Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo!

Har fått i oppdrag å filme under ett bryllup (vielsen + taler).

Jeg har tilgang på ett Nikon D3100 som jeg kan bruke, men har også vurdert å kjøpe ett rent videokamera fra elkjøp som jeg bare leverer tilbake på 30 dagers returrett..

Holder det med D3100, eller bør jeg ha videokamera?

Kamera kommer til å stå på ett stativ under vielsen og sannsynligvis bli holdt i hånda under taler osv..

Har noen erfaringer med lyden fra mikrofoner på speilrefleks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville uten tvil ha brukt et rent videokamera. Jeg har lekt litt med video på mitt 60d, men det er mye enklere å få et bra resultat med et videokamera, det krever mye av deg og av utstyret/lyset å få et godt resultat med speilrefleks. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg ekstern mikrofon under filming med dslr.

mvh. Vidar

Lenke til kommentar

Dersom kameraet skal stå på stativ under vielsen så ville jeg brukt D3100 der. I og med at dette er et fast oppsett så kan fokus, blender etc stilles på forhånd og man normalt har et meget stabilt lys inne i en kirke (regner med at det er inne) så er det egentlig ikke noe som trengs å justeres på underveis. Med de normalt litt dårlige lysforholdene som er i kirker så vil dSLR-ens store sensor gjøre at man har får klart bedre kvalitet her.

Personlig ville jeg brukt dSLR-en under middagen også (regner med at den også er inne). Igjen snakker vi om såpass kontrollerte forhold at man kan klare seg i stor grad med predefinert oppsett (fokus, blender, iso, lukkertid). Og er man inne så har man også her pluss av at stor sensor gjør at man klarer å få bedre opptak i dårlig lys. Men du må trene litt på forhånd og knekke litt koden hvordan bruke dSLR til video.

Et alternativ om du vil misbruke bytteretten til Elkjøp er å bruke et Sony SLT-A33/A55. Da har du et dSLR med velfungerede autofokus og automatikk. Du får altså fordelene av stor sensor, dvs langt bedre opptak ved dårlig lys (mindre støy ved høyere ISO) og enkel betjening.

Ekstern mikrofon er et must nesten uansett.

Ulempen ellers med dSLR er at de har begrenset opptakstid. D3100 har bare 10 minutter kontinuerlig opptak, A33/A55 har ca 29 min. For meg er dette den eneste grunnen til å velge et dedikert videokamera i stedet for en slik begivenhet. Der vil du klare lengre kontinuerlige opptak.

Lenke til kommentar

"Ulempen ellers med dSLR er at de har begrenset opptakstid. D3100 har bare 10 minutter kontinuerlig opptak, A33/A55 har ca 29 min. For meg er dette den eneste grunnen til å velge et dedikert videokamera i stedet for en slik begivenhet. Der vil du klare lengre kontinuerlige opptak. "

Hva har 550d da?

Lenke til kommentar

12 til 13 min. Man kan starte nytt opptak nesten med en eneste gang.

Det er tre grunner til begrensingene.

1. En EU forskrift som gjør at det blir 12 % importtoll på alle kamera produsert utenfor EU og som har mer enn 30 min kontinuerlig opptak.

2. Begrensning på filstørrelse til ca 4 GB (FAT32).

3. At sensoren blir for varm - som i realiteten ikke er noe problem og kan håndteres på andre måter.

Det første er det lite å gjøre med, de to andre kunne produsentene egentlig løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...