Gå til innhold

Sony a77, spennende saker...

Anbefalte innlegg

Var innom elkjøp megastore på ullevål i dag, og der var det a77 på utstilling.

De burde endre navn til elKJIP siden det var med 18-55 craplensa og ikke strøm på kameraet :cry:

Tenkte jeg kunne nevne for de som er basert i Trondheim at Elkjøp Megastore Lade vil ha A77 utstilt når vi åpner om ikke så aaaaltfor lenge, og den vil være LIVE! (det vil forøvrig resten av utstillingene også være, om det så vil si jeg må lade batterier til krampa tar meg) Dessverre så kommer ikke 16-50 f/2.8 helt enda, men den vil bli stilt ut når den blir tilgjengelig.

Nå er ikke jeg noen sportsfotograf, men jeg har prøvd HARDT å teste ut limitasjonene til EVF i forbindelse med seriebildetagning, og jeg klarer pent å følge mine kollegaer som tar 60 metern nedover gangbanen. Ikke akkurat en fugl i flukt :p

Jeg anbefaler de som er nysgjerrig til å teste det ut når de kan. A77 ser ut til å bli et flott kamera, men så det er sagt så får det meg ikke til å bytte system fra Canon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder iso på dette huset så scorer det någet lavere enn andre i samme klasse. Når jeg kikker på mine bilder, tatt med Pentax kx, så vil vel jeg ikke oppleve noen særlig nedtur. Forstørrer aldri bilder heller, og skyter sjelden i raw (fy?). Systemkamera valgte jeg pga fleksibilitet opp mot variasjon i linser. Sony skiller seg ut nå. De satser hardt på denne teknologien. Jeg tror det blir et nytt race blandt de store på denne fronten så sant ikke de helt speilløse tar over for oss som egentlig ikke trenger speilrefleks, men synes det er kult å ha det. Fasedetekterende af på nex7 så hadde denne blitt kjøpt og ikke a77. Dette pga str.

Lenke til kommentar

Har vært ute en tur med A77'en idag og kunne ikke vært mer fornøyd :) Fantastisk kamera i bruk, og selv i sterk sol midt på dagen idag så fungerte EVF'en fortreffelig! Den gjør også jobben med eksponering mye enklere da man fort ser om den har bestemt seg for å eksponere for himmelen for eksempel. Kan du ikke se detaljer i landskapet i EVF'en? Nei da kan du heller ikke se dem i bildet du tar ;)

Det mest uvante er faktisk mangelen på lyd! Jeg er vandt til at speilet som slår sier klart ifra om når jeg tar et bilde, nå hører man knapt lukkeren når den flyr over sensoren. Kunne vært litt klarere feedback i selve utløserknappen for min del - men dette er nok en vanesak :)

Noen bilder fra idag:

Flickr

Lenke til kommentar

Noen som vet når a77 og 16-50 dukker opp sammen igjen?

Nå ble jo A77 fabrikken oversvømt så jeg tror dette er helt tilfeldig. Butikkene har nok bare fått en dato som de viser til, men denne datoen er nok veldig "fleksibel" da Sony som produsent finner det vanskelig å dekke behovet, som også ble gjort vanskeligere av fabrikkens skader. Så ingen kan si noe helt sikkert. Men forhåpentligvis tidsnok til at de som ønsker det kan kjøpe seg en fantastisk julegave i år.

Lenke til kommentar

Nå ble jo A77 fabrikken oversvømt så jeg tror dette er helt tilfeldig. Butikkene har nok bare fått en dato som de viser til, men denne datoen er nok veldig "fleksibel" da Sony som produsent finner det vanskelig å dekke behovet, som også ble gjort vanskeligere av fabrikkens skader. Så ingen kan si noe helt sikkert. Men forhåpentligvis tidsnok til at de som ønsker det kan kjøpe seg en fantastisk julegave i år.

Gjaldt ikke bare det Nex-7 og A65?

http://www.akam.no/artikler/flommen_gir_kamerakroll/103128

Lenke til kommentar

Gjaldt ikke bare det Nex-7 og A65?

http://www.akam.no/a...erakroll/103128

Denne artikkelen var copypast fra internasjonale sider, der de i begynnelsen gikk ut med A65 og NEX7. Men som Simen skrev er det jo samme sensor i disse så det har jo effekt på alle tre.

Lenke til kommentar

De bruker samme sensor og det er vist sensorfabrikken som er rammet. Byen står fortsatt under vann så jeg regner ikke med de har helt oversikt ennå.

Denne artikkelen var copypast fra internasjonale sider, der de i begynnelsen gikk ut med A65 og NEX7. Men som Simen skrev er det jo samme sensor i disse så det har jo effekt på alle tre.

Vet de bruker samme, men hadde fått inntrykk av at disse fabrikkene som ble oversvømt gjaldt sammensetting samt at jeg antok at CMOS produksjonen til Sony lå i Japan.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Kan du ikke se detaljer i landskapet i EVF'en? Nei da kan du heller ikke se dem i bildet du tar ;

Kan se nytten, men kanskje mest for fotografer som ikke gjør noe særlig i post.

Er nok mer brukbart enn som så da den gir et godt inntrykk av hvor over/undereksponert du er i forhold til de områdene du er interessert i. Har du undereksponert for mye så er det lite å hente i PP uansett hvordan du vrir og vender på det :) Live histogrammet kan også være brukbart på den fronten, f.eks for "expose to the right" tilhengere som alltid justerer ned eksponeringen i etterkant.

Lenke til kommentar
Kan du ikke se detaljer i landskapet i EVF'en? Nei da kan du heller ikke se dem i bildet du tar ;

Kan se nytten, men kanskje mest for fotografer som ikke gjør noe særlig i post.

Er nok mer brukbart enn som så da den gir et godt inntrykk av hvor over/undereksponert du er i forhold til de områdene du er interessert i. Har du undereksponert for mye så er det lite å hente i PP uansett hvordan du vrir og vender på det :) Live histogrammet kan også være brukbart på den fronten, f.eks for "expose to the right" tilhengere som alltid justerer ned eksponeringen i etterkant.

Undereksponerte områder går det ofte fin fint å hente ut informasjon fra - utbrente områder derimot er det verre med.

Lenke til kommentar

Best bildeprodukt med en gang er flott det. Men å ha muligheter for etterbehandlig er et must. Nå kjører jeg rundt i Moss for å kjøpe a77. Dog uten 16-50. Det får bli 18-55 kit frem til gromlinsa er i hyllene igjen. 11995 på Eljøp. De hadde den ikke på lager, selv om det så slik ut, så jeg setter nesa tilbake til Japan Photo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...