Gå til innhold

Hvilken telefon er din favoritt?

31 stemmer

1. 1. Hvilken telefon synes du er best?

• HTC Sensation
    • Samsung Galaxy S II
    • Iphone 4
    • Jeg venter på Iphone 5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart en Samsung Galaxy S II.

Om jeg ikke tar mye feil, så har allerede iPhone 5 tapt i ytelse mot Samsung Galaxy S II allerede før den er kommet ut.

Ok, hvis det stemmer så er Iphone 5 uaktuell.

Når det gjelder Design, så kikket jeg på alle modellene i dag og jeg der mener jeg

Samsung Galaxu S II vinner klart med sin design og slanke utgave.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar mye feil, så har allerede iPhone 5 tapt i ytelse mot Samsung Galaxy S II allerede før den er kommet ut.

Når det gjelder Design, så kikket jeg på alle modellene i dag og jeg der mener jeg

Grunnen jeg sier at den allerede har tapt før den er kommet ut er at det er en meget stor sannsynlighet for at iPhone 5 kommer til å bruke samme CPU og GPU som står i iPad 2. Og med det, så blir iPhone 5 svakere enn Galaxy S II.

Og en annen grunn til at du skal gå for Galaxy S II er at den har en FULLVERDIG nettleser som takler alt og at den har et kamera som er vanvittig bra. Nå vet jeg ikke hvordan kamera'et i iPhone 5 blir da.

Galaxy S II har også verdens beste skjerm. Den er så bra at den til og med er bedre enn iPhone 4 sin skjerm i alle tester som er gjort av telefonen. Og det sier litt.

Og ikke minst fordi Galaxy S II kjører på Android som er det beste mobile OS'et som finnes. iOS 5 er bra i seg selv, men blir mere en hodepine med all begrensning os'et har. Og med det, så blir ikke iOS 5 noe "fullverdig" smartmobil OS som Android er.

Om du ikke går for en Samsung Galaxy S II, så kan du jo gå for en HTC Sensation som også er meget bra (men ikke like bra som Galaxy S II).

Nå vet jeg ikke hva dem som svarer iPhone 4 i poll'en tenker på, men hvorfor betale en masse penger for en mobil som er utdatert og elendig i forhold til Samsung Galaxy S II og HTC Sensation?

EDIT: Ikke la deg lure av de folkene her som sier at plastikk er noe dritt på Galaxy S II. Fordi plastikken på Galaxy S II er faktisk noe av det beste som finnes på mobiltelefoner i dag.

Du kan jo bare se på

som viser hvor bra selv bakdekselet som er så tynnt er :thumbup: .

Du blir garantert overrasket etter å ha sett det der heh.

EDIT 2: Om du vil se hvor bra kvaliteten på 1080p opptakene på Galaxy S II er, så kan du jo laste ned min lille film her (høyreklikk og 'Lagre som') som er 1 minutt lang. Den tar dog 145 MB, så er ganske stor i størrelse. Men du vil bli overrasket her også etter å ha sett klippet.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Grunnen jeg sier at den allerede har tapt før den er kommet ut er at det er en meget stor sannsynlighet for at iPhone 5 kommer til å bruke samme CPU og GPU som står i iPad 2. Og med det, så blir iPhone 5 svakere enn Galaxy S II.

Og en annen grunn til at du skal gå for Galaxy S II er at den har en FULLVERDIG nettleser som takler alt og at den har et kamera som er vanvittig bra. Nå vet jeg ikke hvordan kamera'et i iPhone 5 blir da.

Galaxy S II har også verdens beste skjerm. Den er så bra at den til og med er bedre enn iPhone 4 sin skjerm i alle tester som er gjort av telefonen. Og det sier litt.

Og ikke minst fordi Galaxy S II kjører på Android som er det beste mobile OS'et som finnes. iOS 5 er bra i seg selv, men blir mere en hodepine med all begrensning os'et har. Og med det, så blir ikke iOS 5 noe "fullverdig" smartmobil OS som Android er.

Om du ikke går for en Samsung Galaxy S II, så kan du jo gå for en HTC Sensation som også er meget bra (men ikke like bra som Galaxy S II).

Nå vet jeg ikke hva dem som svarer iPhone 4 i poll'en tenker på, men hvorfor betale en masse penger for en mobil som er utdatert og elendig i forhold til Samsung Galaxy S II og HTC Sensation?

EDIT: Ikke la deg lure av de folkene her som sier at plastikk er noe dritt på Galaxy S II. Fordi plastikken på Galaxy S II er faktisk noe av det beste som finnes på mobiltelefoner i dag.

Du kan jo bare se på

EDIT 2: Om du vil se hvor bra kvaliteten på 1080p opptakene på Galaxy S II er, så kan du jo laste ned min lille film her (høyreklikk og 'Lagre som') som er 1 minutt lang. Den tar dog 145 MB, så er ganske stor i størrelse. Men du vil bli overrasket her også etter å ha sett klippet.

Som så ofte før så tar du feil.

Apples A5 SoC har en 1GHz Cortex-A9 CPU, mens SGS II har en tilsvarende CPU klokket til 1.2 GHz. Vi snakker om ca 20% fordel til Samsung her.

Men for GPU er forskjellen langt mer dramatisk, til fordel for Apple A5, da Apple bruker en PowerVR SGX543MP2 GPU som kan være ca 3 ganger raskere enn Samsungs Mali-400 MP GPU.

Faktisk er SGS II bare sånn midt på treet i rå grafikkytelse sammenlignet med en del Android-telefoner basert på Tegra 2, noe OpenGL-testene her viser:

http://www.anandtech.com/show/4177/samsungs-galaxy-s-ii-preliminary-performance-mali400-benchmarked

Hva så med PowerVR SGX543MP2 som Apple bruker i sin A5? Den er helt sikkert vesentlig bedre enn SGX 540, som igjen er fullt på høyde med Mali-400 (jfr. forrige link). I denne OpenGL-testen danker iPad 2 ut Tegra 2-baserte Motorola Xoom ganske ettertrykkelig:

http://www.anandtech.com/show/4216/apple-ipad-2-gpu-performance-explored-powervr-sgx543mp2-benchmarked/2

For å oppsummere: SGS II har en GPU som er nesten på høyde med Tegra 2 som finnes i bl.a LG Optimus X2. Apple A5 har en GPU som er overlegent bedre.

http://www.engadget.com/2011/03/03/imagination-technologies-powervr-sgx543mp2-really-is-faster-be/

Det var de objektive fakta. Når det gjelder hvilket OS som er "best", så er det mye en smakssak - jeg går for iOS, som er det smarteste OS'et, og som gir meg best stabilitet og flere og bedre apps. iOS 5 med iCloud vil bli fantastisk bra for alle oss som er mer opptatt av å bruke smarttelefonen til nyttige og interessante ting, heller enn å kaste bort tiden på uproduktiv fikling med skins, themes, mods, tweaks, custom ROMs og gudene vet hva enkelte Android-er roter bort tiden på.... ;)

For øvrig så er videoopptaket ditt noe av det verste jeg har sett, så der ble jeg på sett og vis overrasket. Ikke fordi det er elendig teknisk sett, for det er det ikke, men fordi all verdens oppløsning ikke kan gjøre det til en stødig, interessant eller bra videosnutt som er verdt 145MB bortkastet båndbredde. Ser heller en god film i middelmådig DVD-kvalitet enn en elendig film i Full HD-kvalitet, om du skjønner. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan jo bare se på

Som så ofte før så tar du feil.

Apples A5 SoC har en 1GHz Cortex-A9 CPU, mens SGS II har en tilsvarende CPU klokket til 1.2 GHz. Vi snakker om ca 20% fordel til Samsung her.

Men for GPU er forskjellen langt mer dramatisk, til fordel for Apple A5, da Apple bruker en PowerVR SGX543MP2 GPU som kan være ca 3 ganger raskere enn Samsungs Mali-400 MP GPU.

Faktisk er SGS II bare sånn midt på treet i rå grafikkytelse sammenlignet med en del Android-telefoner basert på Tegra 2, noe OpenGL-testene her viser:

http://www.anandtech.com/show/4177/samsungs-galaxy-s-ii-preliminary-performance-mali400-benchmarked

Hva så med PowerVR SGX543MP2 som Apple bruker i sin A5? Den er helt sikkert vesentlig bedre enn SGX 540, som igjen er fullt på høyde med Mali-400 (jfr. forrige link). I denne OpenGL-testen danker iPad 2 ut Tegra 2-baserte Motorola Xoom ganske ettertrykkelig:

http://www.anandtech.com/show/4216/apple-ipad-2-gpu-performance-explored-powervr-sgx543mp2-benchmarked/2

For å oppsummere: SGS II har en GPU som er nesten på høyde med Tegra 2 som finnes i bl.a LG Optimus X2. Apple A5 har en GPU som er overlegent bedre.

http://www.engadget.com/2011/03/03/imagination-technologies-powervr-sgx543mp2-really-is-faster-be/

Det var de objektive fakta. Når det gjelder hvilket OS som er "best", så er det mye en smakssak - jeg går for iOS, som er det smarteste OS'et, og som gir meg best stabilitet og flere og bedre apps. iOS 5 med iCloud vil bli fantastisk bra for alle oss som er mer opptatt av å bruke smarttelefonen til nyttige og interessante ting, heller enn å kaste bort tiden på uproduktiv fikling med skins, themes, mods, tweaks, custom ROMs og gudene vet hva enkelte Android-er roter bort tiden på.... ;)

For øvrig så er videoopptaket ditt noe av det verste jeg har sett, så der ble jeg på sett og vis overrasket. Ikke fordi det er elendig teknisk sett, for det er det ikke, men fordi all verdens oppløsning ikke kan gjøre det til en stødig, interessant eller bra videosnutt som er verdt 145MB bortkastet båndbredde. Ser heller en god film i middelmådig DVD-kvalitet enn en elendig film i Full HD-kvalitet, om du skjønner. ;)

Du viser med dette at du har null peiling på grafikkenheter på mobiltelefoner.

For det første så er LG Optimus 2X ikke FPS cappet på 60 FPS som Galaxy S II er. Med at Galaxy S II er FPS cappet på 60 FPS (den har da Vertical Sync aktivert) så vil det kreve MYE mere ut av GPU'en når den viser 60 FPS med vertical sync på enn om at den viser 60 FPS med vertical sync av faktisk.

Så er derfor du ser LG Optimus 2X med bedre score i noen tester siden den kan vise mere enn 60 FPS.

Det blir som på en vanlig PC med et skjermkort. Du kan aktivere Vertical Sync, men ytelsen vil bli mye dårligere, men du vil kunne se hele bilder hver FPS i stedet for halvt og halvt bilde hver FPS da som gjør at alt vil oppleves mye bedre.

Joda, på papiret så er sikkert PowerVR SGX543MP2 GPU'en kraftigere enn Mali-400 GPU'en, men det skulle jo Adreno 220 også være (som er i HTC Sensation), men hva skjer?, jo Mali-400 danker ut Adreno 220 totalt i alle GPU tester som er å oppdrive i dag.

I en av de mere nye GPU testene som er ute nå (Electopia), så får HTC Sensation 23 FPS hvor jeg med min Galaxy S II får 37 FPS før jeg har overklokket telefonen. Og denne testen kjøres på samme oppløsning på begge mobilene. Så testen blir rettferdig da.

Så når alt kommer til alt, så funker ting annerledes i virkeligheten enn det det gjør på papiret.

Og med at du sier at mitt video opptak er noe av det verste du har sett, det sier meg at du har vanvittig dårlig syn eller at noe er galt med din PC skjerm. Fordi du er den eneste jeg har kommet over som sier at mitt opptak er dårlig. Alle andre har sagt at kvaliteten på mitt videoklipp er noe av det råeste dem har sett i fra en mobiltelefon.

Og nå skal liksom ikke mitt filmklipp være noe Avatar lignende mesterverk som film akkurat. Filmklippet mitt er kun for å vise hvordan kvaliteten er under 1080p opptak.

Ja, jeg har postet mitt klipp på XDA-Developers sin side også, så jeg vet med 100% sikkerhet at ingen andre mobiler kommer i nærheten av kvaliteten til Galaxy S II under filmopptak.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det er ganske stor forskjell på Iphone 4 og Galaxy S ll.

Edit: Etter å ha lest tester fra flere land så er det ikke bare en stor forskjell men en enorm forskjell. De aller fleste nøytrale anmeldere mener Galaxy S II knuser Iphone 4 og mange stiller seg spørsmålet om Iphone 5 klarer å henge seg på.

Endret av blixt
Lenke til kommentar

Dårligste argumentet jeg har hørt. Skulle nesten tro at du argumenterer for lav oppløsning fordi mye som er filmet i lav oppløsning er mer interessant enn mye som er filmet i høy oppløsning. Doh!

En annen ting er at kvaliteten på SGSII-opptaket er dårlig - alle detaljer er komprimert bort og det er forsøkt kompensert med å bruke store mengder oppskarping som gir stygge glorie-effekter i kontrastområder. Det er ikke akkurat Blu-ray-kvalitet for å si det sånn, men det kan jo hende at opptaket er etterbehandlet og komprimert for at det skal bli mindre i filstørrelse.

Rent bortsett fra videokvaliteten (det betyr jo tross alt ikke all verden) så er Galaxy SII et glimrende valg. Hvorvidt den er bedre eller dårligere enn iPhone er stort sett bare noe fanboys gidder å bruke tid på å diskutere. Begge telefonene er "mer enn bra nok", hovedforskjellen ligger i operativsystemet og filosofien rundt dette. Android er åpent og rotete, Apple er lukket og strømlinjeformet. Stort verre er det ikke.

Det er i grunnen ikke så mye vits i å spørre om hva du bør velge på dette forumet, det ender bare opp som en skyttergravskrig mellom diverse personer som man skulle tro hadde giftet seg med telefonene sine :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...