MrLuni Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Fram til par mnd siden så har jeg aldri likt vin. Men så fikk jeg for meg at jeg fikk lyst til å prøve, og det LIKTE jeg Jeg er hovedsaklig ute etter erfaringer med rødvin men er open for alt. Jeg har prøvd en 5 forskjellige viner nå likte best en "Bach" vin som jeg prøvde i spania. Men i Norge så er Tinta Barocca den beste jeg har prøvd til nå. Jeg liker ikke helt viner som er veldig sure. Har dere noen gode erfaringer til en nybegynner på vinsmaking? 1 Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Doppio Passo Salento Primitivo er en veldig okei nybegynnervin, og er vel en av Norges best solgte viner, tror jeg. Den passer fint både til mat og som kosedrikke. Ikke er den spesielt dyr heller (rundt en hundrelapp for flaska, mener jeg å huske), så hvis den ikke faller i smak har du ikke blakket deg! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Gå til Rosé-hylla på polet Der finner du mye godt For tiden drikker jeg mest av den som heter Pink Dragon, teit navn, men smaker godt til bare å drikke. Anbefales ikke til spise ved siden av. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Regner med at det er denne Tinta Barocca'en du mener? Meg bekjent er det den eneste rene Tinta Barocca'en på polet. Tinta Barocca er forøvrig en portugisisk drue som brukes mye i portvin sammen med en hel drøss andre druer. Gå til polet en dag det ikke er så mye folk der, ikke fredag eller lørdag og ikke rett før stengetid, finn fram den vinen og si til betjeningen at du liker den og vil ha en som likner. Vinmonopolet har generelt veldig dyktig betjening som er glad for spørsmål og liker å hjelpe. Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Hvis du skal prøve deg på rosé kan jeg forøvrig anbefale Casabianca Pinot Nero Rosato. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Black Tower eller Amigo, rett fra tre-liters dunken som alle andre nordmenn seff. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg tror han ønsket å like vin... 2 Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Nytter ikke å være funny skjønner jeg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Trodde det var en Charlie Sheen traad....WINNING osv *klukk , klukk* (han har nok konsumert maaaaaaange flasker vin dog....lol) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Mitt beste tips, som nevnt før, er bare å dra på polet. Prøv og forklare hva du liker, så skal du se at de finner frem en 2-3 forskjellige flasker til deg. Når du er ny i spillet er det egentlig bare å kjøpe mest mulig forskjellig vin. Slik finner du ut av hva du liker best. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Har Tinta Barocco (eller hva det heter) som favoritt fram til nå da Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Jeg trenger tips til rødvin! Kriterier / viktige stikkord: - så mye fylde som mulig - medium syrlighet - vanlig styrke alkohol - pris 100-150 Jeg har altså ikke greie på rødvin, så jeg vet ikke helt om punktene er forenlige. Men setter pris på tips. Til varer de fører på Vinmonopolet (bestillingsutvalg er helt greit). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Jeg leter etter en vin å gi som presang. Type "takk for hjelpen" gave. Budsjettet er på 300 plussminus Endret 9. juni 2015 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Vet du noe om hva mottaker liker? Uansett kan du kjøpe champagne fra Pierre Peters eller Diebolt-Vallois. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Vet du noe om hva mottaker liker? Uansett kan du kjøpe champagne fra Pierre Peters eller Diebolt-Vallois. Har ingen peiling, vet selv fint lite vin.. Leter etter noe "bankers", en folkekjær vin, noe som de fleste vil like Endret 9. juni 2015 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hvis du skal kjøpe noe "de fleste vil like ", så kjøper du ikke én flaske til 300, kjøp heller to flasker á 150. For eksempel OMA Barbera d'Alba, den er et godt kjøp til ca det. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Og Sangre De Toro som matvin til biff Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Endret 25. juni 2020 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå