Gå til innhold

Sony a77, spennende saker...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant review. Jeg har lekt litt med høy ISO RAW filene fra mitt kamera i LightRoom 3.5 og finner støy'en grei å hanskes med. LightRoom kan fjerne mesteparten uten å ta livet av detaljene, og selv om D7000 er hakket bedre på pixel nivå (ca 1/2 stop på grunn av SLT'en) så forsvinner den fordelen på grunn av A77'ens høyere oppløsning - noe DPReview nevner men av en eller annen grunn ikke vektlegger.

Jeg har forøvrig satt auto ISO'n til å gi seg ved ISO 1600 - først ved 3200 syns jeg bildekvaliteten begynner å lide etter en runde i LightRoom :)

Syns forøvrig også det er morsomt at mange review sider sammenligner Sony'n med Canons nye 1Dx ;) Et entusiast kamera som får folk til å tenke på Canons flaggskip kan jo ikke være annet enn bra :p

Lenke til kommentar

Syns forøvrig også det er morsomt at mange review sider sammenligner Sony'n med Canons nye 1Dx ;) Et entusiast kamera som får folk til å tenke på Canons flaggskip kan jo ikke være annet enn bra :p

Hvem gjør det, og hva er det de sammenligner med?

Skulle tro det var vanskelig å sammenligne med ett kamera kun ett fåtall har fått se og holde men.

En av tingene de 'sammenlignes' med er vel fps.

Lenke til kommentar

Nuvel, jeg fant ingen sammenligning i dpreview artikkelen, selv om kameraet ser bra ut.

If the A77's high framerates interest you, don't expect to get the same sort of performance as you might from a dedicated 'pro' sports camera like the Canon EOS 1D IV (or upcoming 1D X) or Nikon D3S. The A77's AF system is very good, but it can't keep up with erratic fast-moving subjects reliably at its fastest framerates, and you'll need to use an (expensive) UHS-I SDHC memory card to get the best buffering performance.

Lenke til kommentar

Nuvel, jeg fant ingen sammenligning i dpreview artikkelen, selv om kameraet ser bra ut.

If the A77's high framerates interest you, don't expect to get the same sort of performance as you might from a dedicated 'pro' sports camera like the Canon EOS 1D IV (or upcoming 1D X) or Nikon D3S. The A77's AF system is very good, but it can't keep up with erratic fast-moving subjects reliably at its fastest framerates, and you'll need to use an (expensive) UHS-I SDHC memory card to get the best buffering performance.

Det var brukerne av forumet jeg siktet til :) Artikkelforfatterne er selvsagt fornuftige nok til å skjønne at disse kameraene opererer i to helt ulike segmenter, til tross for at A77'en på enkelte punkter I spec listen ikke stiller så dårlig i sammenligningen.

Lenke til kommentar
..Og full anmeldelse hos dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta77/

Konklusjonen blir: Skyt i Raw! :)

Jeg synes det er drøyt mye dårligere enn konkurrentene også med råformat. Chroma-støyen tar jo helt av på ISO 6400.

A77 er selvsagt sikleverdig for sine styrker likevel. Jeg skulle gjerne hatt skuddtakten, panoramafunksjonen, håndholdt skumring-modus og full HD 60p med AF på mitt kamera også.

Lenke til kommentar
..Og full anmeldelse hos dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta77/

Konklusjonen blir: Skyt i Raw! :)

Jeg synes det er drøyt mye dårligere enn konkurrentene også med råformat. Chroma-støyen tar jo helt av på ISO 6400.

A77 er selvsagt sikleverdig for sine styrker likevel. Jeg skulle gjerne hatt skuddtakten, panoramafunksjonen, håndholdt skumring-modus og full HD 60p med AF på mitt kamera også.

Enig i at støyen var skuffende og samtidig noe overraskende at Sony ikke klarte bedre. Slik sett kan man kanskje spørre seg om det var særlig lurt å gå for denne sensoren.

Skuddtakten - er den regnet ut i fra fokus låst på første bilde? I såfall er den egentlig lite interessant.

Tor

Lenke til kommentar

Synes A77 har fått en hel del uttelling med det som for meg er poenget med en så høyoppløst sensor - ekstra detaljer på lav ISO. :)

Er spent på hvordan NEX-7 og andre med samme sensor kommer til å yte (regner med det kommer en Pentikon med samme sensor).

På full skuddtakt (12fps) blender ikke huset opp og ned, og det gjør at du skal velge mellom

1) manuell fokus eller "AF-A" (automatisk autofokus), men valgfri blender

eller

2) blender på maks eller minst f/3.5, men valgfri type autofokus.

Les mer hos dpreview.

Continuous Shooting and Buffering

The SLT-A77 has three continuous shooting modes, 'Lo','Hi' and 'Continuous Advance Priority AE'. In continuous 'Lo' mode the A77's nominal framerate is 3fps, which increases to 8fps in 'Hi' and 12fps in 'Continuous Advance Priority AE' mode.

The 'AE' in Continuous Advance Priority AE mode stands for 'automatic exposure'. Unlike continuous Lo and Hi, continuous advance priority AE can only be accessed via the exposure mode dial. As we saw in the A55, which offered a maximum framerate of 10fps in the same mode, there are some downsides to this maximum capture rate. In Continuous Advance Priority mode the A77 can still focus continuously, but in order to be able to do this, aperture is either fixed wide open, or limited to f/3.5 if the maximum aperture allows it. You can take full control over aperture in Continuous Advance Priority AE mode, but only if you select AF-A or manual focus. The reason for this limitation is the same reason why you cannot combine AF with manual aperture control in movie mode - at apertures smaller than f/5.6 the A77's AF system receives essentially no light, so cannot function.

Another disadvantage of the SLT system when it comes to fast shooting is that it isn't possible for the A77 to maintain a live view feed in its fastest 8fps and 12fps continuous capture modes. The viewfinder does not black out when shooting at these high framerates, but shows a sequence of still frames in real time. What this means is that at any given moment, you don't see the view through the camera's lens right now, but how it was a fraction of a second ago. This makes little or no difference if you're shooting slow-moving or static subjects, but it makes panning with fast-moving subjects very hard indeed, since you never know where they are - only where they were.

Lenke til kommentar

Forøvrig - denne high ISO støy sagaen har vært diskutert til det ugjennkjennelige på DPReview forumene. Jeg var nær ved å gi opp hele kameraet av den grunn, men det som gjorde forskjellen for meg var å laste ned RAW filer tatt i forskjellige ISO verdier å se selv hvordan de blir i LightRoom.

Ettersom ingen ved sine fulle fem ville brukt bilder tatt i ISO 3200 og oppover med et APS-C kamera uten noen form for støyreduksjon er det vesentlig viktigere å se hvordan bildene blir etter litt etterbehandling. Jeg tok derfor et knippe RAW filer, tatt med en A77, samt RAW filer fra D7000 og 7D, behandlet de slik jeg normalt ville gjort i LR, og sammenlignet resultatene fra dette - en betraktelig mer relevant test for min egen del.

Min konklusjon ble at på lav ISO så er A77 overlegen takket være høyere pixel count, på høy ISO så ble det omtrent hipp som happ. Godt mulig andre kommer til andre konklusjoner for sin bruk - men jeg er hvertfall veldig glad for at jeg tok meg tid til denne sammenligningen, for å velge bort dette kameraet på bakgrunn av "high ISO noise" ville vært en kjempetabbe gitt alle de andre geniale funksjonene :)

Lenke til kommentar

..Og - husk å sammenligne filene nedskalert. Man kan dra DxO-versjonen og resize både filer fra A77 og sammenligningskameraet til 8Mpx, og sammenligne støynivået. Ja - når du øker oppløsningen blir det selvfølgelig mer støy pr. piksel - det gir seg selv. Men - hvordan blir det nedskalert i en reell sammenligning?

Lenke til kommentar

Min konklusjon ble at på lav ISO så er A77 overlegen takket være høyere pixel count, på høy ISO så ble det omtrent hipp som happ.

Som ventet med andre ord. Pixel-peeping var ikke sunt for A77 ble lansert, og er ikke sunt nå heller. Må man ha god høy-iso ytelse, så kjøper man Nikon D700/D3S eller Canon 1DX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...