Gå til innhold

Stryk på eksamen VG3

Anbefalte innlegg

Hei, situasjonen er slik:

Eksamenskarakterene fra VG3 nå ruller ut på skolearena siden.

Jeg ser at jeg har fått stryk i Norsk Hovedmål... følte også at matte eksamen gikk dårlig men tror det er godt nok til å bestå(time will tell). jeg har også søkt på økonomi og administrasjon utdanning som jeg ønsker å studere til høsten, det jeg lurer på er:

( Rådgiveren er ikke å få tak i så håper dere kan svare meg på disse spørsmålene :-) )

1. Kan jeg komme inn på universitet/høgskole med stryk i norsk, muligens matte S2? har hørt at man kan bli tatt inn på skole, og må ta ny eksamen, men om man stryker blir man bare hevet ut av skolen, korrekt?

2. Hvordan går jeg frem for å få muligheten til å ta ny eksamen ?

3. Har hørt at ny eksamenskarakter erstatter både standpunkt og tidligere eksamenskarakter, stemmer det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med så dårlige karakterer i matte og norsk, så lurer jeg på om du har tenkt gjennom om høyere utdanning innen økonomi er noe for deg?

Edit: Tror ikke du kommer deg inn på et universitet med stryk i norsk. Den trenger du for generell studiekompetanse.

Endret av KoKo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er litt i samme situasjon her, fikk stryk på nynorsk skriftlig.. Har søkt på høyskole og det studiet jeg skal gå så er det kun 19 av 25 søkere. Noen som vet om man enda da har mulighet til å komme inn på skolen? Skal selvfølgelig ta opp faget så fort som mulig. Er i en veldig pressa situasjon akkurat nå og trenger vikrelig svar.

Lenke til kommentar

Står på itslearning at karakterene har kommet, men de har ikke det. Noen som har noen stalltips til hva som burde gjøres for å eventuelt finne dem?

Edit: De kom visst ikke før i morgen.. Vanskelig å vite hvilken dag det er, nå som det er ferie :blush:

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Med så dårlige karakterer i matte og norsk, så lurer jeg på om du har tenkt gjennom om høyere utdanning innen økonomi er noe for deg?

Ettersom jeg presterte dårlig på eksamen betyr det at jeg ikke har kunnskap innenfor mattematikk altså? har 4 som standpunkt karakter, og fikk merkelig nok 3 på eksamen :) litt dårligere med norsken, men skal nok klare økonomi utdanning, ettersom det er hva jeg vil

Ring skolene og hør med dei, dei vet best.

saken er det at rådgiveren har tatt seg ferie.. håpte folk her kunne svare meg på tidligere nevnt spørsmål. Er i en dritt situasjon.. usikker på hvilke valg jeg har fremmover.. :(
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Norskeksamen er det fort gjort å være uheldig med. Blander man tolkning og analyse, er det fare for stryk, uansett hvor bra teksten måtte være. Man kan også være uheldig med eksamen i matematikk, men likevel ha et øye for matematikk.

Det skal godt gjøres å komme inn uten generell studiekompetanse. Statlige utdanningsinstitusjoner gjør sjelden unntak. Private skoler er derimot litt mer medgjørlige.

Dersom man virkelig går inn for det, kan de fleste komme seg greit gjennom høyere utdanning. Det handler mye om vilje.

Lenke til kommentar

1. Kan jeg komme inn på universitet/høgskole med stryk i norsk, muligens matte S2? har hørt at man kan bli tatt inn på skole, og må ta ny eksamen, men om man stryker blir man bare hevet ut av skolen, korrekt?

2. Hvordan går jeg frem for å få muligheten til å ta ny eksamen ?

3. Har hørt at ny eksamenskarakter erstatter både standpunkt og tidligere eksamenskarakter, stemmer det?

1) Nei. Det er mulig du tenker på betinget opptak, men dette er en åpning for søkere som har bestått i standpunktkarakter, men var syke til eksamen.

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20070131-0173-005.html

2) Her ville jeg tatt kontakt med skolen din, evt. opplæringskontoret i fylket. De vil kunne henvise deg videre. Det avhenger bl.a. om du ønsker å ta faget som elev eller privatist.

3) Fra den tiden jeg jobbet med dette, så var det vel slik at dersom du tok et fag som privatist, så erstattet denne karakteren både den gamle eksamenskarakteren og standpunktkarakter. Her regner jeg med noen vil korrigere meg dersom det har kommet endringer etter innføringen av kunnskapsløftet :)

Lenke til kommentar

1) Nei. Det er mulig du tenker på betinget opptak, men dette er en åpning for søkere som har bestått i standpunktkarakter, men var syke til eksamen.

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20070131-0173-005.html

2) Her ville jeg tatt kontakt med skolen din, evt. opplæringskontoret i fylket. De vil kunne henvise deg videre. Det avhenger bl.a. om du ønsker å ta faget som elev eller privatist.

3) Fra den tiden jeg jobbet med dette, så var det vel slik at dersom du tok et fag som privatist, så erstattet denne karakteren både den gamle eksamenskarakteren og standpunktkarakter. Her regner jeg med noen vil korrigere meg dersom det har kommet endringer etter innføringen av kunnskapsløftet :)

:(, Takk takk, skal se om jeg får ringt idag

Lenke til kommentar

Hvordan er det med stipend da?

Jeg klarte å stryke på sidemål :( Er det slik at dette må betales tilbake, eller får jeg beholde pengene? Skal selvfølgelig klage, men hva om det ikke går?

Og hvis jeg fortsatt står på stryk etter at klagen er behandlet, får jeg da ta eksamen på nytt i høst som en del av førstegangsvitnemålet?

Lenke til kommentar

En ting som er viktigere å tenke på enn om du kommer inn, er om du faktisk vil klare deg der. Du kan sikkert komme inn på økonomi med 2 i matte, men jeg ville ikke anbefalt noen med dårligere karakter enn 3 (og helst ikke under 4) å ta fag som involverer matematisk forståelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal si det veldig enkelt for deg. Får du stryk på en eller annen karakter uannsett er du ikke kvalifisert til høyere utdanning. Det du da kan gjøre er enten å sende inn klage (sender du inn før første kan du komme med i ekspress klagene) eller du kan ta opp eksamen igjen til høsten men da kan du ikke komme inn til høyere utdanning før året 2012. Du kan da bruke sjansen til å forbedre karakterene i de fagene du vil forbedre viss du ikke kommer inn. Viss du tar opp eksamen på nytt vil det kun erstatte eksamens karakteren din, for å forandre standpunktet må du ta faget som privatist. Og bare for å si det, man må ikke har en høy karakter for å studere økonomi, jeg har selv studert økonomiledelse og økonomistyring og i begge fagene så er det maskinen som gjør utregningene, men det skader ikke å kunne 2+2. :) :) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...