Gå til innhold

Tråden om VIN!

Anbefalte innlegg

Fram til par mnd siden så har jeg aldri likt vin. Men så fikk jeg for meg at jeg fikk lyst til å prøve, og det LIKTE jeg :D

Jeg er hovedsaklig ute etter erfaringer med rødvin men er open for alt. Jeg har prøvd en 5 forskjellige viner nå likte best en "Bach" vin som jeg prøvde i spania. Men i Norge så er Tinta Barocca den beste jeg har prøvd til nå.

Jeg liker ikke helt viner som er veldig sure.

Har dere noen gode erfaringer til en nybegynner på vinsmaking? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Doppio Passo Salento Primitivo er en veldig okei nybegynnervin, og er vel en av Norges best solgte viner, tror jeg. Den passer fint både til mat og som kosedrikke. Ikke er den spesielt dyr heller (rundt en hundrelapp for flaska, mener jeg å huske), så hvis den ikke faller i smak har du ikke blakket deg!

Lenke til kommentar

Regner med at det er denne Tinta Barocca'en du mener? Meg bekjent er det den eneste rene Tinta Barocca'en på polet. Tinta Barocca er forøvrig en portugisisk drue som brukes mye i portvin sammen med en hel drøss andre druer.

Gå til polet en dag det ikke er så mye folk der, ikke fredag eller lørdag og ikke rett før stengetid, finn fram den vinen og si til betjeningen at du liker den og vil ha en som likner. Vinmonopolet har generelt veldig dyktig betjening som er glad for spørsmål og liker å hjelpe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Trodde det var en Charlie Sheen traad....WINNING osv *klukk , klukk*

(han har nok konsumert maaaaaaange flasker vin dog....lol)

Lenke til kommentar

Mitt beste tips, som nevnt før, er bare å dra på polet. Prøv og forklare hva du liker, så skal du se at de finner frem en 2-3 forskjellige flasker til deg. Når du er ny i spillet er det egentlig bare å kjøpe mest mulig forskjellig vin. Slik finner du ut av hva du liker best.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg trenger tips til rødvin!

Kriterier / viktige stikkord:

- så mye fylde som mulig

- medium syrlighet

- vanlig styrke alkohol

- pris 100-150

Jeg har altså ikke greie på rødvin, så jeg vet ikke helt om punktene er forenlige. Men setter pris på tips. Til varer de fører på Vinmonopolet (bestillingsutvalg er helt greit).

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet-8OkEXm

Jeg leter etter en vin å gi som presang. Type "takk for hjelpen" gave. Budsjettet er på 300 plussminus

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Vet du noe om hva mottaker liker? Uansett kan du kjøpe champagne fra Pierre Peters eller Diebolt-Vallois.

Har ingen peiling, vet selv fint lite vin..

Leter etter noe "bankers", en folkekjær vin, noe som de fleste vil like

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...