benjamin84 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Her har optisk søker en fordel - de glimtene man ser er i sanntid - og dermed kan man følge motivet. Godt poeng, uansett hvor korte glimtene er så kan de ikke være annet enn i sanntid Spent på å se hvordan A77 oppfører seg i 8 og 12fps. Det er jo ingen grunn til at SLT teknologien skal forhindre live-"glimt" innimellom bildetagningen rent prinsippielt, annet enn en eventuell begrensning i prosessorkraft samtidig som kameraet lagrer så store filer i den hastigheten. Det er hvertfall null etteslep i EVF'en i vanlig bruk, og da mener jeg null - klarer ikke å merke noe som helst ved panorering. Det burde gå ann å gjøre det samme innimellom eksponeringene. Endret 26. oktober 2011 av benjamin84 Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Voldsomme engasjementer på ulike foraer om a77. Noen skryter av a77, noen ikke. Canon/Nikon-brukere, på yrkesnivå, er nok mest negative. De sitter jo med mye glass i øvre klasse og jeg skjønner godt at det å la seg overbevise til å bytte kan være vanskelig. Jeg har latt meg imponere. Filmdelen er jo enestående. Endelig en kombiløsning slik at en dings holder på tur? 16-50mm f 2,8 ser ut til å være en ålreit allroundlinse. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Voldsomme engasjementer på ulike foraer om a77. Noen skryter av a77, noen ikke. Canon/Nikon-brukere, på yrkesnivå, er nok mest negative. De sitter jo med mye glass i øvre klasse og jeg skjønner godt at det å la seg overbevise til å bytte kan være vanskelig. Jeg har latt meg imponere. Filmdelen er jo enestående. Endelig en kombiløsning slik at en dings holder på tur? 16-50mm f 2,8 ser ut til å være en ålreit allroundlinse. Hvorfor skulle en proff Canon-/Nikon-bruker bytte til A77? Det virker relativt meningsløst. La oss si for argumentets skyld at A77 er 5% bedre enn f.eks. 5Dmk2. Hva så? Canon kommer snart med neste kamera, og i mellomtiden er det nåværende kameraet mer enn godt nok. Det er ingen vits i å bytte kameramerke hver gang en produsent leverer et kamera som hever nivået litt. Om noen måneder må jo da A77-brukerne bytte til det nyeste fete fra Nikon/Canon. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 jeg skjønner godt at det å la seg overbevise til å bytte kan være vanskelig. Når man har holdt på i x antall år med fotografering så får man et mer nøkternt (og fornuftig) forhold til utstyr. Det finnes egentlig ingen fornuftige grunner for å bytte kamerasystem hver gang en eller annen produsent oppdaterer eller kommer med noe nytt. Når man koker ned alt til den praktiske hverdagen er ofte forskjellene minimale - og man er tilbake til det som virkelig betyr noe: Ens egen utvikling som fotograf. Det er og naturlig at personer som har brukt et kameramerke over tid kvier seg for å bytte til et annet merke. De fleste bytter ikke bare for å bytte, da kan man jo bytte annenhver måned, dvs hver gang noe nytt kommer. Mennesker er vanedyr og når man er vant med et merke, har objektiver og annet, så hvorfor bytte? Gi meg noen fornuftige reelle praktiske grunner for hvorfor canon/nikon-brukere plutselig burde bytte til sony? Koker man f.eks a77 ned til den praktiske virkeligheten så er det ikke etter min vurdering noe banebrytende som overgår de tradisjonelle speilrefleksene som er på markedet. Den rene bildekvaliteten er heller ikke noe som imponerer utover hva andre nyere kamera leverer - som jeg har nevnt tidligere er jeg skuffet over at Sony ikke klarte bedre. Så hvorfor burde man bli "overbevist" og bytte? Filmdelen er jo enestående. Er den? Bedre enn et dedikert HDvideokamera til samme pris? I praksis? Og igjen tilbake til når man har drevet med fotografering i endel år: Det betyr lite i vektskålen når man skal vurdere et stillbildesystemkamera (dessuten kan alle nyere speilrefleks filme uansett, men det er noe herk like mye). Personlig føler jeg og at alt dette film-maset de siste par årene er aldersbetinget, dvs noe helst unge er opptatt av. Når det gjelder film så er det samme jungelloven der som ved fotografering, nytter ikke hvor teknisk bra resultatet er dersom innholdet ikke holder mål. Nettet drukner i total uinteressante 1,5 minutters videoer ala "jippi! jeg fikk til å filme med mitt kamera!" Ingen sier vel at sony har laget et direkte dårlig kamera, for det blir feil. Men det er heller ingen revolusjon som man bare må bytte til for å få best mulig resultater. For meg er det bare nok et nytt gråkamera - og samtidig avslører det at speilløse systemer enda er på barnestadiet i utvikling når man sammenligner med tradisjonelle speilrefleks. Tor 2 Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Det var vel det jeg prøvde å få frem. Det fine med å diskutere litt er at proffene får frem ytterpunktene. Jeg som bare er på jakt etter et dugelig hus og linse drar nytte av dette. Alternativet for meg ville vært k5 eller tilsvarende i Canon eller Nikon. Dvs ikke highclass uansett. Og litt ekstrafunksjoner... Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Hvorfor skulle en proff Canon-/Nikon-bruker bytte til A77? Det virker relativt meningsløst. La oss si for argumentets skyld at A77 er 5% bedre enn f.eks. 5Dmk2. Hva så? Canon kommer snart med neste kamera, og i mellomtiden er det nåværende kameraet mer enn godt nok. Det er ingen vits i å bytte kameramerke hver gang en produsent leverer et kamera som hever nivået litt. Om noen måneder må jo da A77-brukerne bytte til det nyeste fete fra Nikon/Canon. Enig For min del derimot som "avansert amatør" så er A77 rene drømmekameraet Som dpflesjo hinter til så er kombinasjonen av et knallbra stillbilde kamera og et videokamera som kan ta alt fra full-auto party snutter til mer gjennomtenkte kreative filmer helt ypperlig for mange. Jeg har ingen ambisjoner om å bli en verdenskjent proff-fotograf, og det samme gjelder på videofronten - men jeg har nå, takket være A77, muligheten til å få utløp for kreativiteten både med tanke på video og stillbilder uten at utstyret setter noen begrensninger. Og alt det får jeg i en og samme letthåndterlige vær-tette pakke Jeg tror Sony har truffet midt i blinken for målgruppen, og dette kameraet kommer til å gi meg masse glede fremover. Neste innkjøp er forøvrig denne: http://www.bgrip.com/. Bilder og film fra skiturer kommer til å nå et helt nytt nivå med A77'en lett tilgjengelig Lenke til kommentar
egilh Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jeg tviler på at det er kameraet som setter begrensinger på kreativiteten, for å være helt ærlig. Jeg kan ikke se noe ved A77 som plutselig gjør det mulig for folk å ta bilder på en kreativ måte som de ikke kunne før. Det er sikkert fint og passer til noen, men her blir det plutselig omtalt som 'the holy grail' som snur opp ned på fotografering, noe det ikke gjør. Kall en spade for en spade, jeg klarer ikke se hva som kan gjøres så mye bedre med dette enn f.eks. D7000. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Kall en spade for en spade, jeg klarer ikke se hva som kan gjøres så mye bedre med dette enn f.eks. D7000. For å ta D7000 som et konkret eksempel ettersom det var det jeg hadde tenkt til å kjøpe i utgangspunktet: På fotosiden så er det kun seriebildehastigheten og rask autofokus ved live view som er målbart bedre med A77 slik jeg ser, og en evt personlig preferanse for elektronisk kontra optisk søker. På video derimot så var D7000 svært lite imponerende, både med tanke på støttede formater og frame rates, og selvsagt totalt håpløs autofokus i forhold til A77. Med A77'en kan jeg rappe opp kameraet uten å stille på noe (i Aperture Priority mode for min del) og trykke record og få videoer som er svært gode Om jeg ønsker å gjøre mer ut av det så setter jeg den i dedikert movie mode, stiller inn alt jeg ønsker manuelt og bruker focus peaking til å få nøyaktig manuell fokus. For meg så gir dette en pakke som er merkbart mye bedre enn andre speilreflekser på markedet Andre som ikke bryr seg om video eller seriebilder eller autofokus ved live view vil sikkert komme til andre konklusjoner. Så - revolusjon? Nei. Svært bra semi-pro kamera for entusiaster som leverer en totalpakke få kan måle seg med? Oh hell yes 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 jeg skjønner godt at det å la seg overbevise til å bytte kan være vanskelig. Når man har holdt på i x antall år med fotografering (...) Dæven, ring 1000-tipset, jeg er enig med Tor Vidle Har aldri skjønt folk som driver og bytter system bare fordi konkurrenten er 5% bedre i et halvt år, men men. De tilfører mye fint til bruktmarkedet, om ikke annet. Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Ha,ha, skal si det tar av her. Som sagt; jeg hadde nok ikke byttet merke hadde jeg hatt skapet fullt av noe annet. Prisen på hus er en ting, gromglass noe helt annet. Godt at noen her virkelig får gjort et poeng av dette. Nivået på det jeg hadde fra før var relativt lavt, så bytte til Sony svir ikke så mye. Sammenlignet med kvaliteten på det jeg hadde før så hever jeg meg nok en god del når det gjelder selve huset. Optikken får komme siden. Trenger jo noe fastoptikk senere. Av egen erfaring på ferie med kamera og HD-kamera rundt halsen, blir det mye fikling og det går en del tid til å fange alle øyeblikk. Skulle hatt et par armer til når man ønsker både bilde og film samtidig. Jeg får erfare Sony a-77 nå og en god tid fremover og se om dette gir meg det jeg ønsker meg. Hadde forresten Pentax fra før. Opplevde like mye "motstand" da fra Canon og Nikon-tilhengere. Spesielt når K-5 kom. Det siste ble litt offtopic. Måtte bare få det med. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Opplevde like mye "motstand" da fra Canon og Nikon-tilhengere. At man opplever motstand fra Canikon-leiren er noe en bare må leve med når man velger noe alternativt. Canon/Nikon er nok de beste for proff-fotografene; for de som trenger rask og presis AF, gost utvalg i teleobjektiver med høy lysstyrke, eller et proffesjonelt støtteapparat. Det er det stort sett kun de som leverer. Men for oss som er ute etter andre ting; så er det ikke nødvendigvis Canon og Nikon som leverer de riktige varene. Men det skjønner ikke Canikon-fanboysa. 2 Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Hei, igjen. Følg denne linken www.abetterdj.net. Vet ikke på hvilket nivå disse fotografene befinner seg, men de tjener nok litt penger på det de driver med. Uansett er de blitt hodestups bergtatte av Sony a-77. Så var det jo også Sony de hadde fra før også. 16-50mm f 2,8 kitlinsa skryter de ekstra mye av. Endret 27. oktober 2011 av dpflesjo Lenke til kommentar
gwh Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 Var innom elkjøp megastore på ullevål i dag, og der var det a77 på utstilling. De burde endre navn til elKJIP siden det var med 18-55 craplensa og ikke strøm på kameraet 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Var innom elkjøp megastore på ullevål i dag, og der var det a77 på utstilling. De burde endre navn til elKJIP siden det var med 18-55 craplensa og ikke strøm på kameraet Verken de, eller noen andre(såvidt jeg vet) har fått inn kittet med 16-50 enda. Vær glad for at de har kameraet til utstilling i det hele tatt, for det er det ikke mange butikker i Norge som har enda Og hvorfor tror du ikke det er strøm på A77, eller gi for seg heller ikke på 99% av kameraene der? Jo det krever en spesiell adapter, håpløse å få tak i når den er forskjellig til nesten hvert kamera. Men skjønner frustrasjonen din, skulle gjerne ha testet ut kamera selv Endret 27. oktober 2011 av MrLG Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Hvordan er prisene på GROM-optikk til Sony sammenliknet med Canikon? Er jo et vesentlig punkt en må ta med i totalbetraktningen. La oss si du trenger en pakke med noe slikt: Telezoom ca ~70-200mm 2.8 evt. 4 Normal zoom ~18-50mm 2.8 Fast 50mm 1.4 Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Er vel noenlunde det samme, sjekk alt en får til Sony her: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp normaler: 16-50 F2.8 Carl Zeiss 16-80 "Verdens beste normalzoom" CZ 24-70 tele: 70-200 F2.8 70-300G 70-400G Fast 50 F 1.4( er billig) Ellers er det masse god fast optikk, 35 F1.4G,CZ 24 F2, CZ 85 F1.4, CZ 135 F 1.8 Og for ikke snakke om alle Minoltagodbitene Endret 27. oktober 2011 av Karabin Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Verken de, eller noen andre(såvidt jeg vet) har fått inn kittet med 16-50 enda. Vær glad for at de har kameraet til utstilling i det hele tatt, for det er det ikke mange butikker i Norge som har enda Alle kit'ene med 16-50 objektivet som kom til norge var forhåndsbestillt - kommer visst ikke inn flere før desember! Glad jeg fikk forhåndsbestillt min, objektivet er virkelig solid og bra Sammen med værtettingen så lover dette godt for vintern Edit: lurer på om Sony har tenkt til å lansere flere værtettede objektiv i nærmeste fremtid. En 70-200 f.eks hadde gjort seg Endret 27. oktober 2011 av benjamin84 Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Er det slik at nex7 og a77 nesten er identiske? Har kikket litt nærmere på dette og det er vel litt forskjell på autofokus under filming som en forskjellig. Litt snevert med glass til nex7 og det mangler værtetting, men for en grombit. Ai, ai, ai. Skal ikke være lett. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 De har samme sensor og søker - men er i to forskjellige segmenter. A77 er et stort beist med Pellicle-speil og en mye bedre autofokus. NEX-7 er et bittelite bakstykke med mye dårligere autofokus og annen fatning - du kan allikevel få et spesielt adapter som gir deg mulighet for kjapp autofokus på optikk til Alpha. Det er to veldig forskjellige dyr - dra i butikk og se selv. Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Jepp. Ser denne. Det får bli en iPhone 4gs som pocketkamera og a77 til entusiastbruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå