Gå til innhold

Ny Bærbar Pc, to valg.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha ny bærbar PC, da min gamle begynner å synge på siste verset (Dell Inspiron 6000).

Har funnet to alternativer:

Multicom Kunshan P150 15.6"

Denne med de samme spesifikasjonene som i Dinsides artikkel.

Eller, en tilsvarende Dell XPS med nesten de samme spesifikasjonene.

(Se vedlegg)

Fordelene jeg ser med førstnevnte er:

- Matt skjerm

- Stilrent utseende

- Litt mer ram på grafikkortet

- Sekser av både PC World og Dinside

Ulemper:

- Dell legger ut servicemanualer (så jeg kan demontere og fikse litt selv etterhvert)

- Dell sin har 3 års garanti til nesten samme pris (Multicom har 2).

- Dell batterier og andre deler er "standard" vare, og kan vanligvis kjøpes på Ebay, eller lignende.

Har vært fornøyd med servicen til Dell så langt, men det har vært noen feil med PCen underveis.

Har planer om å beholde den jeg nå skal kjøpe i 4-5 år, så den bør være av god kvalitet.

Er det noen som har erfaring med disse modellene, og eller andre modeller fra Multicom?

Tar gjerne imot kommentarer og meninger!

På forhånd takk :)

Dellpc.pdf

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dette er jo et valg mellom 2 vidt forskjellige maskiner, med hvert sitt bruksområde. Dell'en er en allroundmaskin, Kunshan P150 er en høyt ytende spillbærbar, og har et skjermkort som er langt kraftigere enn den i Dell'en. Jeg tror du bør tenke nærmere etter hva det er du behøver, og så komme tilbake til saken. Det er ikke så lett for noen å kunne komme med anbefalinger. så lenge det er uvisst hva det egentlig er du vil ha - en god allround "kontormaskin", eller en bærbar som kan brukes til spilling.

Og Articzz kommentar er bare sludder. Det finnes mange svært fornøyde kunder som har en Multicom bærbar, meg selv inkludert. Har aldri hatt stort å klage på ved kundebehandlingen hos Multicom heller. Og den diskusjonstråden han lenker til, er en gammel tråd, og gjelder dessuten en Multicom som er produsert av en helt annen leverandør (Compal). Kunshan/Xishan er Clevo-maskiner.

Multicom hverken designer eller produserer noen laptoper selv.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har også en Multicom PC (Laget av Compal), og den har fungert helt smertefritt i nesten 3 år! Da har jeg for første gang lest om en som har vært misfornøyd med Multicom. Alt annet jeg har lest om det, og de henvendelser jeg selv har hatt, har gått knirkefritt.

Og det er heller ikke uten grunn at de har blitt kåret til Norges beste nettbutikk.

http://www.multicom.no/Article.aspx?q=sk:550

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Dette er jo et valg mellom 2 vidt forskjellige maskiner, med hvert sitt bruksområde. Dell'en er en allroundmaskin, Kunshan P150 er en høyt ytende spillbærbar, og har et skjermkort som er langt kraftigere enn den i Dell'en. Jeg tror du bør tenke nærmere etter hva det er du behøver, og så komme tilbake til saken. Det er ikke så lett for noen å kunne komme med anbefalinger. så lenge det er uvisst hva det egentlig er du vil ha - en god allround "kontormaskin", eller en bærbar som kan brukes til spilling.

Og Articzz kommentar er bare sludder. Det finnes mange svært fornøyde kunder som har en Multicom bærbar, meg selv inkludert. Har aldri hatt stort å klage på ved kundebehandlingen hos Multicom heller. Og den diskusjonstråden han lenker til, er en gammel tråd, og gjelder dessuten en Multicom som er produsert av en helt annen leverandør (Compal). Kunshan/Xishan er Clevo-maskiner.

Jeg er ikke helt enig.

Jeg er helt enig i at skjermkortet på Multicom maskinen er vesentlig kraftigere enn XPSen, men der stopper stort sett forskjellen.

Å kalle en XPS for en kontormaskin synes jeg er litt i overkant, sannsynligvis sier du det, fordi de nå profilerer Alienware maskinene som spillmaskiner. Jeg har også sett på dem, men designet og prisen er ikke innenfor det jeg er villig til å betale. For min del er kun funksjonelt design viktig.

Alle de andre karakteristikkene er stort sett like.

Uansett gir Multicom maskinen mer for pengene i form av grafikkytelse. Men spørsmålet er om maskinen er av god nok kvalitet til å gjøre opp for forskjellen mellom dem. Dell har mulighet til å utvide garanti, og etter min erfaring god kundebehandling. Samtidig legger de ut servicemanualer, som gjør at en som har litt fingerferdigheter kan feilsøke, og bytte deler når garantien/reklamasjonstiden går ut.

Jeg har planer om å beholde pcen så lenge som mulig, og det setter krav til kvalitet, og ytelse. Ikke fordi jeg spiller mye, men fordi den skal kunne være brukbar om 5 år også.

Lenke til kommentar

Jeg har også en Multicom PC (Laget av Compal), og den har fungert helt smertefritt i nesten 3 år! Da har jeg for første gang lest om en som har vært misfornøyd med Multicom. Alt annet jeg har lest om det, og de henvendelser jeg selv har hatt, har gått knirkefritt.

Og det er heller ikke uten grunn at de har blitt kåret til Norges beste nettbutikk.

http://www.multicom....e.aspx?q=sk:550

Mvh Faller

Takk :)

Det er denne type erfaringer jeg vil ha.

Du mener at Multicom har evne til å supportere, og faktisk kan lage maskiner av god kvalitet.

Men det er vel også et spørsmål om P150 er like god som din modell, og om vi tror Multicom kommer til å eksistere om 5 år?

Lenke til kommentar

Multicom kan absolutt supportere. Ikke det at jeg har hatt mye kontakt, men har sendt par mailer. Har faktisk ikke trengt mer siden pcen har fungert uten problemer, og de har et ganske bra systemer for å finne drivere osv til pcen.

Som noen andre har nevnt litt tidligere, så lager ikke Multicom maksinene sine selv, men bruker to merker som er ganske store innen data. (Clevo og Compal)

Jeg vil nesten garantere at de eksisterer om 5 år også. De har tross alt holdt på siden 97 hvis jeg ikke husker helt feil. P150 er vel laget av Clevo som har et veldig godt rykte på seg for å lage holdbare maskiner.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Multicom kan absolutt supportere. Ikke det at jeg har hatt mye kontakt, men har sendt par mailer. Har faktisk ikke trengt mer siden pcen har fungert uten problemer, og de har et ganske bra systemer for å finne drivere osv til pcen.

Som noen andre har nevnt litt tidligere, så lager ikke Multicom maksinene sine selv, men bruker to merker som er ganske store innen data. (Clevo og Compal)

Jeg vil nesten garantere at de eksisterer om 5 år også. De har tross alt holdt på siden 97 hvis jeg ikke husker helt feil. P150 er vel laget av Clevo som har et veldig godt rykte på seg for å lage holdbare maskiner.

Mvh Faller

De har kanskje holdt på siden 97, men de kan vel neppe regnes blant de store nettbutikkene i landet.

Dette er gammel informasjon (2009), men det ser ikke ut til at det alltid har gått så bra.

http://www.proff.no/selskap/multicom-norge-as/%C3%A5mli/oppf%C3%B8ringer-uten-bransjetilknytning/Z0I40O8R/

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig.

Jeg er helt enig i at skjermkortet på Multicom maskinen er vesentlig kraftigere enn XPSen, men der stopper stort sett forskjellen.

Å kalle en XPS for en kontormaskin synes jeg er litt i overkant, sannsynligvis sier du det, fordi de nå profilerer Alienware maskinene som spillmaskiner. Jeg har også sett på dem, men designet og prisen er ikke innenfor det jeg er villig til å betale. For min del er kun funksjonelt design viktig.

Alle de andre karakteristikkene er stort sett like.

Uansett gir Multicom maskinen mer for pengene i form av grafikkytelse. Men spørsmålet er om maskinen er av god nok kvalitet til å gjøre opp for forskjellen mellom dem. Dell har mulighet til å utvide garanti, og etter min erfaring god kundebehandling. Samtidig legger de ut servicemanualer, som gjør at en som har litt fingerferdigheter kan feilsøke, og bytte deler når garantien/reklamasjonstiden går ut.

Jeg har planer om å beholde pcen så lenge som mulig, og det setter krav til kvalitet, og ytelse. Ikke fordi jeg spiller mye, men fordi den skal kunne være brukbar om 5 år også.

Fordi GT 525M er langt i fra noe kort som duger til kravstor spilling, mens GTX 560M for det meste er det. Det hadde vært mer naturlig dersom du hadde hatt Xishan W150 som alternativ til Dell'en, ikke Kunshan P150. Skjønner du hva jeg mener? Men da er det altså en allround maskin, men som skal duge til litt spilling, bare ikke et krav om maks grafikkinnstillinger og oppløsning til enhver tid, har jeg forstått deg riktig da?

I så fall, Multicom Kunshan W150. Også den har et skjermkort i middelklassen, dog et hakk bedre enn den Dell'en du hadde satt opp.

Eventuellt Kunshan W155, som har enda et hakk bedre spillytelse, med GT 555M. Men hardwaremessig ellers, får du langt mer for pengene, enn Dell. Du får også en matt skjerm som kan konkurrere med Dell's dyreste R-BG 1920x1080 skjerm, på ren kvalitet. Og du får fullskala tastatur, med numpad.

Spranget derfra er - vel, da er kundegruppen folk som ikke bare skal ha god "kontor"-ytelse, men også en maskin som vil takle de fleste spill på høye grafikkinnstillinger og oppløsninger. Det er først her Kunshan P150 kommer inn i bildet.

Jeg lurer på om du faktisk kan hente servicemanualer til Clevo-maskiner, men da via Clevo's hjemmesider. Clevo

Hvis ikke, så er jeg temmelig sikker på at det kan skaffes via Clevo-forumet hos notebookreview.com

Lenke

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi GT 525M er langt i fra noe kort som duger til kravstor spilling, mens GTX 560M for det meste er det. Det hadde vært mer naturlig dersom du hadde hatt Xishan W150 som alternativ til Dell'en, ikke Kunshan P150. Skjønner du hva jeg mener? Men da er det altså en allround maskin, men som skal duge til litt spilling, bare ikke et krav om maks grafikkinnstillinger og oppløsning til enhver tid, har jeg forstått deg riktig da?

I så fall, Multicom Kunshan W150. Også den har et skjermkort i middelklassen, dog et hakk bedre enn den Dell'en du hadde satt opp.

Eventuellt Kunshan W155, som har enda et hakk bedre spillytelse, med GT 555M. Men hardwaremessig ellers, får du langt mer for pengene, enn Dell. Du får også en matt skjerm som kan konkurrere med Dell's dyreste R-BG 1920x1080 skjerm, på ren kvalitet. Og du får fullskala tastatur, med numpad.

Spranget derfra er - vel, da er kundegruppen folk som ikke bare skal ha god "kontor"-ytelse, men også en maskin som vil takle de fleste spill på høye grafikkinnstillinger og oppløsninger. Det er først her Kunshan P150 kommer inn i bildet.

Jeg lurer på om du faktisk kan hente servicemanualer til Clevo-maskiner, men da via Clevo's hjemmesider. Clevo

Hvis ikke, så er jeg temmelig sikker på at det kan skaffes via Clevo-forumet hos notebookreview.com

Lenke

Kravstor spiller, er jeg ikke...

Nå sjekket jeg ikke inngående, men så ikke ut som om Clevo ga ut dette frivillig på nettsidene sine. Egentlig ikke så rart, siden veldig få andre gjør det.mFant noe på forumet, men ikke på noen av de moderne modellene.

Angående det andre, synes jeg gjerne det skiller mer på en spillpc og en kontorpc enn bare grafikkortet, men jeg ser poenget ditt.

Dog, synes det for meg merkelig å pumpe opp prosessorkraft og ram for vanlig kontorbruk, men er det snakk om tunge kontorprogrammer som ikke nødvendigvis krever mye av grafikkortet, så er det sikkert bra.

Matt skjerm og mer ytelse for pengene er selvfølgelig et pluss, men hvis ikke kvaliteten er god nok til å vare i 5 år, vil det totalt sett bli billigere å kjøpe en Dell.

Ellers var W155 også en god pc, med stort sett de samme komponentene og funksjonene, med unntak av grafikkortet.

Prisforskjellen mellom denne og P150 skalerer godt til ytelsesforskjellen (20% forskjell i ytelse, ca 22% forskjell i pris).

Estimatet kommer herfra:

http://www.videocard...GeForce+GT+555M

Der forskjellen er fra 1009 til 1208 poeng.

Du har så vidt jeg kan se ikke kommentert kvaliteten på Multicom-maskinene, har du en selv?

Så du hadde en annen modell i profilen din.

Har en følelse av at hvis jeg skal ha denne i 5 år, bør jeg ta P150, ikke minst fordi den da sannsynligivs må overleve et generasjonsskifte av Windows. Og hvis dette er en Clevo maskin, virket det som om reservedeler kan komme til å være relativt tilgjengelig på ebay (dog ikke enda).

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Du kan finne lignende tråder, med enhver av de andre forhandlerne i hovedrollen, hvis du leter litt her inne. Ingen har 100% fornøyde kunder.

Poenget mitt var vel ganske enkelt at de kan ha tatt kritikken, og forbedret seg i løpet av de siste 4 årene. Og at informasjonen ikke nødvendigvis er relevant lenger.

Lenke til kommentar

Du kan finne lignende tråder, med enhver av de andre forhandlerne i hovedrollen, hvis du leter litt her inne. Ingen har 100% fornøyde kunder.

Poenget mitt var vel ganske enkelt at de kan ha tatt kritikken, og forbedret seg i løpet av de siste 4 årene. Og at informasjonen ikke nødvendigvis er relevant lenger.

Og poenget mitt var at det ikke nødvendigvis trenger å være sånn at Multicom var værre i 2007 enn i dag heller, selv om en trådstarter ikke var fornøyd den gangen ... eller at en eller annen henger seg på, og på et så tynt grunnlag skriker "hold dere vekk fra Multicom!" . Det er helt useriøst, etter min mening. Det er meget mulig at man kan finne to, tre eller ti lignende tråder der noen ikke er fornøyde - men hva beviser det? Jeg er temmelig sikker på at man kan finne 1,2 eller 10 tråder der noen er misfornøyde med Komplett også. Eller MPX. Eller PS Data. Eller Expert. Eller Dell. Så .... "Hold dere borte fra alle dataforhandlere!" ? :).

Min egen maskin er fra en tidligere generasjon, er en helt annen modell, og kan ikke uten videre sammenlignes. Det kan heller ikke dagens Dell XPS mot den tidligere generasjonen.

Men generellt sett anser jeg Clevo for å ha en byggekvalitet og kvalitetsfølelse som er over gjennomsnittet. På samme måte som Dell XPS er et hakk bedre enn de billigere seriene til Dell.

Jeg har som sagt ingenting å utsette på kvaliteten på min, og heller ikke på Multicom, etter å ha handlet datakomponenter både hos dem og andre forhandlere i minst 10-12 år.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Og poenget mitt var at det ikke nødvendigvis trenger å være sånn at Multicom var værre i 2007 enn i dag heller, selv om en trådstarter ikke var fornøyd den gangen ... eller at en eller annen henger seg på, og på et så tynt grunnlag skriker "hold dere vekk fra Multicom!" . Det er helt useriøst, etter min mening. Det er meget mulig at man kan finne to, tre eller ti lignende tråder der noen ikke er fornøyde - men hva beviser det? Jeg er temmelig sikker på at man kan finne 1,2 eller 10 tråder der noen er misfornøyde med Komplett også. Eller MPX. Eller PS Data. Eller Expert. Eller Dell. Så .... "Hold dere borte fra alle dataforhandlere!" ? :).

Min egen maskin er fra en tidligere generasjon, er en helt annen modell, og kan ikke uten videre sammenlignes. Det kan heller ikke dagens Dell XPS mot den tidligere generasjonen.

Men generellt sett anser jeg Clevo for å ha en byggekvalitet og kvalitetsfølelse som er over gjennomsnittet. På samme måte som Dell XPS er et hakk bedre enn de billigere seriene til Dell.

Jeg har som sagt ingenting å utsette på kvaliteten på min, og heller ikke på Multicom, etter å ha handlet datakomponenter både hos dem og andre forhandlere i minst 10-12 år.

Sant nok, men har man så mye annet å gå på?

Når man tester slike produkter, tester man ikke levetid, og da må man ta fra erfaringer og andre kilder for å finne ut om produsenten normalt lager produkter som er holdbare.

Det er dessuten oftere slik at de som er missfornøyde nevner det, og de som er fornøyde klager ikke. Da må man faktisk spørre for å få en viss likevekt.

Ingenting av dette beviser noe for hverken XPS eller P150, men for min del er det er bedre enn å handle i blinde. Veldig sjelden jeg handler dyre ting "spontant".

Jeg mener også at man ikke vet hvor god en nettbutikk er, før man har testet service og returrutinene deres. Der har jeg opplevd mye rart, og det har sikkert du også. Dog har jeg aldri hatt behov for å gjøre en retur til Multicom.

Ellers er det godt å høre at du er fornøyd med din, og det er ingen garanti, men en indikasjon på at Multicom/Clevo vet hvordan man lager pcer. Det ser ut til at det blir en P150.

Lenke til kommentar

Du finner noen brukererfaringer på P150/170 i tråden i herværende forum som har disses navn, og mange fler i Clevo-forumet hos notebookreview.com, men husk da bare at i USA går disse maskinene ofte under andre navn og/eller modellbenevnelser - først og fremst Sager. En Multicom Kunshan P150 blir således gjerne til en Sager NP8150, for eksempel. Clevo'er blir så og si aldri solgt under sitt eget navn. Ellers kan jeg vise til en test hos Anandtech Lenke , her under navnet Eurocom Racer, eller hos Notebookcheck.net, Lenke, under navnet Schenker XMG 501

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...