Gå til innhold

Norges 25 beste å ta bilde av

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake, så var det en artikkel om de 25 beste stedene i verden å ta bilde av.

I den påfølgende diskusjonen så ble det hevdet at Norge er unikt og man kan ikke se maken andre steder i verdenen. Hva jeg mener om akkurat det, har jeg sagt i den tråden; men det er jo riktig at det er mye flott og spennnende i dette langstrakte landet.

Så jeg tenkte at vi kan prøve å finne de 25 mest spennende i Norge. Jeg tenkte at vi begynner med å poste våre favoritter i denne tråden, og så lager jeg en poll om en ukes tid eller to.

Jeg kan da tenke meg at man nevner bestemte steder (f.eks. folkemuseumet på Bygdøy, Besseggen) og ikke generelle områder (Oslo, Jæren).

Fyr løs.

Edit: jeg lager en oppdatert liste her, som blir utvidet etthvert som forslagene kommer inn.

Oslo:

• Bygdøy folkemuseum
  • Karl Johansgate (med stortinget, slottet osv)
  • Operaen

Oslofjorden:

• Hvaler
  • Tjøme
  • Mølen

Fjellheimen:

• Besseggen
  • Trollveggen sett fra Romsdalshorn

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svabergene i Vestfold - verdens mest erotiske stein? :hmm:

Generellt sett, eller er det noen bestemte du tenker på?

Har inntrykk av at det er veldig lekre myke jevne ondulerte linjer i svabergene i hele vestfold, men jeg tar gjerne imot tips om hvor de er best. Men, ta f.eks. strekningen Tønsberg - Ferder :thumbup:

Og Operaen i Oslo for pokker! Enda så ny den er så dukker den opp like fort som Sydney-operaen når man googler etter bilder av opera! Ikke uten grunn...

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Har inntrykk av at det er veldig lekre myke jevne ondulerte linjer i svabergene i hele vestfold, men jeg tar gjerne imot tips om hvor de er best. Men, ta f.eks. strekningen Tønsberg - Ferder :thumbup:

Sikker på at du ikke har vært på Hvaler da :p

To steder som jeg har fått med meg at jevnlig blir nevnt, er Tjøme og Mølen.

Lenke til kommentar

[*]Karl Johansgate (med stortinget, slottet osv)

Nei, med folkelivet!

Gutulia Nasjonalpark

Losbymarka Naturreservat

Spålen (nordmarka)

Gausdal Vestfjell

Hurrungane

Trollheimen

Innerdalen!

Hver eneste fjordarm på vestlandet

Lyngsalpene!

Hollenderan

Koster

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg plukke ut fra egne erfaringer er det Jakobsdalen på russergrensa (Grense Jakobselv) som er det mest fotogene stedet jeg har vært. Men det er vel så mye lyset fra lav sol rett under horisonten mot slutten av mørketida, som selve stedet som gjør stemningen, og den kan man antageligvis oppleve over det meste av Finnmark og kanskje over det meste av landet nord for Polarsirkelen. Kanskje ikke nødvendigvis ett bestemt sted, men lysfenomenene mørketid, nordlys og midnattssol og området der man kan oppleve disse kan bli med på lista?

867771057_DgGiG-500x500.jpg

867781428_dMDFr-500x500.jpg

(bildene er tatt med kompaktkamera - har ikke vært der etter at jeg ble ordentlig fotointeressert, men har tenkt på å reise dit igjen, en gang).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant prosjekt.

Trondheim:

-Nidarosdomen

-Bakklandet

-Verdens ende på Nøtterøy utenfor Tønsberg

-Mølen utenfor Larvik. Strandområde med kun digre steiner.

-Farrisvannet ved Larvik. Svaberg i ferskvann.

-Røros sentrum. Gamle bygninger fra gruvedriftstiden.

Ikke vært der selv, men:

-Trollstigen

-Geiranger

Det er alt jeg kommer på i farta.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Koster

Koster er jo i Sverige da... :tease:

Nå ja! Men det er en feil.

Lofoten burde vel være nevnt, å begynne å fremheve enkeltsteder der er ikke så mye vits.

Sant, men det er jo endel ekstremperler der og, men det er altfor lenge siden jeg var der til å huske stedsnavn.

Lenke til kommentar

Synes de fleste fjellområder her i landet er fine jeg da, og det er mange dramatiske fjell (selv små er spennende). Fjordlandskap er og flott, men har ikke særlig greie på det. Toppene i Rondane er flotte (maleri av Harald Solberg - Vinternatt i Rondane).

Gå en tur på Dovrefjell og få en moskus til å sette spissen på favorittområdet ditt :)

Synes også det var flott i Tromsø på en godværsdag!

Lenke til kommentar

Helgelandskysten i sin helhet, men spesielt Vega og Vegaskjærgården (Verdensarvområde). Bremstein fyr, Skjærvær, Vegstein, Ylvingen osv.

Kvitskriuprestene i Sel kommune.

Sørfjorden (lengst inne i Hardangerfjorden). Personlig liker jeg best Tyssedal og Odda, pga kontrasten mellom industri, arbeiderboliger fra 100 år tilbake, nye hus som klamrer seg fast i fjellsida, landskap osv.

Og så er det jo bare å følge Hurtigruta minutt for minutt - aldri har vel så mange fantastiske plasser for fotografering blitt vist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Fotland kraftstasjon og Fotland mølle (samme sted) i Time kommune på Jæren, og Varhaug gamle kirkegård i Hå kommune på Jæren. :) Er vanvittige flotte steder å ta bilder på!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...