FnTor Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 (endret) hei har bestil denne bærbare PCen http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/asus-n53sv-sx513v/150159.3003/ Og har tenkt nå i ettertid at jeg skulle kjøpe meg et SSD kort til den. Har ikke så mye peiling på data lenger. SÅ hadde satt pris på noen anbefalinger til kjøp av SSD kort. Nå vet jeg ikke hvor kraftig kort jeg trenger for at det ikke skal bli en "flaske hals" men trenger ikke noe kort som er overkill, eller beregnet på fremtidig PC. Skal bruke den til operativsystem world of warcraft og sansyneligvis et par andre spill. Det ideelle hadde vært om diskplassen lå på ca. 100 gb +/- (selvfølgelig mer om det hadde latt seg gjøre) Og ønskelig om det ikke overskred en ca. 800 kr Men er åpen for å innvistere mer om det skulle være nødvendig, men er vell ute etter det kortet som gir mest for pengene. Har ikke snøring på SSD så mulig jeg stiller umulig krav. Takker for alle eventuelle svar Endret 22. juni 2011 av FnTor Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Hva med f.eks OCZ Vertex 2 Series SATA II 2.5" SSD 100GB Lenke til kommentar
thomit Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 (endret) Du er nok vel optimistisk. En god, moderne 100 GB SSD koster nok en del mer enn 800 kroner. LMH1; Vær forsiktig med å anbefale kjøp fra Pixmania. Vel har de noen svært gode priser på en del utstyr, men firmaet har et særdeles frynsete rykte, bryr seg lite om forbrukerlovgivning og denslags. Sjansespill. Jeg foreslår Intel 320-serie 80 GB , kan fås til like i overkant av tusenlappen. God ytelse, pålitelig, holdbar. Sjeldent noe tull med Intel. Endret 22. juni 2011 av thomit Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Det finnes nok noen få, men husk som regel, det enten kan være trøblete, med firware oppdateringer, trege (Bruker kun sata 300) eller utdaterte. Som jeg fant f.eks den er bra kjøp til den prisen, men spørs hvor lenge tilbudet varer. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 (endret) LMH1; Vær forsiktig med å anbefale kjøp fra Pixmania. Vel har de noen svært gode priser på en del utstyr, men firmaet har et særdeles frynsete rykte, bryr seg lite om forbrukerlovgivning og denslags. Sjansespill. Amentio er ikke noe bedre, er alltid noen betingelser ved å kjøpe til billig. Nå har f.eks PSU (Advance) gått greit sist jeg bestilte derfra. Men er enig å bestille fra utlanske butikker f.eks frankrike, kan by på problemer. Tviler på du finner noe bedre kjøp i den prisklassen Intel SSD har jo 270MB/90MB/s read/write ikke så super god skrivehastighet. Men har hørt I/O gjør denne intel SSD ganske bra, og har minst problemer med firmware oppdateringer. Endret 22. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Prisen Pixmania oppgir skal du heller ikke stile helt på - første og siste gang jeg kjøpte noe derfra, ble jeg prakka på en utvida garanti som det ikke gikk an å velge bort. Jeg kommer ikke til å bruke Pixmania igjen uavhengig av hvilken pris de oppgir. Et annet alternativ er å se på Intel 320-serien, f.eks 80 GB-varianten. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 (endret) Brukt som OS/programdisk, er sekvensiell lese/skrivehastighet ikke veldig viktig. Alle moderne kvalitets-SSD'er yter veldig likt brukt som sådan. Gå etter pris i forhold til størrelse, og pålitelighet og holdbarhet. Endret 22. juni 2011 av thomit Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Nå begynner det å bli noen måneder siden jeg handlet hos piximania, men var vertfall mulig å velge bort garantien dems som jeg er enig er ganske så tullete. Men i det siste har jeg dårlig erfaringer med komplett med ganske så treg levering på de fortsatt oppgraderer lageret sitt så jeg må mase for å få svar på min pakke, så skal du handle et sted, netshop ville jeg anbefale nå. Lenke til kommentar
FnTor Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 OCZ Vertex 2 Series SATA II 2.5" SSD 100GB så veldig fristende ut takker for link. Godt mulig jeg bestiller den der. Vet at det kan være litt riski å bestille fra pixmania. Men et SSD kort er kansje ikke av det som er mest risikabelt å bestille? Har et inntrykk av de som regel er veldig solide. Så viss jeg bare får mottat varen, er det vell lite sanyelig at det oppstår problemer som gjør at jeg må sende den i retur. Men så klart, man vet jo aldri. Lenke til kommentar
FnTor Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Takk for tips Thomit, forenkler leting etter et SSD kort for meg Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Alle moderne kvalitets-SSD'er yter veldig likt brukt som sådan. Gå etter pris i forhold til størrelse, og pålitelighet og holdbarhet. Kan du utdype dette? Jeg har 2 stk OCZ SSD på 60 og 120 GB, og jeg syns disse er gode. Men har hørt andre har kjøpt SSD av dette merket som har returnert på åpent kjøp fordi firmware problemer. Men jeg aner ikke om dette er et problem med OCZ eller personer som installerer feil firmware. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Men et SSD kort er kansje ikke av det som er mest risikabelt å bestille? Har et inntrykk av de som regel er veldig solide. Så viss jeg bare får mottat varen, er det vell lite sanyelig at det oppstår problemer som gjør at jeg må sende den i retur. Men så klart, man vet jo aldri. Firmware som de fleste SSD diskene trenger, velger jeg å tro er det verste. Gjør man en feil her, blir hele SSD disken ubrukelig. Noen tilfeller kan også enkelte operativsystemer/Nye SSD komme med dårlig firmware slik at SSD disken blir ubrukelig på sikt. Men den eldre OCZ disken tviler jeg på blir noe problem, ville vært ekstra nøye med OCZ Vertex 3. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Alle moderne kvalitets-SSD'er yter veldig likt brukt som sådan. Gå etter pris i forhold til størrelse, og pålitelighet og holdbarhet. Kan du utdype dette? Jeg har 2 stk OCZ SSD på 60 og 120 GB, og jeg syns disse er gode. Men har hørt andre har kjøpt SSD av dette merket som har returnert på åpent kjøp fordi firmware problemer. Men jeg aner ikke om dette er et problem med OCZ eller personer som installerer feil firmware. Utdype? Jeg er ikke sikker på hva du vil fram til, men faktum er at moderne kvalitets-SSD'er oppleves helt likt i fart og respons, brukt som OS/programdisk. At noen av dem har høyere tall for sekvensiell lesing og/eller skriving, har lite betydning, annet enn når man flytter svært store filer fra ett sted på disken til et annet. Da kan man oppleve at disse gjør jobben 0,1 sekund raskere enn dem med lavere tall. Klar med stoppeklokka. Poenget er altså: Sats på pålitelighet og holdbarhet, og generell problemfrihet. Intel har så langt stått i en særstilling blandt SSD'er, når det gjelder dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå