Gå til innhold

Sony a77, spennende saker...

Anbefalte innlegg

Prøvde den optiske søkeren i en D7000 igjen idag, etter å ha brukt EVF'en i A77 siden igår: Ble helt overrasket over hvor mørk og liten den er! Hadde glemt at verden gjennom en OVF blir mørkere når det er mørkt ute :)

EVF'en er forøvrig også fantastisk for å se hvordan eksponeringen blir før man tar bildet, veldig kjekt ved bruk av manuelle instillinger. I tillegg så sørger fokus-highlight for at manuell fokus går som en lek, selv i video :)

Edit: Et og annet test-photo tatt med A77'en - http://www.flickr.com/photos/nordicphotographer/

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde den optiske søkeren i en D7000 igjen idag, etter å ha brukt EVF'en i A77 siden igår: Ble helt overrasket over hvor mørk og liten den er! Hadde glemt at verden gjennom en OVF blir mørkere når det er mørkt ute :)

EVF'en er forøvrig også fantastisk for å se hvordan eksponeringen blir før man tar bildet, veldig kjekt ved bruk av manuelle instillinger. I tillegg så sørger fokus-highlight for at manuell fokus går som en lek, selv i video :)

Pokker også, må du skrive så mye positivt om A77. Kjenner det kribler i kroppen, og at også jeg får lyst på dette. Selv har jeg også D7000, som er et knallkamera, men som den "teckno" friken jeg er frister A77 mer med sine tekniske detaljer-:)

Lenke til kommentar

Elektronisk søker er jo flott i liveview eller video modus da den kan brukes.

Med et kamera som har ren optisk søker er vel det bare svart i søkeren i liveview/video?

Fordeler og ulemper med begge, men personlig er jeg blitt sterkt for elektronisk søker

bare kvaliteten er god. Disse små kompaktkameraene bør jo nå oppgraders og

få en ok elektronisk søker. Koster kanskje litt mere men jeg betaler gjerne for sånt.

Lenke til kommentar

Enda mer testing, denne gangen med video av hamsteret. Usedvanlig vanskelig krabat å holde fokus på i så lite lys, og jeg presterte å gå nærmere enn minste fokuseringsavstand med jevne mellomrom, men resultatet ble over all forventning :) Må få filmet litt i dagslys snart - det er desverre mørkt på vei til jobb og mørkt på vei hjem!

http://www.youtube.com/watch?v=rvwy13omit4

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen har nevnt det enda. MEN.

Sony A77 er et av de dummeste kameraene jeg har sett inalongtime.

JA, søkeren er flott. Men man trenger ikke mere enn en pentaprisme.

JA, autofokus fungerer utmerket til film osv. Men DSLR kamera er ikke lagd for å lage film.

Det negative med A77 som slår ALT det positive ved dette kameraet er at speilet som ikke "flipper" opp når bildet tas fjerner nærmere 1,5 f-stop med lys.

Noe som betyr at et objektiv tilsvarende f2.8 på et vanlig DSLR, blir f3.3 på Sony A77.

Dette er håpløst. Ikke er ISO egenskapene særdeles bra heller.

Sony har aldri vært flinke med stillbilder, og de beviser igjen at de legger fokus på helt feil sted.

Lenke til kommentar

Hæ? Hva snakker du om at det fjerner 1,5 f-stop? Det er da vel kun i lysstyrke, og da 1/3 stop? En bra ting med dette kameraet er autofokusen. Som skal være best i APC-s verdenen sålangt jeg har lest. Også veldig bra til Macro, da 12 fps også hjelper til for å få et med helt perfekt treff. Høy-Iso er ikke veldig imponerende 100 % nei, men skal vistnok være nesten like bra som 16 mpx sensoren når den er skalert ned og på print.

Noen flotte bilder med A77, der man ikke ser en særlig mangel på dybdeskarphet:

F66FFE98039A427A9D5341BCD6F34BC3.jpg

36E4367042AC4A6DB7F9443A2C1069FF.jpg

D3F8AC93C8674FD68057D95870851B38.jpg

fra: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=39646554

Lenke til kommentar

Nei, det ingen som har nevnt det enda. Og det er muligens en grunn til det ...

Den påstanden vil jeg si er skivebom. Persnlig vil jeg si den kampen står mellom Pentax Q og Nikon V1/J1 :)

Jo faktisk, jeg vil si at man trenger noe mer enn en pentaprisme. Om det er en hybdridløsning som i Fuji X100 eller en ren EVF, det er annen diskusjon. Pentaprisme er så forrige århundre.

JA, autofokus fungerer utmerket til film osv. Men DSLR kamera er ikke lagd for å lage film.

Nå er faktisk AF-en til A77 blandt de bedre PDAF-ene som finnes. Sånn som alle trøtte DSLR-er uten video har hatt siden 80-tallet. Men det geniale med Sony's systme er at den virker i video-modus også. Riktignok med noen begrensninger.

Det negative med A77 som slår ALT det positive ved dette kameraet er at speilet som ikke "flipper" opp når bildet tas fjerner nærmere 1,5 f-stop med lys.

Som sagt, det er kun 1/3 stop i lystap; så lite at det betyr ingenting med dagens sensorteknologi. Skal du først argumentere mot pellicle speil, så er kan bruke det faktum at det er to ekstra glassflater i den optiske bane - noe som kan være ugunstig. Hvis du er i mot dette, så regner jeg med at du er imot UV filter også.

Noe som betyr at et objektiv tilsvarende f2.8 på et vanlig DSLR, blir f3.3 på Sony A77.

Nå sover du vel i timen. ISO egenskapene er blandt det beste for 1.5x crop sensor. Forøvrig - forskjellen mellom f/2.8 til f/3.3 er ca. 1/3 stop. Det stemmer med lystapet på speilet . Men det betyr ikke at dybdeskarpheten også endrer seg - det er fordi dybdeskaprhet bestemmes av bledneren på objektivet, som fortsatt står på f/2.8 i dete tilfellet.

Sony har aldri vært flinke med stillbilder, og de beviser igjen at de legger fokus på helt feil sted.

Det er mulig at Sony ikke var flinke med stillbilde, men de kjøpte opp Minolta. Som var veldig flinke med stillbilde. Og jeg viol si at jeg ser mye Minolta i A77.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Lystapet er temmelig nøyaktig 1/2 blendertrinn. (Hvorfor sier flere andre 1/3?).

Det blir feil å sammenligne forskjellige blendere - sammenlign heller ISO - at ISO 100 blir støyete som ISO 140 hadde vært uten pellicle-speilet.

En pentaprisme blir lett mørk på crophus dersom du presist skal se hvor fokus er - de fleste mattskiver er lyse, men optimalisert for f/5.6. Prøver du med f/1.4-optikk ser du ikke presist hvor fokus er. Skifter du til en matt mattskive kan du se hvor fokus er med en f/1.4, men på bekostning av mørkere søker - sees spesielt på lyssvak f/5.6-optikk, og spesielt innendørs.

En av styrkene til en elektronisk søker (eller liveview) er at den fungerer som en perfekt matt mattskive - har den god oppløsning ser du veldig godt hvor fokusplanet ligger, selv på veldig lyssterk optikk.

Og - en elektronisk søker kan lages stor og lys, tross "liten" sensor. ("Lys" selv i dårlig lys).

Elektronisk søker og optisk søker har mer forskjeller enn at det ene er "bedre" enn det andre.

Heller "bedre" til forskjellige bruksområder

Lenke til kommentar

Nå har andre svart godt på disse påstandene så jeg nøyer meg med å si: gratulerer med en spektakulært lite objektiv første(sjette?)-post på forumet!

Har sammenlignet A77 med D7000 i lengre tid da begge stod på ønskelisten. Har også tilgang til en D7000 på jevnlig basis og har tatt en del bilder med denne. Mitt valg falt på A77 og det er jeg, etter en snau ukes eierskap, svært fornøyd med :) For mitt bruk passer dette kameraet ypperlig - og i stor grad på grunn av egenskapene som SLT teknologien bringer med seg, nemlig:

• Lyssterk Elektronisk søker med et hav av informasjon tilgjengelig
  • Live preview av eksponering
  • Nøyaktig autofokus ved filming
  • Focus peaking for manuell focus i søkeren (også ved filming)
  • 12fps med continuerlig autofokus, uten å betale 70.000 for en Canon 1Dx
  • Svært anvendelig skjerm, som på grunn av SLT technologien faktisk kan brukes sammen med rask autofokus.

Ikke SLT relaterte fordeler som tiltaler meg ved Sony A77:

• In body bildestabilisering som fungerer på alle linser. Jeg er litt skjelven av natur så alt under 1/100s var tidligere litt tilfeldig med tanke på skarphet. Nå går det fint ned til 1/20s.

D7000 er på ingen måte et dårlig kamera, men punktene nevnt over gjorde at jeg valgte anderledes. D7000 eieren i familien trenger ingen av de kvalitetene da hun i all hovedsak tar landskapsbilder fra stativ. Da var Nikon'en et bedre valg, spesielt gitt hennes samling av Nikkor glass.

Endret av benjamin84
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har bestillt meg en Sony A77 - har en "gammel" Nikon D100, som nå kan få gå av med pensjon. Er på jakt etter tips om det beste minnekortet til A77'en for å minske buffertiden. Jeg har mye bilder av hundene mine (som er vanvittig raske - mynder), har med kamara stort sett med ut på tur. Også ut etter tips til en zoom/telelinse, da det er det jeg bruker mest til min Nikon.

Håper på svar... en ny her på akam

Marit

Lenke til kommentar

Jeg har bestillt meg en Sony A77 - har en "gammel" Nikon D100, som nå kan få gå av med pensjon. Er på jakt etter tips om det beste minnekortet til A77'en for å minske buffertiden. Jeg har mye bilder av hundene mine (som er vanvittig raske - mynder), har med kamara stort sett med ut på tur. Også ut etter tips til en zoom/telelinse, da det er det jeg bruker mest til min Nikon.

Håper på svar... en ny her på akam

Marit

Her har du noen sinnsyke minnekort:

Sandisk 16 GB extreme pro

Sandisk 32 GB extreme pro

Med disse vil aldri minnekortet være flaskehalsen for å si det sånn

--

Dritt at den ny innkjøpte objektivet mitt må inn på service for å støtte a77 fullt ut :thumbdown: Jeg ser at FotoVideo Norway AS står oppført som sigma service station, hvordan går det å henvende seg til dem når jeg har kjøpt objektivet hos JP?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Her har du noen sinnsyke minnekort:

Sandisk 16 GB extreme pro

Sandisk 32 GB extreme pro

Med disse vil aldri minnekortet være flaskehalsen for å si det sånn

--

Dritt at den ny innkjøpte objektivet mitt må inn på service for å støtte a77 fullt ut :thumbdown: Jeg ser at FotoVideo Norway AS står oppført som sigma service station, hvordan går det å henvende seg til dem når jeg har kjøpt objektivet hos JP?

Spør camera og videoteknikk.

Endret av vanqui
Lenke til kommentar

Nå har andre svart godt på disse påstandene så jeg nøyer meg med å si: gratulerer med en spektakulært lite objektiv første(sjette?)-post på forumet!

Har sammenlignet A77 med D7000 i lengre tid da begge stod på ønskelisten. Har også tilgang til en D7000 på jevnlig basis og har tatt en del bilder med denne. Mitt valg falt på A77 og det er jeg, etter en snau ukes eierskap, svært fornøyd med :) For mitt bruk passer dette kameraet ypperlig - og i stor grad på grunn av egenskapene som SLT teknologien bringer med seg, nemlig:

• Lyssterk Elektronisk søker med et hav av informasjon tilgjengelig
  • Live preview av eksponering
  • Nøyaktig autofokus ved filming
  • Focus peaking for manuell focus i søkeren (også ved filming)
  • 12fps med continuerlig autofokus, uten å betale 70.000 for en Canon 1Dx
  • Svært anvendelig skjerm, som på grunn av SLT technologien faktisk kan brukes sammen med rask autofokus.

Ikke SLT relaterte fordeler som tiltaler meg ved Sony A77:

• In body bildestabilisering som fungerer på alle linser. Jeg er litt skjelven av natur så alt under 1/100s var tidligere litt tilfeldig med tanke på skarphet. Nå går det fint ned til 1/20s.

D7000 er på ingen måte et dårlig kamera, men punktene nevnt over gjorde at jeg valgte anderledes. D7000 eieren i familien trenger ingen av de kvalitetene da hun i all hovedsak tar landskapsbilder fra stativ. Da var Nikon'en et bedre valg, spesielt gitt hennes samling av Nikkor glass.

Bra innlegg, men en liten notat. Det er ikke SLT teknologien som gjør skjermen brukenes med kjapp AF. Det er Sony's Live View patent, som også er å finne i OVF'versjonene.

Lenke til kommentar

cFc - du mener at kontrastbasert AF fra Sonys eldre modeller har like kjapp AF som fasedetekterende AF på Sonys SLT-modeller?

Ah - sånn var det, ja - enkelte av Sonys speilreflekser med Pentamirror hadde en liveview-variant med fasedetekterende AF. Stemmer. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

[*]Lyssterk Elektronisk søker med et hav av informasjon tilgjengelig

Men, hvor mye info har man egentlig bruk for? For egen del er det nok med blender, ISO og lukkertid - alt annet blir i hovedsak oversett når man står der og skal ta bilder. Man konser seg om motivet og det er det viktigste.

Og "Lyssterk", gjelder det kun i fullt dagslys? Hvordan funker det i grålysning eller kveld? Og da kontra tradisjonell prismesøker i speilrefleks.

Tor

Lenke til kommentar

Men, hvor mye info har man egentlig bruk for? For egen del er det nok med blender, ISO og lukkertid - alt annet blir i hovedsak oversett når man står der og skal ta bilder. Man konser seg om motivet og det er det viktigste.

Smak og behag vil jeg si :) På uken jeg har hatt kameraet har jeg blitt glad i å kunne dra frem live-histogrammet f.eks. ved snodige lyssituasjoner, ha vateret oppe til en hver tid og stille på absolutt alt av instillinger uten å måtte ta øyet vekk fra søkeren.

Og "Lyssterk", gjelder det kun i fullt dagslys? Hvordan funker det i grålysning eller kveld? Og da kontra tradisjonell prismesøker i speilrefleks.

Tvert imot faktisk - I svært sterkt dagslys så vil kanskje en optisk søker være lysere. Men, når skumringen kommer så finner jeg det mye lettere å finne de detaljene jeg er på jakt etter i mørket i EVF'en. Spesiellt gjelder dette innendørs :) Testet dette i praksis kontra en D7000 - ble helt overrasket når jeg prøvde den etter å ha brukt min A77, det var jo nesten mørkt i søkeren!

Dette er jo selvsagt kun mine erfaringer, your mileage may vary som amerikanerne sier. Test en A77 i butikken og se om du liker hva EVF'en gjør for deg, jeg for min del har ikke funnet noen negative sider som påvirker meg, men derimot funnet en hel del positive egenskaper :)

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...