Gå til innhold

Klær fra Storbritannia.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en venn som bor i Storbritannia, som har sagt seg villig til å handle litt for meg, siden det er ganske så mye billigere i utlandet på massvis av ting. Som klær, som er hovedsak her. Hva må hun gjøre for og få det sendt som 'gave', så jeg slipper toll+moms, og hva er grensen for tiden? Kan jeg gjøre det enda enklere for henne, og bestille på Britisk nettbutikk å få det sendt hjem til henne (med mitt eget kredittkort, noe som betyr det kommer i mitt navn; problem?)? Isåfall, må hun pakke alt ut og pakke det inn igjen i egen forpakning, for så og stemple det 'gave', skrive sitt eget navn som avsender, osv? Må vite alt som skal til. Er redd for at vi gjør noe feil. Haha.

Takk på forhånd. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Grense for gave er verdi inntil NOK 1.000,-.

2) Sendt fra butikk/firma regnes det ikke som gave. Da vil grensen være NOK 200,- for å unngå moms.

3) Du kan ikke benytte ditt kreditkort med annen leveringsadresse. Det må sendes til din adresse (Dette for åp unngå svindel med kreditkor/betalingskort).

Lenke til kommentar

PerB: Joda, det går helt fint å bestille ting med forskjellig billing address og shipping address. Jeg gjorde det nylig selv, bestilte en skjorte til en venninne i USA som sender den videre til meg. dette var dog med vanlig Visa, har ikke prøvd med Mastercardet enda, men kan umulig tenke meg at det blir problemer med det.

For å få det sendt som gave må det tolldeklareres som gave. Når man sender noe til utlandet må man fylle ut en liten lapp som sier hva innholdet er, verdien og hva det er for noe, og da huker man av på gave. Er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar

I utganspunktet vil ikkje dette være definert som ei gave, sidan ei gave må være sendt til deg utan vederlag (altså du kan ikkje betale for at nokon kjøper deg ei gave). Så det å sende dette som gave er då eit forsøk på å lure tollmyndigheitene. Dersom du betaler nokon for å hande for deg så vil den vanlige grensa på momsfrie forsendelser gjelde (200 kroner).

Dersom du skal følge lova er det derfor ingen forskjell på om du bestiller direkte frå leverandør eller om du går via ein person du kjenner i det landet du bestiller frå.

Men at man kan putte stort sett det ein vil i ei kasse, merke det som gave med verdi på under 1000 kroner og kryssse fingrene i håp om det beste er ein anna ting. Men det er ikkje lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...