sfenne Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 USS er ikke akkurat nytt, men kanskje nytt for de fleste. USS står for Uberman's Sleep Schedule. Du sover hver 20 min hver 4 time hele døgnet, som blir 2 timer søvn hvert døgn. Det er tøft å endre døgnrytmen men folk som har gjort dette sier det absolutt er verdt det! Første uken vil du være ekstremt trøtt. Dag 1 og 2 vil du føle at du ikke har sovet i det hele tatt. Det vil være tungt å sove i 20 min per 4. time. Vanligvis på dag 2 har du nesten lyst til å drepe deg selv når alarmen går 20 minutter med søvn. I slutten av uken vil du bli "høy" som f*** Du vil ikke dø under dette forsøket, som du ville hvis du har slutta å sove eller noe sånt. Etter to uker vil du bare ikke tillate deg selv å gi opp. REM sleep (Rapid Eye Movement) er så viktig å ha at du vil dø uten den. Det du gjør de første dagene gjør deg så "borte" at kroppen din mister REM sleep fullstendig. Du sover nemlig ikke lenge nok for å "komme dit". Dette liker IKKE hjernen din, men det tar ikke så altfor lang tid før hjernen kommer i døgnrytme igjen. Så etter 3-5 dager begynner hjernen å samarbeide og fungere normalt. Hjernen hopper rett til REM i ett av de neste 20 minutters sovepausene, og du vil merke forskjellen. Du vil våkne veldig avslappet og mindre trett. Så etter et par dager til vil hjernen få skikkelig døgnrytme. Og hvor folk får 1 1/2 time REM med 8 timers søvn får du 2 hele timer med REM med 2 timers søvn. Les mer om USS her En kompis av meg er i skrivende stund kommet seg til dag 3, og føler seg ok han har da sovet 6 timer på 3 døgn. Han har vært wasted et par ganger, ja :] To norske gutter prøver seg på USS her De er i skrivende stund også på dag 3. Lenke til kommentar
SoW Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Rått! Dette må kanskje prøves iløpet av ferien, hvis jeg orker.. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Kommer nok aldri til å holde. Hvertfall ikke hvis du er B menneske eller har behov for å sove en del.( Det er jo individuelt. ) Du kan klare det en stund, men så vil det sprekke. Skjønner forresten ikke så mye vitsen heller. Bedre å sove skikkelig og være opplagt når du er våken Lenke til kommentar
Frence Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 groen: jo, det er nettopp det som er. du føler deg uthvilt og har det helt topp. ulempen ved det er at hvis du mister én lur (søvnpause), kommer du til å føle deg utslitt til du har fått tatt de to neste. pluss at du MÅ sove, hvis ikke blir du slapp trøtt. dessuten får du mye mer "fritid", du kan være sammen med venner andre fritidsaktiviteter på kveldstid og samtidig få tid til leksene ved å gjøre dem om natta, mens andre sover. men ikke du; du holder nemlig på med USS. USS er ifølge min mening genialt. Tidsbesparende og brukervennlig! men, tilvenningsperioden er jævlig! *kompisen til sfenne* jeg har vært wasted et par ganger, jeg er på dag 4, de verste dagene er dag 3 - dag 10. rundt om dag 12 er jeg ferdig. gleder meg. blir så deilig. 8) en annen ting; det er veldig anbefalt å ha noe "å jobbe med" mens du holder på med dette. Seks timer ekstra om dagen bruker du bare ikke plutselig opp. kjekt om man har et prosjekt man holder på med. vel, jeg anbefaler dette sterkt til alle om vil prøve. men start i en ferie. du blir helt --borte--. jeg kødder ikke. du sier og gjør ting som du ikke husker 10 minutter senere. du gjør det i søvne. ganske kult å se på hva folk har skrevet på irc i søvne. -- btk Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Høres veldig interessant ut, men hvordan funker det på skolen? Kan jo ikke bare ta seg en lur midt i timene Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Høres veldig interessant ut, men hvordan funker det på skolen? Kan jo ikke bare ta seg en lur midt i timene det er vel bare til å time det sånn at man sover før skole, i storefri, og rett etter man kommer hjem. Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Høres veldig interessant ut, men hvordan funker det på skolen? Kan jo ikke bare ta seg en lur midt i timene det er vel bare til å time det sånn at man sover før skole, i storefri, og rett etter man kommer hjem. hehe, kem orke å såve i friminuttene? Finn plass bakert å allti når du leser sitt me hue langt ned i boka, slik får du duste læreren til å dro du studere veldi hardt når du ligger å søv hehe, jeg skal prøve d der før et lan en gang.. så kansje jeg holder ut 5 dager uten "søvn" Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 jo, det er nettopp det som er. du føler deg uthvilt og har det helt topp. ulempen ved det er at hvis du mister én lur (søvnpause), kommer du til å føle deg utslitt til du har fått tatt de to neste. pluss at du MÅ sove, hvis ikke blir du slapp trøtt. dessuten får du mye mer "fritid", du kan være sammen med venner andre fritidsaktiviteter på kveldstid og samtidig få tid til leksene ved å gjøre dem om natta, mens andre sover. men ikke du; du holder nemlig på med USS. USS er ifølge min mening genialt. Tidsbesparende og brukervennlig! men, tilvenningsperioden er sinnsvakt! *kompisen til sfenne* jeg har vært wasted et par ganger, jeg er på dag 4, de verste dagene er dag 3 - dag 10. rundt om dag 12 er jeg ferdig. gleder meg. blir så deilig. en annen ting; det er veldig anbefalt å ha noe "å jobbe med" mens du holder på med dette. Seks timer ekstra om dagen bruker du bare ikke plutselig opp. kjekt om man har et prosjekt man holder på med. vel, jeg anbefaler dette sterkt til alle om vil prøve. men start i en ferie. du blir helt --borte--. jeg kødder ikke. du sier og gjør ting som du ikke husker 10 minutter senere. du gjør det i søvne. ganske kult å se på hva folk har skrevet på irc i søvne. * Du sier at man kan være sammen med venner og slikt på kveldstid. Det skjønte jeg ikke helt for mener du da klokka 03:00 på natta da? Husk at vanlige mennesker legger seg ca 12:00 - 01:00 tiden, så du må si natta for at det skal bli mer riktig. Hva er det å finne på klokka 03:00 da? Jeg synes ikke at det er så morsomt å være sammen en kamerat klokka 03:00 om natta så ofte. Og for at det skal gå så må jo de vennene også benytte seg av USS, hvor stor sjanse er det? * Du sier også at det er kveldaktiviteter. Hva er så å finne på etter klokka 03:00 om natta da? Er jo bare lørdagen vanlige mennesker trenger å være opp så sent p.g.a å dra på byen. Ganske dødt klokka 03:00 på natta utenom lørdagen etter min mening. * Både venner og familie må innstille seg etter din USS. Eksempler kommer under. * Og hvor morsomt er det at andre personer skriver massevis av feil på irc. Dessuten overdriver disse personene ilikhet med folk på irc som liksom er fulle. [05:06:15] ‹kratskij› nebm fdabe.. [05:06:33] ‹kratskij› føler neb swsageg, abrae susjereeeee ar .. .rta ree ejjb ei>: [05:08:49] ‹cDc› Uhm. [05:14:58] ‹kratskij› hva ****** er det jeg har skrevet!?» Dette var fra http://kratskij.goseweb.com som sfenne skrev. Se en artikkel en kamerat av meg skrev. http://www.gamer.no/artikler/juni2002/bli_...lite/side3.html under punkt 5. Beskriver det veldig godt. Det omhandler fyll og irc, men det er mange likheter. * Du må jo legge opp alt etter de pausene dine som man skal sove de 20 minuttene sine. Liste kommer under. * Hva hvis du er på byen sammen med noen venner og det er tid for å ta en blund. Skal du legge deg i grøfta og sove i 20 minutter da? Sier bare til vennene "Kommer tilbake om 20-30 minutter skal bare finne meg ett sted å sove" * Hva hvis du har en kamerat på besøk, skal du bare si "Sitt her i 20 minutter, jeg er nødt for å sove jeg". Det virker ihvertfall dumt. Særlig hver dag kameraten er hos deg så må han vente fordi du skal sove. * Hva hvis du er ute på byen og spiser, skal du gå inn på do og sove der inne da? * Hva hvis du er medlem av fotballklubb, håndballklubb, basket, tennis o,s,v og de har kamp akkurat i pausen din. Skal du si til treneren, "Kan ikke ha kamp for det forstyrrer USS'en min" * Hva hvis du er på ferie, da kan du bare dra tilbake til hotellet hver 4 time slik at du får søvnen din. * Hva hvis man jobber, det er ikke akkurat alle som kan ta pauser når de vil. * Hva hvis du ser på en film eller noe på TV, så må man ta opp dette fordi man må sove. Blir ganske lei av å ta opp ting og tang hver dag da. * Hva hvis man er på skolen. Kan ikke akkurat sove i timen. Og blir vanskelig å tilpasse dette hvis man skal tilpasse alt det andre. * Hva hvis man skal spise sammen med andre, så må man forskyve middagen bare p.g.a at den personen skal sove. * Hva hvis du er hos andre venner da, skal du be om å få sove i senga til kameraten? Det er jo ofte du er hos andre lengre enn 4 timer. * Hva hvis du skal f.eks være med noen kamerater til Sverige eller ett annet sted. Da må du be dem stoppe for at du skal finne ett sted å sove. Tror det funker relativt dårlig å sove i en bil med mange andre. Da ender det opp med at du ikke sover så godt og da har man ødelagt rytmen * Hva hvis noen ringer deg mens du sover? Da blir jo rytmen ødelagt for da våkner du. Du kan jo skru av tlf men det er litt kjedelig at kameratene må forholde seg til da du skal sove. * Og tilslutt, hva hvis andre personer bruker USS, hvor stor sjanse er det for at de har akkurat de samme tidspunktene som deg når man skal sove? Skal en gjeng på 6-7 stykker på byen og alle har hvert sitt tidspunkt til å sove på. Da blir nesten aldri alle de samla, for da må hele tiden en gå og sove. Alt må tilpasses og det går ikke. Tror det fungerer best for folk som IKKE jobber, IKKE går på skole, sitter MESTEPARTEN av tiden sin alene på dataen, IKKE er særlig sosial +++ * Og ikke aller minst, dette tar på kroppen, man merker nok ikke dette etter noen uker, sikkert ikke måneder heller, men gjør man dette i lengden vil kroppen bli sliten. Denne metoden sliter på kroppen og kanskje etter ett par år blir man helt ødelagt. Hvem vet. Etter min mening, tjener man ingenting på dette her. Men har jo ikke prøvd så..., men jeg kjenner folk som har prøvd på dette. Eneste positive er at hvis man har noe stort prosjekt som haster, så vil dette kanskje funke. Nå vil nok mange sikkert kverrulere på de punktene jeg har satt opp. De fleste punktene gjelder nok ikke de fleste, men man må ha ett spesielt liv for at dette skal funke. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 REM (deep, dreaming sleep)Står ikke REM for "Rapid Eye Movement" ? Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 REM (deep, dreaming sleep)Står ikke REM for "Rapid Eye Movement" ? Jo, det gjør det sikkert. Men jeg skrev hva det egentlig "betydde" *redigere* Lenke til kommentar
Thanatos Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 masse punkter imot USS Brukte du lang tid på den lista? Var laaang... uansett, USS er kansje kjekt på LAN, men ellers ganske teit! Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 masse punkter imot USS Brukte du lang tid på den lista? Var laaang... uansett, USS er kansje kjekt på LAN, men ellers ganske teit! det er jo ikke kjekt på LAN da, for da har du jo ikke denne rytmen. Må jo ha det hele tiden hvis det skal funke. eller? Lenke til kommentar
Frence Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 * Du sier at man kan være sammen med venner og slikt på kveldstid. Det skjønte jeg ikke helt for mener du da klokka 03:00 på natta da? Husk at vanlige mennesker legger seg ca 12:00 - 01:00 tiden' date=' så du må si natta for at det skal bli mer riktig. Hva er det å finne på klokka 03:00 da? Jeg synes ikke at det er så morsomt å være sammen en kamerat klokka 03:00 om natta så ofte. Og for at det skal gå så må jo de vennene også benytte seg av USS, hvor stor sjanse er det? * Du sier også at det er kveldaktiviteter. Hva er så å finne på etter klokka 03:00 om natta da? Er jo bare lørdagen vanlige mennesker trenger å være opp så sent p.g.a å dra på byen. Ganske dødt klokka 03:00 på natta utenom lørdagen etter min mening. * Både venner og familie må innstille seg etter din USS. Eksempler kommer under. [/quote'] Vel, skole til 16.00, kanskje? så være sammen med venner, trening eller andre fritidsaktiviteter man bedriver med om kvelden. leksene kan man jo gjøre om natta. ergo mer fritid. og ingen har sagt at du må gjøre dette, eller noe slikt. jeg har ferie, så jeg gjør ingenting. det går helt fint for meg å hoppe over en lur om jeg har venner på besøk eller henger sammen med dem. og, hvorfor skal man sove om natta? fordi det er normalt? jeg gjør hva jeg vil, du gjør hva du vil. tror kanskje posten var ment som "opplysende", for å "spread the word"..? uansett, du får gjøre som du vil. du må tilpasse deg etter alle dine venner allerede. Du kan ikke komme på besøk til dem 04.00 fordi du er våken, da. de sover jo! grunnen til at du ikke liker dette er vel heller at det ikke er allment praktisert, og derfor virker "teit" eller "rart". det er fullt gjennomførbart over lengre tid, noe Henry Ford, Thomas Jefferson og Da Vinci er bevis på. men, lykke til. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Vel, skole til 16.00, kanskje? så være sammen med venner, trening eller andre fritidsaktiviteter man bedriver med om kvelden. leksene kan man jo gjøre om natta. ergo mer fritid. og ingen har sagt at du må gjøre dette, eller noe slikt. jeg har ferie, så jeg gjør ingenting. det går helt fint for meg å hoppe over en lur om jeg har venner på besøk eller henger sammen med dem. og, hvorfor skal man sove om natta? fordi det er normalt? jeg gjør hva jeg vil, du gjør hva du vil. tror kanskje posten var ment som "opplysende", for å "spread the word"..? uansett, du får gjøre som du vil. du må tilpasse deg etter alle dine venner allerede. Du kan ikke komme på besøk til dem 04.00 fordi du er våken, da. de sover jo! grunnen til at du ikke liker dette er vel heller at det ikke er allment praktisert, og derfor virker "teit" eller "rart". det er fullt gjennomførbart over lengre tid, noe Henry Ford, Thomas Jefferson og Da Vinci er bevis på. men, lykke til. Det er relativt få som har skole til 16:00 da. Og jeg synes ikke det er noe morsomt å gjøre lekser midt på natta, men det er min mening da. Selv om jeg har vært så våken som det går ann å få blitt på natta, så synes jeg at lekser er kjipt da. Men det er min mening da. Jeg har heller ikke sagt at noen tvinger meg å gjøre dette, jeg kommer bare med negative sider ved dette USS etter min mening. Posten var selvfølgelig ment som opplysende, men vitsen med ett forum er at andre kan komme med sine synspunkter, og det er akkurat det jeg gjør. uansett, du får gjøre som du vil. du må tilpasse deg etter alle dine venner allerede. Du kan ikke komme på besøk til dem 04.00 fordi du er våken, da. de sover jo! Ehhhh folk som ikke bruker USS sover klokka 04:00 natta. Tror du sa litt imot deg selv. Så det blir riktig ja at en som bruker USS må tilpasse seg andre som ikke bruker USS, det er jo det du sier, og det er det jeg også mener. Men jeg som ikke bruker USS må ikke tilpasse seg folk som heller ikke bruker USS. grunnen til at du ikke liker dette er vel heller at det ikke er allment praktisert, og derfor virker "teit" eller "rart". det er fullt gjennomførbart over lengre tid, noe Henry Ford, Thomas Jefferson og Da Vinci er bevis på. Kan være enig at det er rart. Men det kommer heller aldri til å bli allment praktisert. Å få den ekstra tiden på natta er ikke noe jeg er interessert i, tror det er ytterst få. Som sagt tror jeg det eneste positive er hvis du har noen store prosjekt som er tidsbegrenset. Det er dessuten ikke sunt for kroppen med USS over lengre tid heller. Brukte du lang tid på den lista? Var laaang... Tja brukte 30 minutter sirka, men satt og så på TV samtidig også. Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 Det er relativt få som har skole til 16:00 da. Og jeg synes ikke det er noe morsomt å gjøre lekser midt på natta, men det er min mening da. Selv om jeg har vært så våken som det går ann å få blitt på natta, så synes jeg at lekser er kjipt da. Men det er min mening da. Kan være enig at det er rart. Men det kommer heller aldri til å bli allment praktisert. Å få den ekstra tiden på natta er ikke noe jeg er interessert i, tror det er ytterst få. Som sagt tror jeg det eneste positive er hvis du har noen store prosjekt som er tidsbegrenset. Det er dessuten ikke sunt for kroppen med USS over lengre tid heller. Ikke kom å fortell meg at du vil gjøre lekser når du heller kan være ilag med kameratene? Du er like opplagt om natten som du er om dagtid, du sover like mye om natten som om dagtid. Du er våken 22 timer i døgnet, og er like opplagt hele døgnet. Hva er da problemet med å gjøre lekser om natten? Hvis du synes lekser er kjipt er det ditt problem, men lekser må gjøres, og hvorfor ikke gjøre leksene om natten da? Vær enig i at det er bedre å gjøre lekser om natta da i stedet for å skrive negativt om det. Og jeg tipper det er ekstremt mange som er interessert i den ekstratiden de kan få, til å gjøre f.eks. arbeid, kose seg foran tv/pc skjermen osv :] Du sier USS ikke er sunt for kroppen over lengre tid - FEIL. Det er faktisk bedre. Du får 1.5t REM over 8 timers søvn, men over 2 timers søvn får du 2t REM. Tror de fleste synes søvn er bortkastet tid, men siden alle trenger søvn for å overleve, sover man. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Ikke kom å fortell meg at du vil gjøre lekser når du heller kan være ilag med kameratene? Du er like opplagt om natten som du er om dagtid, du sover like mye om natten som om dagtid. Du er våken 22 timer i døgnet, og er like opplagt hele døgnet. Hva er da problemet med å gjøre lekser om natten? Hvis du synes lekser er kjipt er det ditt problem, men lekser må gjøres, og hvorfor ikke gjøre leksene om natten da? Vær enig i at det er bedre å gjøre lekser om natta da i stedet for å skrive negativt om det. Og jeg tipper det er ekstremt mange som er interessert i den ekstratiden de kan få, til å gjøre f.eks. arbeid, kose seg foran tv/pc skjermen osv :] Du sier USS ikke er sunt for kroppen over lengre tid - FEIL. Det er faktisk bedre. Du får 1.5t REM over 8 timers søvn, men over 2 timers søvn får du 2t REM. Tror de fleste synes søvn er bortkastet tid, men siden alle trenger søvn for å overleve, sover man Jeg sier ikke noe om at jeg er mer opplagt på dagtid. Jeg SIER at jeg liker ikke å gjøre lekser på natta selv hvor opplagt jeg er. Og som oftest gjør jeg lekser sammen med kamerater også og da kan jeg ikke gjøre det om natta, men selv om jeg gjør de alene, så liker jeg dagen bedre. Og jeg SA at det var min mening. Og jeg synes ikke det er noe morsomt å gjøre lekser midt på natta, men det er min mening da MIN MENING. Tja noen vil like ekstra tiden, men jeg har faktisk diskutert USS med noen og det er ytterst få som er interessert i det. Færreste som føler at de har behov for mer tid. Å noob, det er ikke bare REM som har å si for helsa da vettu. Hmmz. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Ikke kom å fortell meg at du vil gjøre lekser når du heller kan være ilag med kameratene? Du er like opplagt om natten som du er om dagtid, du sover like mye om natten som om dagtid. Du er våken 22 timer i døgnet, og er like opplagt hele døgnet. Hva er da problemet med å gjøre lekser om natten? Hvis du synes lekser er kjipt er det ditt problem, men lekser må gjøres, og hvorfor ikke gjøre leksene om natten da? Vær enig i at det er bedre å gjøre lekser om natta da i stedet for å skrive negativt om det. Og jeg tipper det er ekstremt mange som er interessert i den ekstratiden de kan få, til å gjøre f.eks. arbeid, kose seg foran tv/pc skjermen osv :] Du sier USS ikke er sunt for kroppen over lengre tid - FEIL. Det er faktisk bedre. Du får 1.5t REM over 8 timers søvn, men over 2 timers søvn får du 2t REM. Tror de fleste synes søvn er bortkastet tid, men siden alle trenger søvn for å overleve, sover man Jeg sier ikke noe om at jeg er mer opplagt på dagtid. Jeg SIER at jeg liker ikke å gjøre lekser på natta selv hvor opplagt jeg er. Og som oftest gjør jeg lekser sammen med kamerater også og da kan jeg ikke gjøre det om natta, men selv om jeg gjør de alene, så liker jeg dagen bedre. Og jeg SA at det var min mening. Og jeg synes ikke det er noe morsomt å gjøre lekser midt på natta, men det er min mening da MIN MENING. Tja noen vil like ekstra tiden, men jeg har faktisk diskutert USS med noen og det er ytterst få som er interessert i det. Færreste som føler at de har behov for mer tid. Å noob, det er ikke bare REM som har å si for helsa da vettu. Hmmz. Mente ikke å dobbeltposte. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Og jeg tipper det er ekstremt mange som er interessert i den ekstratiden de kan få, til å gjøre f.eks. arbeid, kose seg foran tv/pc skjermen osv :] Noen; ja helt sikkert, men ikke ekstremt mange.. Begir man seg inn på et såpass krevende prosjekt som USS kun for å få mere tid foran tv/pc bør man heller bytte livsstil (eller evt. få seg et liv). Tid til arbeid; sikkert greit nok, men får man ikke gjort det man skal i løpet av dagen/kvelden, så bør man her også vurdere og bytte livsstil.. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Det er ikke alle som sover klokka fire på natta, nei. Det er mange som meg som oliker å være oppe en stund...når man ikke "må" opp da. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Leste nettopp litt på den siden der et par gutter gjorde dette forsøket. Så jo ikke ut til å ha gått særlig bra. (Ellers en pussighet: Å søke på "sleep schedule" og krysse av for å søke på alle ordene gir ingen resultat, selv om det beviselig står opptil flere ganger i denne tråden). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå