er fullstendig crucial gjennom hele spillet, hvertfall. Du må lære deg å bruke det i de fleste gunfights. Jeg hadde Flashback på Amigaen.

Ser det kom ut på masse andre konsoller og systemer også, lasta CD-versjon ned til Sega CD32x i går og skal teste det igjen. Min versjon var bare på et par disketter, så jeg er spent på hva som er annerledes.

 

Husker jeg prøvde en emulering av SNES-versjonen, men alle cutscenene gikk så i sirup at jeg orka ikke spille det mere. Husker det hadde polygon-grafikk i cutscenene blandet med 16-bit grafikk og sprites så det så helt utrolig ut.

Plattformbrettene er så store at det blir mere et puzzle å finne ut hvor man skal og hvordan man kommer seg levende dit. Og små nøkler eller andre ting som ligger på en helt remote del av brettet for å powere opp en bro et helt annet sted.

 

Levelene endrer seg totalt også, bort fra de grønne skogene til mørke cyberpunk-steder og alien-planeter.

Husker spesiellt en plass der man måtte ta missions fra "arcade-maskiner", der hver maskin tar deg inn i en virtual reality-verden der du må løse et spesiellt objective på en timer. Det blir et helsikes stress med å komme seg dit og tilbake igjen før tiden går ut, du må lære monsterpatterns og layoutene veldig godt så du kan haste gjennom brettene for å rekke det før en greie eksploderer. Også får man bare MASSE cash i reward.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kult å se at du har spilt Flashback såpass mye Bytex! Det du beskriver med arkademaskinene er level 2, det var det levelet jeg aldri kom forbi på nittitallet da jeg skaffet dette - sikkert fordi engelsken min ikke har vært så god, for selve brettet var egentlig ikke så vanskelig. Er nå akkurat ferdig med level 3, og må si at jeg liker spillet ekstremt godt. Det du skriver om at brettene er puzzles som må løses passer egentlig veldig godt, da selve gunfightsene egentlig er rimelig rett frem, men hvordan du skal gå frem for å komme gjennom brettet gjerne er mer tricky. Husker jeg var forberedt på å løpe igjennom jungelen gjennom hele spillet, og ble sjokket når level 2 plutselig er en (for tiden) svært metropol. Veldig gøy.

 

Ellers er nok ikke Snes-versjonen noe å satse på nei, den har forferdelig slowdowns i cutscenesene. I CR-Rom versjonen til MS-DOS som jeg spiller, så er de gamle vektorbaserte cutscensene byttet ut med cgi - det er tøft, men gjør nok at spillet får litt mindre sjarme. Vanskelig å si hva jeg foretrekker egentlig.

 

Fikk du testet spillet igjen? Og kom du gjennom det back in the day?

 

Uansett, tilbake til spillingen, jeg må se hvilken trussel som truer jorden!

Lenke til kommentar

Ja, jeg fant CD-versjonen til Sega CD (cd-extension til Sega Megadrive). Men det er et slags prikkete filter over alle cutscenene som ser litt merkelig ut.

Mener å husker amiga-versjonen hadde helt rene cutscenes. Spillet er det samme da, men det er veldig god musikk i Sega-versjonen som ruller hele tiden i bakgrunnen, pluss speech.

 

Spilte bare en stund i jungelen og daua noen ganger, ble lei av å starte på nytt hver gang så jeg droppa det. Prøve mere i dag hvis tålmodigheten kommer tilbake :)

 

Tror amigaversjonen jeg hadde var fransk tekst på, husker jeg ikke skjønte hva de forskjellige itemene man finner var og bare måtte prøve ut alle ting på hver plass.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at F-Zero er genialt!

 

Da var jeg gjennom Flashback. Det var et meget vanskelig, og til tider frustrerende spill grunnet dårlig med lagringsmuligheter en del steder, men likevel veldig givende.

 

Selve gameplayet liker jeg godt, da det dreier seg om en kombinasjon av action og puzzle-solving, og spillet blir slik litt mer enn bare hjernedød action slik som de fleste plattformspill egentlig er. Likevel, etter min mening kunne det fint vært mer puzzlesolving og mindre action, spesielt siden action-bitene ikke egentlig er de beste. Level 2 er etter min mening det kuleste siden det er en slags metropol med mange forskjellige steder, og en del av oppdragene faktisk er helt fredelige, noe som var kult. Generelt var dog variasjon i både leveldesign og miljøer en stor styrke ved spillet - det samme er cutscenesene som spiller ofte, og som gjør at spillet får en veldig cinematisk følelse. Dog, historien kunne godt vært bedre fortalt, feks ville nok spillet vært mer interessant om det startet før man ble fanget, og om de gjorde mer ut av det (veldig kule) plotpoenget av mange høyere byråkrater og politikere faktisk er på fiendens side.

 

Likevel, Flashback er en klassiker, og det var deilig å endelig ha kommet igjennom dette spillet som jeg slet med da det kom. 4/5

 

Edit: Mega CD-versjonen og de andre CD-versjonene har helt nye cutscenes, sjekk det ut på youtube så ser du at Amiga-versjonen din hadde en helt annen stil!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Har en viss prinsesse Garnet sittende på PCen (bokstavelig talt, hun lener seg mot PS3en), så startet opp Final Fantasy IX i går. Selv på 24" skjerm var bildet svært bra. Kanskje litt uskarpt enkelte steder, men ikke så mye at jeg bryr meg. :)

 

Edit: Og dagens spill er selvsagt StarFox 64 3D. wub.gif

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Og det siste fra de originale folkene bak FF. Tilfeldig? Neppe. :) Det var ikke akkurat tilfeldig at det var Garnet-figured jeg kjøpte i stedet for Cloud, Vanile eller noen av de andre. Hun er en av favorittene mine fra hele serien, ;)

 

Enig med deg her - og nettopp derfor jeg er så spent på The Last Story som dukker opp neste år, det er jo laget av veldig mange av de orginale Final Fantasy-skaperne som i dag jobber i Mistwalker, først og fremst seriens skaper Hirenobu Sakagauchi.

Lenke til kommentar

Gleder meg til det, men er litt skeptisk til at det er på Wii. Ikke at Wii er en dårlig maskin, men jeg liker den ikke noe særlig. Mange liker konsoller bedre enn PC fordi de da kan sitte i sofaen, men hos meg er det faktisk motsatt. Jeg har PCen og PS3en foran sofaen og bruker en kontorstol og gammelt TV til Wii'en. :p Men Dragon Quest X kommer sannsynligvis bare til Wii U her i Europa, så jeg blir nok nødt til å kjøpte bedre TV for den uansett. :) (Last Story, Xenoblades og Pandora's Tower skulle ikke komme ut her i Europa, så hvorfor skal Dragon Quest X gjør det lenge etter at Wii U har kommet? Det gir mer mening at de satser fullt på Wii U-versjonen her i Europa. Det er nok uansett den jeg ville gått for.) ;)

Lenke til kommentar

Da får du flytte Wii-en slik at du kan spille det!

 

Hvordan Dragon Quest kommer ut her, er det vel ingen som vet enda. Blir vel bare spekulasjoner så langt, men The Last Story og Pandora's Tower kommer ut (foreløpig dato er 3. mars neste år), så det blir bra!

 

Jeg går nok også for Wii U-versjonen av DQX dog, ihvertfall om den ikke er alt for forsinket.

Lenke til kommentar

Flytte Wii'en? Wii U blir vel bakoverkompatibel, så jeg kan jo spille Last Story på den. ;)

 

Enig, ingen vet hvordan DQX blir her i Europa. Men hvorfor oversette og gi ut et spill til en døende konsoll når de har en ny konsoll ute allerede, og de har bekreftet at spillet kommer til den også? Med mindre de kan bruke samme oversettelse på begge konsollene vil det bare bli en hel masse ekstra arbeid og kostnader for et spill få vil kjøpe. Dragon Quest er ikke akkurat den største franchisen her i Europa. ;)

Lenke til kommentar

De kan bruke den samme oversettelsen. Og selv om Wii er en "døende" konsoll, så selger den fremdeles omtrent like mye som 360 og PS3 globalt - har de to vært døende hele livet sitt da?

 

Hovedgrunnen for Nintendo å gi den ut på Wii er samme grunn som Twilight Princess kom ut på gamecube - det er det de har lovet folk, og folk som er fan av disse seriene forventer at det dukker opp på den konsollen Nintendo har annonsert. Det dreier seg altså om å bevare lojaliteten til kundene sine. Dog, Dragon Quest er som du selv sier mye mindre populært her enn i Japan, og vil nok gjøre mer utav seg som launchspill til Wii U enn svanesang for Wii, så vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...