Plecto Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Hei. Er det noen som har tips til musikkspørsmål til min fars 70-års lag? Spørsmålene må være fra 50-80årene (moderne musikk er fy-fy her ), gjerne noe litt krevende for å kunne skille kvinten fra hveten, men ikke så vanskelige at de vil få gjestene til å riste på hodet. Det vil også være mange barn til stede så vi tenkte å ha et par spørsmål for dem også. Lenke til kommentar
Error Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_f%C3%B8rsteplasser_p%C3%A5_den_norske_singellista Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Kommer jo an på hva du mener med barn, men du kan jo blande litt, finne sanger fra gamle dager som har blitt covret av nyere artister. Du kan og bygge opp spørsmålene i nivå, slik som (bare laget i full fart her nå) 1. Han var gift med Pricilla og fikk datteren Lisa. Hvem snakker vi om? 2. Datteren Lisa var senere kort tid gift med en annen Konge, hva het han? 3. hva het platestudioet han spilte inn sin første singel på 4. Hva het artisten som skrev Blues suede shoes og som også har skrevet sanger for artister som Beatles, Jimmi Hendrix og Johnny Cash Legg det opp slik at den letteste bør de fleste greie, deretter er det litt mer kunnskap som tilsier om folk greier oppgaven. Lag samme for Beatles, de MÅ du ha med. Stones kan du lage for Kanskje Bob Dylan også (hvor fikk han navnet fra, hva er hans ekte navn) Dire Straits, Pink Floyd osv. Gå inn på wikisidene og finn frem mer eller mindre kjent info om det. Og du må ha lytteoppgaver med, ingen musikkquiz uten det. Gi feks ut 5 spørsmål og spill en sang mens de løser de 5 oppgavene. Så kan du samle de inn og rette de når de løser de neste 5 oppgavene. Pass på å begrense oppgaver til tid så du ikke ender opp med å brkue 1,5 time. Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) (denne er kanskje medio vanskelig for den eldre garde) Hvem ville lede deg gjennom Londons gater? Hvem sang "er du fortsatt min, på engelsk" hvor tittelen inneholder "melody"? Hvem var bare opptatt av dine grønne øyne? The Teenagers største hit? Hva blomstret på Bygdø àle, og hvem sang om det? Hva skjedde på flatholmen fyr? Hvem sang om den gamle rønna? Hvem sang "alene med deg, ja det er toppen av livet for meg?" Hva bestod en "bislet spesial" av? Hvem sang "la vie en rose"? "Ebb tide" er en klassiker av hvem? Fullfør verset: "lå en liten brystsvak pike......." Hvor kommer setningen "Brura hu sa woæææææhhh" fra? "kan ingenting vokse og intet gro" er hentet fra hvilken sang? "verden er liten når vinden er god" er hentet fra hvilken sang? / hvilken artist? f.eks:P si fra om du vil ha flere.... EDIT: Fasit: 1. Harry Belafonte 2. Unchained Melody 3. Sandy Poesy 4. Why do fools fall in love 5. Kastanjer, Jens Book-Jenssen 6. En far og en bror druknet, mens en annen bror kom seg på land. Mor og datter så hendelsen fra land. Fra "Sangen fra fyret" 7. Kurt Foss og Reidar Bøe 8. Kirsti Sparboe 9. Litt Te med no godt i 10. Edith Piaf 11. The pussycats 12. Mild og god, med gylden hår 13. "Swingdilla" av Leif Juster 14. De nære ting 15. "Skomværsvalsen" av Erik Bye Endret 28. juni 2011 av Søppelsveitt Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Man må jo ha svar...fikk lyst å prøve meg, og se hvor mange jeg tar 1.Hvem ville lede deg gjennom Londons gater? 2.Hvem sang "er du fortsatt min, på engelsk" hvor tittelen inneholder "melody"? 3.Hvem var bare opptatt av dine grønne øyne? 4.The Teenagers største hit? 5.Hva blomstret på Bygdø àle, og hvem sang om det? 6.Hva skjedde på flatholmen fyr? 7.Hvem sang om den gamle rønna? 8.Hvem sang "alene med deg, ja det er toppen av livet for meg?" 9.Hva bestod en "bislet spesial" av? 10.Hvem sang "la vie en rose"? 11."Ebb tide" er en klassiker av hvem? 12.Fullfør verset: "lå en liten brystsvak pike......." 13.Hvor kommer setningen "Brura hu sa woæææææhhh" fra? 14."kan ingenting vokse og intet gro" er hentet fra hvilken sang? 15."verden er liten når vinden er god" er hentet fra hvilken sang? / hvilken artist? Svarene mine er i spoiler. For referanse så er jeg 31 år, har ikke brukt hjelpemidler 1. Husker jeg ikke - Finn Kalvik covret den til norsk, men husker ikke hvem som hadde orginalen 2. Unchained melody - The Righteous Brothers 3. 4. 5. Kastanjene - Var det Erik Bye eller nora brockstedt. Jeg sier Erik Bye? 6. Usikker - Kysset han henne? 7. Hellbillies synger jo om noe slikt, Karasafaren steinbu, men kanskje ikke de du sikter til 8. 9. 10. Edit Piaf 11. Gjetter på evert taube 12. 13. Høres ut som DDE, har ikke de en sang som heter woheee eller noe slikt? 14. 15. Høres ut som Erik Bye det og. Gjetter på "I hildringstimen er det godt å seile". Endret 28. juni 2011 av Ekko Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Fasit lagt til. Oppgavemaker er 25. Kommer jo an på hva man hører på slags musikk, men jeg vil tippe at de rundt 55+ klarer halvparten eller mer, da sangene stammer fra en tid tilbake. Samt at det vanker en og annen nøtt. Meld gjerne fra om du bruker dem, og hvordan resultat blir, i fall man skal bruke det ved en lignende anledning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå